Ostatni fragment S3 połączy Świnoujście z polsko-czeską granicą.

W 2023 roku przejedziemy całą, blisko 500-kilometrową trasą S3 od Świnoujścia do granicy z Czechami. 17 października 2018 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy na projekt i budowę dwóch ostatnich odcinków tej trasy o łącznej długości 31,5 km, od Bolkowa do granicy z Republiką Czeską w okolicy Lubawki. Droga ekspresowa S3 połączy się z czeską autostradą D11.



GDDKiA

- Korytarz drogowy S3-D11 ma kluczowe znaczenie dla rozwoju ekonomicznego południowo-zachodniej Polski i północnych Czech. Stanowi najkrótsze połączenie tych regionów z zespołem portów Szczecin - Świnoujście i dalej ze Skandynawią. Będzie też kolejnym szlakiem łączącym rejon Adriatyku z północą Europy - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

GDDKiA Realizację ostatniego fragmentu S3 podzielono na dwa odcinki. Trasę pomiędzy węzłami Bolków i Kamienna Góra Północ zaprojektuje i zbuduje konsorcjum firm: PORR z Warszawy i PORR Bau z Wiednia. Ponad 16-kilometrowy odcinek będzie przebiegać przez pasmo Gór Wałbrzyskich a S3 pobiegnie pod nimi dwoma tunelami. W ramach tego zadania powstanie najdłuższy tunel drogowy w Polsce o długości ok. 2300 m, natomiast drugi tunel będzie miał ok. 320 m długości. Koszt budowy tego odcinka to ponad 1,5 mld zł, jego oddanie do ruchu jest planowane w pierwszej połowie 2023 r. Wcześniej, w drugiej połowie 2021 r., kierowcy skorzystają z przygranicznego odcinka S3 od węzła Kamienna Góra Północ do węzła Lubawka o długości ok. 15,3 km. Zrealizuje go konsorcjum: Mosty Łódź i Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego z Torunia za prawie 880 mln zł.

 

Na całym odcinku od Bolkowa do granicy z Czechami powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu i trzema węzłami drogowymi (Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe i Lubawka). Oprócz dwóch tuneli zbudowanych zostanie sześć mostów, 23 wiadukty nad i w ciągu drogi ekspresowej, 34 przejścia dla zwierząt i inne elementy ochrony środowiska, m.in. ekrany akustyczne, ogrodzenie czy przepusty. Przebudowany zostanie również fragment obecnej DK5, odcinki dróg wojewódzkich nr 369 i 367 oraz powiatowych i gminnych. Powstanie też MOP Jaczków.

 

15 października 2018 r. udostępniono kierowcom dwa odcinki S3 w województwie dolnośląskim pomiędzy Legnicą i Bolkowem, których kontynuacją będzie trasa do granicy z Czechami.

 

Biegnąca wzdłuż zachodniej granicy prawie 500-kilometrowa droga ekspresowa S3 to element Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego. Fragment europejskiej trasy E65 o łącznej długości ok. 3950 km łączącej szwedzkie Malmö z greckim Chania na Krecie. Przez województwo dolnośląskie przebiega ok. 135 km tej trasy.

 

Realizacja drogi ekspresowej S3 pomiędzy Legnicą a granicą państwa w Lubawce jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość całkowita projektu to 3,96 mld zł, z czego dofinansowanie wynosi 1,89 mld zł.