S3 omija Legnicę i dociera do Lubina

Nowy, niemal 24-kilometrowy fragment trasy S3 od dziś połączy okolice dolnośląskiego Lubina z autostradą A4. Kolejne odcinki trasy w stronę Zielonej Góry są w trakcie budowy i do końca roku planowane jest udostępnienie ich ciągów głównych kierowcom.



W Polsce docelowo S3 będzie miała długość ponad 520 km, poprowadzi południkowo od zespołu portów morskich Szczecin - Świnoujście na północy następnie wzdłuż zachodniej granicy kraju, poprzez okolice Gorzowa Wielkopolskiego, Zielonej Góry, Lubina, Legnicy, Jawora, Bolkowa oraz Kamiennej Góry do południowej granicy Polski. Trasa jest częścią korytarza paneuropejskiego łączącego Szwecję z Grecją. O jej kontynuacji za naszą południową granica w ramach trasy D11 mówi także podpisane memorandum między stronami rządów Rzeczpospolitej Polski i Republiki Czeskiej.

 

Dzisiaj kierowcy otrzymali do dyspozycji drogę o wysokim standardzie, z dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pasem awaryjnym. Obecne otwarcie oznacza także udostępnienie czterech ważnych węzłów drogowych o komfortowym połączeniu z istotnymi drogami regionu, w następujących relacjach:

  • węzeł Legnica Południe – połączenie drogi ekspresowej S3 z autostradą A4 umożliwiające relacje w kierunku Wrocławia oraz Jędrzychowic i Zgorzelca;
  • Węzeł Legnica Zachód – połączenie drogi ekspresowej S3 z drogą krajową nr 94 w kierunku Legnicy i Zgorzelca; 
  • Węzeł Legnica Północ – połączenie drogi ekspresowej S3 z drogą wojewódzką 323 w kierunku Legnicy i Kochlic; 
  • Węzeł Lubin Południe – połączenie drogi ekspresowej S3 z obecną drogą krajową nr 3. Ruch z S3 zostanie skierowany na obecną DK3 w kierunku Lubina i dalej do Zielonej Góry.

W ramach zrealizowanych, dwóch zadań przez firmy Budimex i Mota-Engil powstały 42 obiekty mostowe, 208 przepustów, w tym 60 ekologicznych. Przy węźle Lubin Zachód powstaje Obwód Utrzymania Drogi, który wykonuje niezależny wykonawca. Termin zakończenia prac na obiekcie to IV kw. 2019 r.

 

Przypomnijmy, że od 7 maja br. kierowcy korzystają z obu jezdni S3 na odcinku 6,5 km od węzła Legnica Południe (skrzyżowania z A4) do węzła Legnica Zachód (przy ul. Chojnowskiej). Natomiast na odcinku S3 o długości ok. 15 km od węzła Legnica Zachód do wysokości miejscowości Chróstnik ruch odbywał się do tej pory jedną jezdnią w obu kierunkach.

 

Następne odcinki S3 na Dolnym Śląsku już wkrótce

W kolejnych etapach udostępniany będzie odcinek S3 od węzła Lubin Południe do węzła Kaźmierzów. Obecnie wykonawca tego zadania – konsorcjum firm Salini – Pribex, prowadzi intensywne prace budowalne na całym zadaniu. Jednak główne siły skoncentrował na robotach przy węźle Lubin Północ, w celu jak najszybszego przejęcia ruchu od strony węzła Lubin Południe. Szybsze udostępnienie samego węzła, ma pozwolić na przekazanie do ruchu kolejnego, już zrealizowanego fragmentu trasy w pełni omijający Lubin. Wartość całego projektu wynosi 1 887 197 811,83 zł, z czego 992 038 685,21 zł dofinansowane zostało ze środków Unii Europejskiej.

 

GDDKiA

 


Kontynuacja trasy S3 w woj. lubuskim

W budowie są jeszcze dwa odcinki drogi ekspresowej S3 Nowa Sól – Gaworzyce i Gaworzyce – Kaźmierzów o łącznej długości ponad 33 km. Są one realizowane na zlecenie zielonogórskiego oddziału GDDKiA przez firmy Dragados oraz konsorcjum Mirbud - PBDIM Erbedim i planowane jest ich udostępnienie jeszcze przed końcem roku.

 

S3 na południe od A4

Kolejne, budowane obecnie fragmenty trasy S3 prowadzące od A4 do Bolkowa w kierunku granicy z Czechami, również mają zostać udostępnione kierowcom jeszcze z końcem roku. Są to odcinki od węzła Legnica Południe do węzła Bolków. Inwestycja podzielona jest na dwa zadania realizowane przez Konsorcjum Eurovia - Warbud oraz Mota – Engil. Stan zaawansowania rzeczowego inwestycji jest na poziomie ok. 80 proc. Koszt całego projektu wynosi ok. 900 mln zł.

 

Dalszy fragment trasy S3 od Bolkowa do granicy państwa, również podzielony na dwa zadania, jest obecnie na etapie prac komisji przetargowej. Jeszcze w tym roku planowane jest podpisanie umów z wykonawcami robót. To pozwoli na udostępnienie kierowcom tego odcinka w 2023 roku. Tym samym udrożniony zostanie cały szlak drogowy wzdłuż zachodniej granicy Polski, od Szczecina do Lubawki.

 

Poprawa bezpieczeństwa i transportu w regionie

Głównym celem inwestycji jest wyprowadzenie ruchu, przede wszystkim ciężkiego tranzytu z Legnicy i Lubina oraz ułatwienie połączenia z autostradą A4, a przez to także poprawa poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego i komfortu podróży. Całość połączenia jest również dostosowana do ruchu pojazdów ciężkich o nacisku 115 kN na oś.