TRYB POSTĘPOWANIA
przy wydawaniu zezwoleń na wykorzystanie dróg w sposób szczególny
Art. 65 ustawy „Prawo o ruchu drogowym” (tekst jednolity Dz.U. z 2018r. poz.1990) stanowi, że zawody sportowe, rajdy, wyścigi, zgromadzenia i inne imprezy, które powodują utrudnienia w ruchu lub wymagają korzystania z drogi w sposób szczególny, mogą się odbywać pod warunkiem zapewnienia bezpieczeństwa i porządku podczas trwania imprezy oraz uzyskania zezwolenia na jej przeprowadzenie.
I. Obowiązki Organizatora imprezy przed złożeniem wniosku o wydanie zezwolenia na wykorzystanie dróg w sposób szczególny określa art. 65a ust. 2 i 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.
Organizator jest między innymi zobowiązany:
- uzgodnić z organem zarządzającym ruchem na drogach publicznych przebieg trasy, na której ma się odbyć impreza,
- uzgodnić z zarządcą drogi obszar wykorzystania pasa drogowego oraz sposób i termin przywrócenia go do stanu poprzedniego.
Wyżej wyszczególnione uzgodnienia Organizator winien uzyskać od wszystkich organów zarządzających ruchem i zarządców dróg publicznych (w tym od GDDKiA Oddziału w Opolu), na których będzie odbywała się impreza, jeszcze przed złożeniem wniosku o wydanie zezwolenia na wykorzystanie dróg w sposób szczególny.
Wykaz organów zarządzających ruchem i zarządców dróg publicznych na terenie woj. opolskiego
Kategoria drogi
|
Organ zarządzający ruchem
|
Zarządca drogi
|
KRAJOWE
|
Dyrektor Oddziału GDDKiA w Opolu działający z upoważnienia Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad
|
GDDKiA Oddział w Opolu
|
WOJEWÓDZKIE
|
Marszałek Woj. Opolskiego
|
Zarząd Województwa Opolskiego - Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu
|
POWIATOWE
|
Powiat brzeski
|
Starosta Brzeski
|
Zarząd Powiatu Brzeskiego -Zarząd Dróg Powiatowych W Brzegu
|
Powiat namysłowski
|
Starosta Namysłowski
|
Zarząd Powiatu Namysłowskiego -Starostwo Powiatowe w Namysłowie
|
Powiat opolski
|
Starosta Opolski
|
Zarząd Powiatu Opolskiego -Zarząd Dróg Powiatowych W Opolu
|
Powiat kluczborski
|
Starosta Kluczborski
|
Zarząd Powiatu Kluczborskiego -Zarząd Dróg Powiatowych W Kluczborku
|
Powiat oleski
|
Starosta Oleski
|
Zarząd Powiatu Oleskiego- Powiatowy Zarząd Dróg W Oleśnie
|
Powiat strzelecki
|
Starosta Strzelecki
|
Zarząd Powiatu Strzeleckiego
|
Powiat krapkowicki
|
Starosta Krapkowicki
|
Zarząd Powiatu Krapkowickiego
|
Powiat nyski
|
Starosta Nyski
|
Zarząd Powiatu Nyskiego
|
Powiat prudnicki
|
Starosta Prudnicki
|
Zarząd Powiatu Prudnickiego
|
Powiat głubczycki
|
Starosta Głubczycki
|
Zarząd Powiatu Głubczyckiego
|
Powiat kędzierzyńsko-kozielski
|
Starosta Kędzierzyńsko-Kozielski
|
Zarząd Powiatu Kędzierzyńsko-Kozielskiego
|
KRAJOWE, WOJEWÓDZKIE, POWIATOWE, GMINNE w granicach Miasta Opola
|
Prezydent Miasta Opola
|
Prezydent Miasta - Miejski Zarząd Dróg w Opolu
|
GMINNE z wyłączeniem Miasta Opola
|
Właściwy terenowo Starosta
|
Wójt/Burmistrz /Prezydent Miasta
|
II. WYMAGANE INFORMACJE I DOKUMENTY DO ZŁOŻENIA WNIOSKU O WYKORZYSTANIE DRÓG W SPOSÓB SZCZEGÓLNY:
1. Wniosek Organizatora zawierający:
- imię i nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedzibę, numer telefonu (faksu) organizatora,
- określenie rodzaju i nazwy imprezy,
- informacje o imprezie: miejsce i datę rozpoczęcia, przebieg, miejsce i datę zakończenia, przewidywaną liczbę uczestników,
- wykaz osób reprezentujących organizatora w sprawach zabezpieczenia trasy lub miejsca imprezy,
- zgodę na przetwarzanie danych osobowych organizatora w zakresie niezbędnym do realizacji wniosku,
- podpis organizatora lub jego przedstawiciela/pełnomocnika.
2. Załączniki do wniosku:
1) Załącznik nr 1 „Szczegółowy regulamin imprezy określający w szczególności zasady zachowania uczestników imprezy istotne dla bezpieczeństwa ruchu drogowego”,
2) Załącznik nr 2 „Wykaz osób odpowiedzialnych za prawidłowy przebieg i zabezpieczenie imprezy na terenie poszczególnych województw oraz w miejscach rozpoczęcia i zakończenia każdego odcinka, a także w miejscach wymagających szczególnego zabezpieczenia”,
3) Załącznik nr 3 „Program imprezy ze szczegółowym opisem trasy i podaniem odległości między poszczególnymi jej odcinkami oraz określony w minutach i kilometrach program przejazdu lub przejścia uczestników przez poszczególne miejscowości i granice województw”,
4) Załącznik nr 4 „Plan zabezpieczenia trasy lub miejsca imprezy” zawierający:
- listę osób wchodzących w skład służby porządkowej, ich rozmieszczenie oraz elementy ubioru wyróżniające te osoby,
- pisemną instrukcję określającą zadania służb porządkowych, opracowaną w uzgodnieniu z Policją,
- rodzaj i ilość środków technicznych (w szczególności znaków, tablic ostrzegawczych i informacyjnych, lin, taśm lub wstęg służących do oznaczenia trasy lub miejsca imprezy, barier, płotków lub przegród służących do odgradzania miejsca imprezy),
- rodzaje, zakres i sposób zabezpieczenia ratowniczego imprezy, określone w uzgodnieniu z właściwym komendantem powiatowym Państwowej Straży Pożarnej oraz innymi służbami ratowniczymi, w tym z właściwymi dysponentami jednostek systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego,
- sposób oznaczenia miejsc niebezpiecznych dla uczestników imprezy,
- sposób oznakowania pojazdów uczestniczących w imprezie i towarzyszących tej imprezie,
- rodzaje zezwoleń umożliwiających poruszanie się osób lub pojazdów w miejscach wyłączonych
z ruchu publicznego,
- organizację łączności bezprzewodowej między organizatorem imprezy, a Policją w trakcie trwania imprezy,
- sposób informowania o ograniczeniach w ruchu drogowym wynikających z przebiegu imprezy – przed imprezą i w trakcie jej trwania,
5) Załącznik nr 5 „Oświadczenie Organizatora o dokonaniu uzgodnień z Komendą Powiatową (Miejską) Policji, Służbami Ratownictwa Medycznego oraz Komendantem Powiatowej Straży Pożarnej”,
6) Załącznik nr 6 „Zobowiązanie organizatora do przywrócenia do poprzedniego stanu pasa drogowego na trasie przejazdu, przejścia lub miejsca pobytu uczestników imprezy,
a w przypadku uszkodzenia pasa drogowego lub urządzeń drogowych będącego następstwem imprezy – do ich bezzwłocznego naprawienia lub pokrycia kosztów tych napraw,
7) Załącznik nr 7 „Oświadczenie Organizatora o spełnieniu przez organizatora warunków określonych w art. 65a ust. 2 i 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym”,
8)* Załącznik nr 8 „Pisemna zgoda właściciela lasu na przeprowadzenie imprezy w razie przeprowadzania jej na terenach leśnych”,
9)* Załącznik nr 9 „Pełnomocnictwo” (jeżeli Organizator działa przez pełnomocnika),
10)* Załącznik nr 10 „Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej” – Opłata skarbowa od wydania zezwolenia wynosi 48,00 zł – podstawa: ustawa o opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006 (tekst jednolity Dz. U. z 2015r. poz. 783 ze. zm.). Opłatę należy wnieść na rachunek Urzędu m. st. Warszawy dla Dzielnicy Wola Art. Solidarności 90, 01-003 Warszawa Bank Pekao SA nr 54 1030 1508 0000 0005 5003 6045. Uwaga: Na dowodzie wpłaty należy określić, z jakiego tytułu dokonywana jest wpłata (zezwolenie w sprawie prowadzonej przez GDDKiA Oddział Opole).
* o ile wymagane
Uwaga:
- Dokument urzędowy stanowiący załącznik do wniosku należy złożyć w oryginale, ewentualnie w kserokopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem przez organ, który go sporządził lub przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem lub radcą prawnym.
- Wnioski składane do Oddziału GDDKiA w Opolu muszą zawierać wszystkie elementy wskazane w pkt. II.1 i II.2.
- W przypadku jakichkolwiek braków dokumentacji lub informacji wymaganych
w sprawie, organizator zostanie wezwany do uzupełnienia wniosku – zgodnie z art. 64 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2018r. poz. 2096) –
z pouczeniem, iż nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie wniosku (podania) bez rozpoznania.
III. WYSOKOŚĆ OPŁATY SKARBOWEJ:
1. Za wydanie zezwolenia na wykorzystanie dróg w sposób szczególny – opłata skarbowa wynosi 48,00 PLN
- podstawa art. 1.1 i załącznik część III pkt. 13 ppkt. 2 ustawy z dnia 16.11.2006r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2015r. poz. 783 ze. zm.)
Wpłata ww. kwoty winna nastąpić na konto Urzędu M. St. Warszawy dla Dzielnicy Wola Bank Handlowy 54 1030 1508 0000 0005 5003 6045 .
2. Za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii – opłata skarbowa wynosi 17,00 PLN
(z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).
Wpłata ww. kwoty winna nastąpić na konto Urzędu Miasta Opola BANK MILLENNIUM SA nr 03 1160 2202 0000 0002 1515 3249.
Uwaga: Internetowy dowód wpłaty powinien precyzyjnie określać przedmiot tej opłaty oraz w którym urzędzie/jednostce/wydziale ma być dokonana czynność urzędowa.
IV. TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
Pisemny wniosek Organizatora wraz z wymaganymi dokumentami o wydanie zezwolenia winien być złożony, co najmniej na 30 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy. Decyzję o wydaniu lub odmowie wydania zezwolenia na odbycie imprezy wydaje się, co najmniej na 7 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy.
V. FORMA ZAŁATWIENIA SPRAWY
Decyzja administracyjna.
VI. DOKUMENTY UZYSKIWANE W POSTĘPOWANIU:
1. Opinia Komendanta Wojewódzkiego Policji - właściwego ze względu
na miejsce przeprowadzenia imprezy.
2. Opinia właściwego komendanta Oddziału Straży Granicznej
lub Komendanta Jednostki Żandarmerii Wojskowej w przypadku imprezy odbywającej się na drogach w strefie nadgranicznej albo na drogach przebiegających lub przyległych do terenów będących w zarządzie jednostek organizacyjnych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej.
3. Uzgodnienie zakresu ograniczenia ruchu i wynikających stąd warunków przeprowadzenia imprezy z organami zarządzającymi ruchem na drogach, na których ma się odbyć impreza.
4. pisemne wewnętrzne opinie lub uzgodnienia Wydziału BRDiZR, właściwego Rejonu, w zależności od potrzeb.
VII. INFORMACJE NA TEMAT TRYBU ODWOŁAWCZEGO:
W oparciu o art. 127 § 3 kpa (tekst jednolity Dz. U. z 2017r. poz. 1257 z późn. zm.) strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie za pośrednictwem Dyrektora Oddziału w Opolu w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.
VIII. MIEJSCE ZŁOŻENIA I ODEBRANIA DOKUMENTÓW:
Drogą pocztową na adres: Oddział w Opolu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ul. Niedziałkowskiego 6, 45-085 Opole
IX. PODSTAWA PRAWNA:
1. art. 10 ust. 6 oraz art. 65 - 65i ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym ((tekst jednolity Dz. U. z 2012r. poz. 1137 ze zm.)
2. ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2017r. poz. 1257 z późn. zm.)
3. ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2015r. poz. 783 ze. zm.).
X. Uwagi:
1. Zgodnie z ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym wniosek o wykorzystanie dróg w sposób szczególny wraz z wymaganymi dokumentami należy złożyć do organu zarządzającego ruchem na drodze, na której impreza będzie się odbywała, z tym, że jeżeli impreza będzie odbywała się na drogach podległych kilku organom, wniosek należy złożyć:
a) w przypadku dróg różnych kategorii – do organu zarządzającego ruchem na drodze wyższej kategorii,
b) w przypadku dróg tej samej kategorii – do organu właściwego ze względu na miejsce rozpoczęcia imprezy.
2. Organizator przesyła co najmniej na 30 dni przed planowanym terminem jej rozpoczęcia kopię wniosku wraz z wymaganymi załącznikami do:
- właściwego ze względu na miejsce rozpoczęcia imprezy komendanta wojewódzkiego Policji;
- komendanta oddziału Straży Granicznej - jeżeli impreza odbywa się w strefie nadgranicznej;
- komendanta jednostki Żandarmerii Wojskowej - jeżeli impreza jest przeprowadzana na drogach przebiegających lub przyległych do terenów będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej.
