S14 Zachodnia obwodnica Łodzi
Oddział - Łódź
Długość - 12,2 km
Obecny Etap - realizacja
Wartość projektu - 689,2mln PLN, w tym prace budowlane 561,8 mln PLN.
07.05.2012 - Podpisanie umowy na projekt - wykonawca: Mosty Katowice.
08.10.2015 - Wydanie ZRID dla I odcinka S14.
30.06.2017 - Ogłoszenie przetargu na projekt i budowę I i II odcinka drogi ekspresowej S14.
05.10.2018 - Podpisanie umowy na PB dla odcinka A - wykonawca - konsorcjum: Budimex – Strabag.
Opis inwestycji
Zakres zadania w przypadku I odcinka obejmuje projekt i budowę dwujezdniowej trasy o nawierzchni bitumicznej wraz z infrastrukturą techniczną. W trakcie realizacji, przebudowane zostaną odcinki istniejących dróg w miejscach połączenia z drogą ekspresową, powstaną także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowana zostanie infrastruktura techniczna (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna, a także urządzenia melioracyjne). Droga ekspresowa S14 na I odcinku będzie skomunikowana z innymi drogami za pośrednictwem 4 węzłów drogowych: węzła Łódź Lublinek (S14/DK14bis), węzła Łódź Retkinia (S14/ul. Maratońska w Łodzi) węzła Konstantynów Łódzki (S14/DK71), węzeł Łódź Tefilów (S14/DK71)
Budowa drogi ekspresowej S14 jest istotna zarówno z punktu widzenia transportu regionalnego, jak i dla krajowego układu komunikacyjnego. Pozwoli domknąć „ring” tras szybkiego ruchu wokół aglomeracji łódzkiej, co poprawi warunki życia mieszkańców: Łodzi, Pabianic, Zgierza, Konstantynowa Łódzkiego i Aleksandrowa Łódzkiego, a także skróci czas przejazdu przez centrum kraju, poprawiając jednocześnie bezpieczeństwo podróżowania. Odcinek ten odciąży położoną na wschód od Łodzi autostradę A1, a także ułatwi poruszanie się po całej aglomeracji, bez konieczności przejazdu przez centra miast. Zgodnie z zapisami kontraktu wykonawca ma 32 miesiące na realizację zadania, z czego 10 miesięcy na prace projektowe. Reszta czasu przeznaczona jest na prace budowlane, do których dolicza się okresy zimowe (15 grudnia - 15 marca).
Podstawowe parametry techniczne
Klasa drogi - S
Liczba pasów 2 (docelowo 3) dla każdego kierunku jazdy.
Szerokość pasa ruchu - 3,5 m.
Nawierzchnia bitumiczna.
Obiekty inżynierskie
Na odcinku I ma powstać 11 obiektów inżynierskich (nie licząc tych związanych o ochroną środowiska), jednak ze względu na fakt, że zadanie realizowane jest w systemie projektuj/optymalizuj i buduj, nie podano sposobów rozwiązania (zarówno projekt, jak i budowa), pozostawiając je wykonawcy
Ochrona środowiska
Za ochronę środowiska będzie odpowiadało 13 przejść i przepustów dla zwierząt (wszystkie dołem), a także ekrany dźwiękochłonne.
MOP-y
Na opisywanym odcinku nie ma żadnego MOP-u
Strona internetowa kontraktu: