Droga krajowa nr 73 Obwodnica Morawicy


Oddział Kielce

Długość  odcinka – 8,2 km

Obecny etap – I etap w realizacji/ II etap w przygotowaniu  

Wartość projektu – 132,2 mln zł

Strona internetowa kontraktuhttp://obwodnica-morawica-dk73-etap1.pl/

 

I. Etapy inwestycji

 

  1. Etap zrealizowany

    17.07.2007 – odebranie Koncepcji  Programowej

    16.05.2016 – złożenie wniosku o Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla I etapu

    08.02.2017 – wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przez Burmistrza Morawicy dla I etapu

    08.03.2017 – Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna dla I etapu

    02.11.2017 – wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia na realizację inwestycji  dla I etapu

    30.11.2017 - złożenie wniosku o Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla Ii etapu

    20.08.2018 – Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna dla I etapu

    19.09.2018 – wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia na realizację inwestycji  dla I etapu

     

  2. Etap w realizacji  

    26.07.2018 – podpisanie umowy na I etap z Wykonawcą – Konsorcjum Mostostal Warszawa, Masfalt, Drogomex  (zadanie realizowane w systemie Projektuj  i Buduj, termin realizacji 36 miesięcy z doliczeniem okresów zimowych ), wartość dokumentacji  robót ok. 78 mln zł

07.12.2018 - podpisanie umowy na nadzór nad realizacja I etapu - Ayesa Polska Sp. z o.o. za kwotę ok. 6,7 mln złotych

16.10.2018 - ogłoszenie przetargu na aktualizację koncepcji programowej dla II etapu inwestycji

 

  1. II. Opis inwestycji

     

  1. Przebieg drogi

    Nowa trasa rozładuje szczególnie obciążony ruchem tranzytowym i lokalnym , odcinek drogi krajowej nr  73 łączącej węzeł Kielce Północ, Busko i Tarnów. W ramach pierwszego etapu długo oczekiwanej inwestycji wybudowana zostanie dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna o ruchu przyspieszonym) o długości 4,2 km biegnąca po śladzie istniejącej trasy krajowej nr 73 odcinku od granic miasta Kielce do granicy miejscowości Brzeziny i Morawica. W ramach zadania powstaną cztery skrzyżowania z sygnalizacją świetlną (dwa na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 73 z drogami powiatowymi, kolejne dwa z drogami gminnymi), kładka dla pieszych w miejscowości Bilcza oraz drogi dojazdowe.  Przebudowana będzie także związana z drogą infrastruktura.  Docelowo obwodnica Morawicy będzie miała 8,2 km długości. W drugim etapie inwestycji wybudowany zostanie odcinek biegnący po nowym śladzie omijający Morawicę i Wolę Morawicką po wschodniej stronie w stosunku do istniejęcej drogi nr 73.

     

  2. Podstawowe parametry techniczne etap I

    - klasa techniczna – GP,

    - kategoria obciążenia ruchem – KR6,

    - prędkość projektowana - Vp =80 km/h poza terenem zabudowanym,

    - prędkość miarodajna - Vm =100km/h poza terenem zabudowanym,

    - nośność nawierzchni – 115 kN/oś,

    - szerokość jezdni - 2x7 m,

    - szerokość pasa dzielącego - 4,00 m +2x0,50m,

    - szerokość poboczy - 1,50m,

    - szerokość chodnika - 1,50-5,50m,

    - przekrój poprzeczny drogowy daszkowy o nachyleniu jezdni 2%-4%,

    - skarpy nasypów - 1:1,5,

     

  3. Zakres inwestycji  etap I

- optymalizacje projketowe

- rozbudowa drogi krajowej jednojezdniowej do parametrów GP na odcinku 4,2 km

- rozbudowa i przebudowa 4 skrzyżowań w km: 0+115,89; 1+231,16; 1+951,76; 3+360,77

- budowa dwóch jezdni drogi klasy GP na odcinku 4,2 km

- budowa dróg dojazdowych

- budowa sygnalizacji świetlnej na 4 skrzyżowaniach

- budowa kładki dla pieszych w miejscowości Bilcza

- budowa systemu odwodnienia drogi

- budowa urządzeń bezpieczeństwa ruchu  

- budowa urządzeń ochrony środowiska - ekrany akustyczne,

- przebudowa i zabezpieczenie kolizji z urządzeniami infrastruktury technicznej: sieci energetyczne, telekomunikacyjne, gazowe, wodociągowe i kanalizacyjne.

 

4.Wariatowanie przebiegu drogi

W I etapie inwestycji droga biegnie po sadzie istniejącej trasy Do analiz przyjęto dwa warianty różniące się rodzajem przyjętej nawierzchni:

  • wariant 1 SMA8;
  • wariant 2 SMA11;

Wariant 1 został wybrany DoŚU.

 

5. Obiekty inżynierskie

W I etapie zostanie wybudowana kładka dla pieszych w miejscowości Bilcza

III.Ochrona środowiska

Zaprojektowano 28 odcinków ekranów akustycznych o łącznej długości 2814 m i wysokości od 2,0 m do 5,5m.

 

IV. Podział zadania na etapy

Obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej real;izowana będzie w 2 etapach.

W pierszym realizowanym etapie wybudowany zostanie odcinek o długości 4,2 km od granic miasta Kielce w stronę Tarnowa biegnący po śladzie istniejącej trasy. W drugim etapie planowanym do realizacji w następnej kolejności wybudowany zostanie odcinek 4-kilometrowy biegnacy po nowym śladzie.

Przetarg na aktualizację koncepcji programowej dla II etapu obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej w ciągu drogi krajowej nr 73 został ogłoszony w dniu 16.10.2018. Dokumentacja opracowana zostanie dla odcinka o długości 4 km biegnącego po nowym śladzie na wschód od istniejącej drogi krajowej nr 73. W ramach II etapu inwestycji przewidziano budowę drogi GP głównej o ruchu przyspieszonym, rozbudowę i budowę skrzyżowań, budowę estakad nad rzekami Morawka i Czarna Nida oraz innych obiektów inżynierskich.

 

Orientacja przebiegu

GDDKiA