DK 9 Obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego


Droga krajowa nr 9 obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego

GDDKiA Oddział Kielce

Długość – 2,7 km, w tym: budowa drogi jednojezdniowej o długości 2,6 km

Koszt robót - ok. 52,9 mln złotych 

Obecny etap – w trakcie realizacji w systemie Projektuj i buduj 

 

1. Etapy inwestycji

 

19.04.2017r. odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad, którego przedmiotem obrad był odbiór Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowe, dokumentacja zatwierdzona Protokołem z dnia 29.05.2017 r.

16.06.2017r. -  złożono wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

06.09.2017r. - Wójt Gminy Bodzechów wydał Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, stwierdzając brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

15.06.2018r. - przyjęta Koncepcja Programowa,  zatwierdzona uchwałą ZOPI i KOPI z dnia 24.08.2018r.

05.11.2018 r. – ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w trybie „Projektuj i Buduj” (postępowanie unieważnione - zlożone oferty znacznie przekroczyły kwotę, jaką inwestor przeznaczył na zadanie)

03.07.2019 - ogłoszenie drugiego przetargu na projekt i budowę

01.08.2019 - ogloszenie postępowania przetargowego na pełnienie nadzoru nad projektem i budową

09.07.2020 - podpisanie umowy z wykonawcą konsorcjum Fabe Polska (lider) i SP Sine Midas Stroy na realizację w trybie Projektuj i buduj. Czas realizacji 36 miesięcy od podpisania umowy z doliczeniem okresów zimowych w okresie robót budowlanych. Planowane zakończenie inwestycji - kwiecień 2024.

 

2. Opis inwestycji

Przebieg drogi:

Projektowana inwestycja położona jest w całości w obszarze administracyjnym województwa świętokrzyskiego, powiat: ostrowiecki, gminy: Bodzechów, Ostrowiec Świętokrzyski.

Docelowa długość, dla wariantu skierowanego do realizacji wynosi 2,778 km, w tym: budowa drogi jednojezdniowej o długości 2,569 km.

W ramach zadania  przewidziana jest budowa odcinka drogi jednojezdniowej klasy GP poprowadzonej nowym śladem od węzła „Brezelia” (skrzyżowanie z drogą wojewódzką  nr 755) do włączenia z istn. DK 9 - wylot z Ostrowca w kierunku Rzeszowa - w rejonie m. Jędrzejów, poprzez zaprojektowane skrzyżowanie typu rondo średnie.   

Ponadto w ciągu ulic miejskich, tj.  Al. 25-lecia Wolności, ul. Samsonowicza, docelowo  planowanych jako droga krajowa nr 9, zostaną wykonane wyłącznie prace związane                    z poprawą rozwiązań wpływających na bezpieczeństwo.

 

Projektowana droga stanowić będzie istotny element układu drogowego Ostrowca Świętokrzyskiego, gdyż pozwoli na zmianę przebiegu kierunkowego drogi krajowej nr 9, na terenie miasta.

Nowy przebieg DK 9 stanowić będą ciągi ulic/dróg:

- Al. 25-lecia Wolności – klasy Z, od drogi krajowej nr 9 (ul. Zagłoby) do ul. Samsonowicza (obecnie droga gminna);

- ul. Samsonowicza - klasy Z, od. Al.  25-lecia Wolności do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 755 (węzeł Brezelia”) - obecnie droga gminna;

- projektowany odcinek drogi „obwodowej” klasy GP- od drogi wojewódzkiej nr 755 (km lokalny 0+000) do skrzyżowania z DK 9 (km lokalny 2+569,36) w km globalnym ok. 72+425.

Jednocześnie istniejące ciągi ulic stanowiące przebieg DK 9 na terenie miasta:

- odcinek Al.  25-lecia Wolności (od ul. Zagłoby do ul. 3-go Maja);

- odcinek ul. 3-go Maja (od skrzyżowania z Al.  25-lecia Wolności do ul. Sandomierskiej);

- ul. Sandomierska (od ul. 3-go Maja do ul Opatowskiej);

- ul. Opatowska (od ul. Sandomierskiej do granicy miasta) oraz odcinek DK 9 na terenie gminy Bodzechów (do włączenia projektowanej drogi  „obwodowej”), będą pozbawione kategorii dróg krajowych

Usankcjonowanie powyższych zmian wymagać będzie stosownego rozporządzenia ministra właściwego do spraw transportu oraz uchwał samorządów lokalnych.

