Informacja o wymogach formalno-prawnych dotyczących umieszczania reklam przy drogach krajowych
.

 

W związku ze zbliżającymi się wyborami samorządowymi GDDKiA uprzejmie przypomina o wymogach formalnych i prawnych umieszczania reklam (w tym reklam wyborczych) w obrębie pasów drogowych i na obszarze przyległym do dróg krajowych (mapa z przebiegiem sieci dróg krajowych na terenie woj. świętokrzyskiego jest zamieszczona na stronie internetowej Oddziału Kielce GDDKiA - www.archiwum.gddkia.gov.pl).

 

Umieszczenie reklam w drodze i jej sąsiedztwie regulują przepisy: art. 39 ust. 1 pkt. 5 , art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r.  o drogach  publicznych ( jedn. tekst: Dz. U. z  2017 r. , poz. 2222 –ze zm.)  oraz art. 45 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (jedn. tekst.: Dz. U. z 2017 r., poz. 1260 – ze zm.).

 

Reklama nie jest elementem technicznego wyposażenia drogi, a istotą reklamy jest przyciągnięcie uwagi kierującego pojazdem, co w konsekwencji jej umieszczenia w pasie drogowym ma istotny wpływ na bezpieczeństwo jej użytkowników. Chwilowe rozproszenie uwagi kierujących pojazdami przez tablice reklamowe, może być jednym z wielu powodów zaistnienia zdarzenia drogowego. Zarządca drogi jest, zatem zobowiązany działać prewencyjnie w celu eliminacji potencjalnych skutków wpływu reklamy na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Realizując uprawnienia wynikające z przepisów zarządca drogi krajowej nie będzie więc zezwalał na lokalizację w pasie drogowym reklam wyborczych.

 

Natomiast, na terenach przyległych do pasów drogowych dróg, zarządca drogi uzgadnia odległość usytuowania tablicy reklamowej od zewnętrznej krawędzi jezdni drogi.  Przepis art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (jedn. tekst: Dz. U. z 2017 r., poz. 2222 – ze zm.) określa  minimalne odległości m.in. tablic reklamowych od zewnętrznej krawędzi jezdni drogi publicznej, w sposób następujący:

  1. dla dróg krajowych ogólnodostępnych: w terenie zabudowy – 10 m,

        poza terenem   zabudowy   25 m;

  1. dla dróg ekspresowych: na terenie zabudowy – 20 m,

        poza terenem zabudowy – 40 m.

     

    Na terenach przyległych do pasa drogowego dróg krajowych obowiązuje również zakaz sytuowania reklam w obrębie skrzyżowań dróg i zjazdów, ze względu na zapewnienie pola widoczności uczestnikom ruchu.

     

                    Ze względów formalnych  Zainteresowani winni wnieść wniosek do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Kielcach, 25-950 Kielce, ul. Paderewskiego 43/45 o uzgodnienie usytuowania reklamy na terenie przyległym do pasa drogowego drogi krajowej wraz z niezbędnymi dokumentami. Druk wniosku dostępny na stronie internetowej Oddziału GDDKiA.

     

                    Wygląd tablic reklamowych winien spełniać wymagania art. 45 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.  –  Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1260 – ze zm.). Tablice reklamowe nie mogą zawierać elementów odblaskowych, nie mogą powodować oślepienia  kierujących pojazdami oraz nie mogą wprowadzać w błąd uczestników ruchu (kolorystyka tablic winna być inna aniżeli znajdująca się na znakach drogowych).