S61 Ostrów Mazowiecka/Podborze–Śniadowo

oddział: Białystok

długość – około 19,463 km [S61] + 3,0 km [S8] + 3,57 km [klasy G]

obecny etap – w realizacji w syst. "Projektuj i buduj"



1. Etap zrealizowany: 

- 03.02.2014 r. – uzyskano decyzję w sprawie środowiskowych uwarunkowań dla przedsięwzięcia polegającego na budowie drogi ekspresowej S61 na odcinku Ostrów Mazowiecka (S8) – Łomża – Stawiski – Szczuczyn (z wyłączeniem obwodnicy Stawisk)

- 14.03.2017 r. – odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad

- 30.01.2018 r. - podpisanie umowy z Wykonawcą  (Umowa nr 2410.9.2017/2018 z Konsorcjum RUBAU POLSKA Sp. z o.o., ul. Trojańska 7, 02-261 Warszawa – lider konsorcjum, CONSTRUCCIONES RUBAU S.A., C/Comercio 42, 17463 Flaça (Girona) Hiszpania – członek konsorcjum; zaakceptowana Kwota Kontraktowa netto – 389 525 864,25 PLN, brutto – 479 116 813,03 PLN)

- 13.02.2018 r.- podpisanie umowy z Konsultantem w dn.  (Umowa nr 2410.13.2017/2018 z Konsorcjum firm: SGS Sp. z o.o., ul. Jana Kazimierza 3, 01-248 Warszawa oraz IDM Inwestycje Sp. z o.o. Sp. k., al. Chopina 59 lok. 2, 87-800 Włocławek; wynagrodzenie Konsultanta netto – 5 598 250,00 złotych, brutto – 6 885 847,50 złotych).

- 16 maja 2019 r. - decyzja GDDKiA o odstąpieniu od umowy z wykonawcą inwestycji.16 maja 2019r z powodu nioewywiązywania się wykonawcy z warunków kontraktu.

 

2. Etap w realizacji: 

- 16.08.2019 r. - ogłoszenie nowego przetargu wyłaniającego wykonawcę odcinka;

21 listopada 2019 r. - wybór najkorzystniejszej oferty firmy Polaqua (749 mln zł).

 

Strona internetowa projektu -s61podborzesniadowo.pl 

 

II. Opis inwestycji:

1. Przebieg drogi 

Powyższy odcinek stanowi fragment drogi ekspresowej: S61 Ostrów Mazowiecka – Łomża – Stawiski – Szczuczyn – Ełk – Raczki – Suwałki – Budzisko (granica państwa), S8 Wrocław (Psie Pole) – Kępno – Sieradz –A1 (Łódź) – A1 (Piotrków Trybunalski) – Rawa Mazowiecka – Warszawa – Ostrów Mazowiecka – Zambrów – Choroszcz. 

Zlokalizowany jest na terenie województwa mazowieckiego, w powiatach: ostrowskim i ostrołęckim, na terenie gmin Ostrów Mazowiecka, Stary Lubotyń i Czerwin.

 

2. Podstawowe parametry techniczne 

Droga ekspresowa S8 i S61:

Przekrój budowany - 2x2

Przekrój docelowy - 2x2 (2x3 na S8 w rejonie węzła Podborze)

rodzaj konstrukcji nawierzchni - asfaltowa (S8 od km 551+940 do km 553+500) - beton cementowy (S61; S8 od km 550+515 do km 551+940)

klasa techniczna - S

prędkość projektowa Vp - 100 km/h

ilość i szerokość pasów ruchu - 2 x 2 x 3,5 m

kategoria ruchu - KR 6 (S61) - KR 7 (S8)

 

3. Zakres inwestycji (co budujemy)

Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej:

- S61 na odcinku: od km 0+000,00 do km 19+462,37 (po granicy między działkami 35, 36, 37 i 38 a działką 39 obręb Tyszki-Nadbory gmina Czerwin oraz po granicy między działkami 128 a działką 127, obręb Gostery gmina Czerwin), 

- S8 na odcinku: od km 550+515,00 do km 553+500,00, oraz połączenia pomiędzy S61 a DW627 na odcinku: od km 0+000,00 (węzeł Komorowo) do km 3+562,67 (skrzyżowanie z DW627).

