Zadania na świętokrzyskich odcinkach dróg krajowych nr 9 i nr 77 dobiegają końca
Jedno z największych zadań realizowanych w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych w regionie świętokrzyskim dobiega końca. Działania związane z odbiorem nowego ronda w Lipniku na skrzyżowaniu dróg krajowych nr 77 i nr 9 planowane są do końca września. Rozpoczął się także odbiór trzech wyremontowanych odcinków drogi nr 9 w Goźlicach, Zakrzowie i Pęchowie.

Rondo w Lipniku powstało na skrzyżowaniu dwóch dróg wyjątkowo obciążonych ruchem – międzynarodowej drogi nr 9 Radom – Ostrowiec Świętokrzyski – Rzeszów i drogi nr 77 prowadzącej od Kielc i Opatowa do Sandomierza.  Przed rozpoczęciem inwestycji na skrzyżowaniu dochodziło średnio do kilkunastu poważnych zdarzeń drogowych w roku. Inwestycja realizowana była od ub. roku w systemie projektuj i buduj, co oznacza, że wykonawca wykonał najpierw projekt ronda turbinowego, a następnie przystąpił do robót. Co istotne, prace prowadzone były pod ruchem, tak, aby komunikacja dwiema ważnymi drogami odbywała się bez większych zakłóceń. Koszt robót to ponad 3,8 mln złotych.

 

Budowa ronda w Lipniku to kolejne z działań kieleckiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dla poprawy bezpieczeństwa ruchu na drogach nr 77 i 9 w rejonie Opatowa i Sandomierza podjętych w 2018 roku. Przypomnijmy – w br. ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych wybudowany został chodnik w miejscowości Kleczanów przy drodze krajowej nr 77. Koszt ciągu pieszego o długości 2,4 km to około 1,4 mln złotych. Zakończył się remont nawierzchni na trzech odcinkach drogi nr 9 w Goźlicach, Zakrzowie i Pęchowie o łącznej długości 1,5 km. Koszt prac to ponad 1 mln złotych. Za 2,6 mln złotych wyremontowany został odcinek drogi nr 9 Klimontów – Byszówka o długości około 3,5 km.

 

Ponadto jeszcze w 2018 roku planowane jest ogłoszenie przetargu na wykonanie dokumentacji oraz uzyskanie decyzji środowiskowej dla przebudowy starego mostu przez Wisłę w Sandomierzu wraz z dojazdami w ciągu drogi krajowej nr 77 Lipnik – Sandomierz – Stalowa Wola.  Wybudowany w 1953 roku most z uwagi na stan techniczny został zamknięty w 2013 roku, a ruch w obu kierunkach odbywa się po wybudowanym w roku 2011 nowym obiekcie. Docelowo, dzięki planowanej przebudowie starego obiektu, przeprawa przez Wisłę w Sandomierzu będzie dwujezdniowa.  Aktualizacja dokumentacji środowiskowej jest konieczna do rozpoczęcia etapu związanego z realizacją inwestycji.