 

Podstawowe parametry techniczne:

  • klasa techniczna drogi – GP;
  • prędkość projektowa – Vp=80 km/h;
  • prędkość miarodajna – Vm=100 km/h;
  • przekrój poprzeczny – 1x2;
  • szerokość pasa ruchu – 3,5 m;
  • szerokość poboczy gruntowych - min. 1,5 m, w tym obustronne opaski bitumiczne

    szer. po 0,70  m;

  • nośność nawierzchni – 115 kN/oś.

 

Zakres inwestycji:

Budowa drogi jednojezdniowej o długości 2,569 km o 2 pasach ruchu szerokości po 3,5m, z obustronnymi poboczami gruntowymi o szerokości min. 1,5 m, w tym obustronne opaski bitumiczne o szer. po 0,70 m.

Ponadto w ramach zadania zostanie wykonana:

  • budowa skrzyżowania typu rondo wraz z przebudową istniejącej DK9 na długości 0,209 km;
  • rozbudowa węzła „Brezelia” typu C – budowa łącznicy o długości 0,131 km, wraz ze skrzyżowaniem typu rondo w ciągu obwodnicy;
  • budowa  3 obiektów inżynierskich w ciągu DK9, w tym: most drogowy nad ciekiem wodnym - 2 szt., wiadukt drogowy nad drogą powiatową - 1 szt. oraz 3 obiektów/ mostów w ciągu dróg dojazdowych;
  • przebudowa/przełożenie istniejących dróg powiatowych i gminnych;
  • budowa dróg dojazdowych;
  • budowa ekranów akustycznych;
  • budowa elementów bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego;
  • budowa systemu odwodnienia drogi;
  • budowa oświetlenia ulicznego;
  • budowa oraz przebudowa infrastruktury technicznej niezbędnej do realizacji inwestycji;
  • budowa punktu do ważenia pojazdów Inspekcji Transportu Drogowego;
  • wykonanie prac związanych z poprawą rozwiązań wpływających na BRD w ciągu ulic miejskich o dł. 3,3 km, itd.

 

Obiekty inżynierskie: 

  • budowa  3 obiektów inżynierskich w ciągu DK9, w tym: most drogowy nad ciekiem wodnym - 2 szt., wiadukt drogowy nad drogą powiatową - 1 szt. oraz 3 obiektów/ mostów w ciągu dróg dojazdowych;

Węzły:

  • rozbudowę węzła „Brezelia” typu C – budowa łącznicy o długości 0,131 km, wraz ze skrzyżowaniem typu rondo w ciągu obwodnicy;

 

3. Znaczenie inwestycji

 

Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu, zwiększenia komfortu jazdy zarówno dla kierowców podróżujących tranzytem, jak i zmotoryzowanych z samego Ostrowca, a także zminimalizuje niedogodności związane z korkami i hałasem w centrum miasta. Obecnie DK9 przebiega przez Ostrowiec Świętokrzyski miejskimi ulicami, na których średnie natężenie ruchu przekraczało w 2015 roku 23 tysiące pojazdów na dobę. Dzięki inwestycji możliwe będzie oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytu poprzez przełożenie ruchu tranzytowego na nowy przebieg drogi krajowej nr 9.

W ramach zadania planowane jest zaprojektowanie i wybudowanie odcinka drogi jednojezdniowej klasy GP (główna o ruchu przyspieszonym) o długości około 2,7 km. Przebiegała będzie ona nowym śladem od węzła na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 755 do ulicy Opatowskiej w ciągu istniejącej drogi krajowej nr 9 stanowiącej wylot z Ostrowca w kierunku Opatowa i Rzeszowa. W ramach inwestycji planowana jest m.in. korekta części węzła, budowa wiaduktu nad drogą powiatową, budowa dwóch mostów oraz ronda w miejscu włączenia nowego przebiegu drogi krajowej nr 9 w istniejącą trasę.