26 września 2009 rok ...


 


 


26 września 2009 roku zakończyła się rozbudowa węzła Murckowska w Katowicach wraz z budową dróg dojazdowych na skrzyżowaniu autostrady A-4 z drogą krajową nr 86.


Prace na węźle przebiegały dwuetapowo.


W pierwszym etapie trwającym od sierpnia 2006 roku do czerwca 2007 roku przebudowane zostały wiadukty w ciągu autostrady A-4 nad ulicami: Trzy Stawy, Pułaskiego i Francuską. Wybudowana została także imponująca, rozpostarta nad 10 pasami ruchu, kładka dla pieszych nad Aleją Górnośląską w Katowicach (autostrada A-4) łącząca Osiedla Paderewskiego z Centrum Handlowym. Koszt tych zadań to 60 mln zł. Wykonawcą pierwszego etapu robót było konsorcjum firm: PRM Mosty-Łódź S.A., PUT Intercor Sp. z o.o., POLDIM S.A. oraz Polimex-Mostostal S.A.


Drugi etap rozpoczęto we wrześniu 2007 roku z terminem ukończenia prac na wrzesień 2009 roku. Zgodnie z umową wykonano: przebudowę węzła Mikołowska (skrzyżowanie A-4 z DK 81), budowę jezdni zbierająco-rozprowadzających po obydwu stronach Alei Górnośląskiej między węzłami Francuska i Murckowska, przebudowę całego węzła Murckowska (A-4 z DK 86) – wybudowanie 10 łącznic o łącznej długości prawie 9 km, przebudowę i remont nawierzchni DK 86 na odcinku od wiaduktu kolejowego do węzła z ul. Porcelanową, remont nawierzchni autostrady A-4 między węzłami Mikołowska i Murckowska na powierzchni łącznej 111700m2, kładkę dla pieszych nad ul. Pszczyńską DK 86. Wykonawcą robót wartych 281 mln zł była firma BUDIMEX DROMEX S.A.


 


 


Węzeł Murckowska jest jednym z najbardziej obciążonych ruchem węzłów autostradowych w Polsce, gdzie ze względu na wyczerpaną przepustowość tworzyły się ogromne korki. Węzeł w nowym kształcie upłynni ruch i poprawi komfort podróżowania na bardzo ważnym odcinku autostrady A-4 w Katowicach. W 2007 roku dobowe natężenie ruchu na odcinku Alei Górnośląskiej między węzłami Mikołowska i Murckowska (dł. 4 km) sięgało 102 tysięcy pojazdów, a w chwili obecnej znacząco się zwiększyło. Wziąwszy pod uwagę ilość przejeżdżających samochodów niemożliwym było całkowite zamknięcie węzła, więc prace odbywały się z zachowaniem ruchu na wszystkich kierunkach,.


Łącznice na węźle w większości mają dwa pasy ruchu i obsługują wszystkie relacje północ-południe oraz wschód-zachód. Bardzo ważnym, ale też efektownym, elementem węzła są dwa stalowe wiadukty łukowe, na których odbywa się ruch na kierunkach Wrocław-Częstochowa oraz Częstochowa-Kraków. Zgodnie z projektem wybudowano nowe ekrany akustyczne – wyższe od poprzednich z funkcją pochłaniania hałasu.


Naprawione zostały chodniki, wymieniono oświetlenie autostrady i węzłów, wykonano remonty kap chodnikowych na obiektach mostowych między węzłami, wyremontowano te łącznice na węźle Mikołowska, które nie były objęte przebudową.