3. Organizator jest obowiązany zapewnić:
- bezpieczeństwo osobom obecnym na imprezie oraz porządek podczas trwania imprezy,
- spełnienie wymagań określonych w szczególności w przepisach prawa budowlanego, przepisach sanitarnych, przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska,
- wyróżniającą się elementami ubioru służbę porządkową i informacyjną,
- pomoc medyczną i przedmedyczną, dostosowaną do liczby uczestników imprezy, a także odpowiednie zaplecze higieniczno-sanitarne,
- drogi ewakuacyjne oraz drogi umożliwiające dojazd służb ratowniczych i Policji, Straży Granicznej oraz Żandarmerii Wojskowej,
- warunki zorganizowania łączności między podmiotami biorącymi udział w zabezpieczeniu imprezy,
- sprzęt ratowniczy i gaśniczy oraz środki gaśnicze niezbędne do zabezpieczenia działań ratowniczo-gaśniczych,
- w razie potrzeby pomieszczenie dla służb kierujących zabezpieczeniem imprezy,
- środki techniczne niezbędne do zabezpieczenia imprezy, a w szczególności:
a) znaki lub tablice ostrzegawcze i informacyjne,
b) liny, taśmy lub wstęgi służące do oznaczania trasy lub miejsca imprezy,
c) bariery, płotki lub przegrody służące do ogradzania miejsca imprezy.
4. Organizator jest obowiązany:
- uzgodnić z organami zarządzającymi ruchem na drogach przebieg trasy, na której ma się odbyć impreza,
- współdziałać z Policją oraz, jeżeli impreza odbywa się w strefie nadgranicznej albo na drogach przebiegających przez tereny lub przyległych do terenów będących w zarządzenie jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej lub na drogach przyległych do tych terenów, odpowiednio ze Strażą Graniczną lub Żandarmerią Wojskową:
a) uzgadniając przebieg trasy lub miejsce imprezy,
b) stosując polecenia dotyczące prawidłowego zabezpieczenia imprezy;
c) dokonując wspólnego objazdu trasy lub miejsca imprezy;
- sporządzić plan określający sposoby zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas imprezy na terenie poszczególnych województw (patrz pkt. II.2.4) części WYMAGANE DOKUMENTY),
- opracować regulamin oraz program imprezy,
- ustalić z Policją oraz, jeżeli impreza odbywa się w strefie nadgranicznej albo na drogach przebiegających przez tereny lub przyległych do terenów będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, odpowiednio ze Strażą Graniczną lub Żandarmerią Wojskową terminy spotkań organizowanych w celu uzgodnienia spraw związanych z zabezpieczeniem imprezy,
- zapewnić realizację planu, o którym mowa w pkt patrz pkt. II.2.4) części WYMAGANE DOKUMENTY,
- uzgodnić z zarządcą drogi obszar wykorzystania pasa drogowego oraz sposób i termin przywrócenia go do stanu poprzedniego,
- powiadomić przedsiębiorstwa komunikacji publicznej o przewidywanym czasie występowania utrudnień w ruchu drogowym,
- na polecenie organu zarządzającego ruchem na drodze opracować projekt organizacji ruchu w uzgodnieniu z Policją,
- udzielić dokładnych informacji dotyczących imprezy, na żądanie:
a) organu zarządzającego ruchem,
b) zarządcy drogi,
c) Policji,
d) przedsiębiorstwa komunikacji publicznej,
e) Straży Granicznej,
f) Żandarmerii Wojskowej,
g) wojewody właściwego ze względu na miejsce odbywania się imprezy - jeżeli są one niezbędne do realizacji ich zadań w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego.
5. Do zawodów sportowych, rajdów, wyścigów i innych imprez, które powodują utrudnienia w ruchu lub wymagają korzystania z drogi w sposób szczególny, nie stosuje się przepisów o bezpieczeństwie imprez masowych, z wyłączeniem przepisów regulujących organizację oraz uprawnienia służb porządkowych.
6. Przepisy art. 65 - 65g ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym nie dotyczą:
- procesji, pielgrzymek i innych imprez o charakterze religijnym, które odbywają się na drogach na zasadach określonych w ustawach o stosunku Państwa do poszczególnych Kościołów;
- konduktów pogrzebowych, które poruszają się po drogach stosownie do miejscowego zwyczaju.
7. W przypadku, gdy realizacja imprezy wymaga uzyskania oddzielnego zezwolenia (decyzji) na zajęcie pasa drogowego - stosowne zezwolenie organizator winien uzyskać od zarządu drogi.
8. Organ zarządzający ruchem może wezwać organizatora imprezy do:
- opracowania projektu organizacji ruchu;
- udzielenia dokładnych informacji dotyczących imprezy;
- przedstawienia dodatkowych dokumentów świadczących o spełnieniu warunków określonych w art. 65a ust. 2 i 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym.
GODZINY PRACY Oddziału GDDKiA w Opolu:
poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek w godz. 7:00 do 15:00.
|