 

3. Wariantowanie przebiegu drogi

 

Wariant 1 Planowana droga ekspresowa S-61 na początkowym odcinku przebiega przez tereny rolne. Odcinek drogi S61 od km 5+500 do km 11+500 przebiega równolegle do istniejącej drogi wojewódzkiej 677 w odległości od 550 do 100m. W km 6+100 będzie zlokalizowany węzeł na przecięciu z nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej 627 (długości ok. 3,6). Na dalszym odcinku droga S61 przebiega przez tereny rolne oraz pomniejsze obszary leśne przecinając rzekę Orz w km 14+600, a rzeką Ruż w km ok. 21+700. W km ok 20+700 zlokalizowany będzie węzeł łączący drogę wojewódzką 677 z S61. W km ok. 28+200 droga S61 przebiega nad linią kolejową nr 36 Ostrołęka – Łapy. Od km ok. 33+500 droga zbliża się do istniejącej drogi wojewódzkiej na odległość ok. 300÷500 m. W km ok. 37+700 usytuowano węzeł „Łomża Południe”. Odcinek kończy się za węzłem „Łomża Południe”, tj. w km 38+200 za skrzyżowaniem z drogą powiatową nr 1949B.

 

Wariant 2 Początek wariantu zlokalizowany jest w węźle „Prosienica” łączącym drogę S61 z drogą S8 w km ok. 560+250 drogi S8. Dalszy odcinek drogi S61 przebiega przez tereny rolne lub pomniejsze obszary leśne przecinając rzekę Orz w km ok. 12+200, a rzekę Ruż w km ok. 18+800. W km 23+300 zlokalizowano węzeł na przecięciu z drogą wojewódzką 677. Następnie w km ok. 25+800 droga S61 przechodzi nad linią kolejową nr 36 Ostrołęka -Łapy. W km ok. 33+700 droga S61 przebiega nad drogą wojewódzką 677, gdzie trasa zmienia kierunek przebiegu, aby ominąć miasto Łomża po stronie wschodniej. W km ok. 34+710, na przecięciu z nowym przebiegiem drogi krajowej 61 zlokalizowano węzeł „Łomża Południe”. Odcinek kończy się bezpośrednio za węzłem w km 35+100, tj. 200 m przed skrzyżowaniem z istniejącą linią kolejową.

 

Wariant 3 Wariant ten zakłada połączenie z drogą S8 poprzez rozbudowę istniejącego węzła Brok w km ok. 546+00 drogi S8. W km ok. 3+080 droga S61 przecina się z istniejącym przebiegiem drogi krajowej 60, z którą węzeł zaplanowano w km ok. 5+000. W km ok. 10+500, zaplanowano węzeł z drogą wojewódzką 677. Od km ok. 13+000 droga przebiega przez tereny rolne lub pomniejsze obszary leśne, przekraczając w km ok. 25+600 rzekę Ruż. W przeciwieństwie do pozostałych wariantów trasa wariantu 3 omija miejscowość Śniadowo po stronie wschodniej, przechodząc nad linią kolejowa Ostrołęka - Łapy w km ok. 35+400. W km ok. 38+250 trasa drogi S61 przechodzi nad drogą wojewódzką 677. Dalszy przebieg trasy po zachodniej stronie drogi wojewódzkiej 677 prowadzi do węzła „Łomża Południe” (43+860), w którym droga S61 łączy się z nowym przebiegiem drogi krajowej 63. Odcinek kończy się około 400 m za tym węzłem, tj. 200 m za skrzyżowaniem z drogą powiatową nr 1949B.

 

Wariant 1 wskazano jako rekomendowany we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach budowy drogi.

 

4. Obiekty inżynierskie:

- budowa 26 szt. obiektów inżynierskich (wiadukty drogi ekspresowej, wiadukty drogowe, wiadukty kolejowe, mosty drogi ekspresowej, mosty drogowe)

 

5. Węzły 

- „Podborze”, - „Komorowo”

 

6. MOPy 

- MOP Sulęcin Z (MOP I), - MOP Sulęcin W (MOP I)

 

III. Ochrona środowiska 

Budowa ekranów akustycznych, przejść dla zwierząt dużych, średnich i małych oraz dla płazów, budowa przepustów ekologicznych. Ogrodzenia z siatki dla zwierząt średnich i dużych. Nasadzenia drzew i krzewów.

 

IV. Podział zadania inwestycyjnego na etapy i kolejność ich realizacji 

Decyzja środowiskowa nr WOOŚ-II.4200.1.2012.DK ustaliła warunki na dwa odcinki, odcinek I został podzielony na dwa zadania: odcinek 1 - węzeł „Podborze” (z węzłem) - węzeł „Śniadowo” (bez węzła), odcinek 2 - węzeł "Śniadowo" (z węzłem) - węzeł "Łomża Południe" (bez węzła)