oddział: Kraków
długość: 2,45 km
obecny etap – w realizacji
wartość projektu: 71 200,0 tys. zł
Etap zrealizowany:
28.12.2007 r. – Urząd Gminy Skawina na podstawie decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi nr 7330-5/07 pozyskał teren pod realizację inwestycji (wyszczególniony w decyzji ULD jako odc. V)
09.03.2015 r. – Uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia
03.08.2017 r. – Uzyskanie Decyzji Nr 5/2017 o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej wydanej przez Wojewodę Małopolskiego znak WI-IX.7820.1.25.2016 z rygorem natychmiastowej wykonalności
29.03.2016 r. - podpisano umowę na realizację inwestycji w trybie „projektuj i buduj” dla zadania p.n. „Obwodnica Skawiny ETAP II – zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na odcinku od ul. Energetyków do drogi krajowej nr 44”. Wykonawcą jest Konsorcjum firm: „Most” Sp. z o.o. – Lider, POLBUD-POMORZE Sp. z o.o. Wartość kontraktu 35 951,68545 tys. zł.
Oddanie do ruchu ukończonej inwestycji : 22.07.2019 r.
Więcej na stronie internetowej inwestycji: http://skawina-obwodnica-etap2.pl
II. Opis inwestycji:
Przebieg drogi:
Inwestycja znajduje się w województwie małopolskim, powiecie krakowskim, gminie Skawina. Obwodnica połączy dwa wyloty z miasta: w kierunku Krakowa i Oświęcimia. Inwestycja obejmuje dwa zadania.
Zadanie 1 stanowi zakres odcinka 1 i polega na budowie IV i V odcinka obwodnicy Skawiny od ulicy Energetyków do włączenia, do DK44 poprzez rondo czterowlotowe. Zadanie to realizowane jest na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie i finansowane przez GDDKiA na podstawie porozumienia z Zarządem Województwa Małopolskiego.
Zadanie 2 polega na przebudowie skrzyżowania na włączeniu I odcinka wybudowanej obwodnicy do istniejącej DK44 – realizowane na zlecenie GDDKiA Oddziału w Krakowie w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. W ramach tego zadania realizowana jest również przebudowa I odcinka obwodnicy Skawiny o długości 1,0 km (wybudowanego w 2006 r. przez Miasto Skawina jako droga gminna).
Mapa orientacyjna inwestycji: http://skawina-obwodnica-etap2.pl/mapa.html
Podstawowe parametry techniczne:
Zakres inwestycji:
Budowa jednojezdniowej drogi klasy GP od km 0+053,75 do 2+203,36 o dwóch pasach ruchu 2x3,5m, budowa obiektu mostowego od km 1+722,61 do km 2+075,41, budowa ronda na skrzyżowaniu DK 44 w jej km 101+295,26 (ul. Piłsudskiego) z Obwodnicą w jej km 2+134,56, budowa ścieżki rowerowej, chodnika, zjazdów publicznych. Ponadto inwestycja obejmuje przebudowę lub budowę urządzeń towarzyszących z zakresu branży telekomunikacyjnej, energetycznej, gazowej i wodociągowej.
Obiekty inżynierskie:
Budowa obiektu mostowego nad linią kolejową, kanałem zasilającym elektrownię Skawina i składowiskiem odpadów przemysłowych długości 353m; szerokość mostu zmienna od 14,16m do 24,39m; most dziewięcioprzęsłowy o rozpiętości przęseł od 7,00m do 77,00m; konstrukcja mostu zespolona: stalowo-betonowa, stalowe dźwigary zespolone będą z płytą betonową za pomocą sworzni, w jednym z przęseł ustrój nośny będzie wzmocniony dwoma łukami stalowymi podwieszonymi do ustroju nośnego za pomocą stalowych wieszaków; posadowienie mostu będzie mieszane - w zależności od parametrów podłoża część podpór posadowiona będzie bezpośrednio, część pośrednio na palach; na obiekcie będzie poprowadzony chodnik dla pieszych od strony zachodniej oraz ścieżka rowerowa od strony zachodniej; ilość pasów ruchu będzie zmienna od dwóch do czterech pasów ruchu.
Skrzyżowanie: Obwodnica / DK44 (ul. Piłsudskiego)
Rondo turbinowe czterowlotowe z bypassem w kierunku Oświęcimia, które stanowi zadanie 1 planowanego przyszłościowego połączenia Obwodnicy z drogą wojewódzką DW 953 w miejscowości Rzozów - wlot ronda w kierunku południowym będzie wlotem bez możliwości dalszego przejazdu, niemniej jednak na wlocie tym, jako rozwiązanie tymczasowe dopuszczony będzie ruch w celu skomunikowania istniejącej drogi wewnętrznej z drogą publiczną. Droga wewnętrzna obsługuje przyległe do niej tereny przemysłowe, handlowe i usługowe. W wyniku przyszłościowej realizacji Obwodnicy w zakresie zadania 2 na odcinku od drogi wojewódzkiej DW953 wlot ronda zostanie wykorzystany jako kontynuacja trasy Obwodnicy, a skomunikowanie drogi wewnętrznej będzie odbywać się poprzez przesunięty w kierunku południowym zjazd z Obwodnicy. Na rondzie relacja na kierunku Kraków-Oświęcim została poprowadzona poza jezdnią główną ronda zaprojektowanym bypassem o szerokości jezdni 4,50m i promieniu wewnętrznej krawędzi R=70,0.
III. Ochrona środowiska
Budowa urządzeń podczyszczania wód opadowych.
IV. Podział zadania inwestycyjnego na etapy i kolejność ich realizacji
Inwestycja realizowana w systemie projektuj i buduj.
W ramach zadania 1 (odc. IV i V obwodnicy):
budowa drogi jednojezdniowej klasy GP o długości 2,2 km, skrzyżowania z istniejącą DK44 (czterowlotowe rondo turbinowe), estakady nad linią kolejową nr 94 relacji Kraków Płaszów - Oświęcim, kanałem energetycznym elektrowni „Skawina” i składowiskiem odpadów przemysłowych Zakładów Metalurgicznych, chodników, ścieżek rowerowych oraz ciągów pieszo-rowerowych. Wykonane zostanie odwodnienie obwodnicy, kanalizacja sanitarna i deszczowa, sieć wodociągowa, gazowa, teletechniczna, elektroenergetyczna, kanały technologiczne, urządzenia ochrony środowiska.
W ramach zadania 2:
przebudowa istniejącego skrzyżowania I odcinka obwodnicy z DK44 na skrzyżowanie typu rondo trzywlotowe, dostosowanie odcinka I obwodnicy Skawiny do parametrów drogi klasy GP.
Odcinki I, II i III obwodnicy zostały już zrealizowane i stanowią obecnie drogę gminną. Po wybudowaniu IV i V odcinka obwodnicy istniejący ciąg DK44 zostanie przełożony na obwodnicę Skawiny ( I, II, III, IV, V odcinek).