Rusza realizacja kolejnych dwóch odcinków S6 Trasy Kaszubskiej

Podpisano umowy na kolejne dwa odcinki łącznie 20 km drogi  ekspresowej S6. Dzięki temu cały odcinek Trasy Kaszubskiej pomiędzy Bożympolem Wielkim a Gdynią jest już projektowany.  Pierwsze pojazdy pojadą trasą w II połowie 2021 r.



W dniu 11.06.2018 r. zostały podpisane umowy na dwa następne odcinki drogi ekspresowej S6: z Bożegopola Wielkiego do Luzina oraz z Luzina do Szemuda. Oba mają po ok. 10 km długości. Każdy z odcinków jest dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i pas awaryjnego postoju.

 

Pierwszy odcinek będzie projektowała i budowała firma PORR SA za cenę 337.981.735,78 zł i w terminie 31 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca). Na trasie zostaną wybudowane trzy węzły drogowe: Bożepole Wielkie (połączenie z istniejącą drogą krajową nr 6), Strzebielino i Luzino. Przy węźle Luzino powstanie Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej służący do zarządzania odcinkiem drogi ekspresowej S6.

 

Realizacji drugiego zadania między Luzinem a Szemudem podjęła się firma Budimex SA, za które dostanie 335 873 785,14 zł. Zobowiązała się go zaprojektować i wybudować w terminie 34 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca) oraz zapewni 10 lat gwarancji jakości na elementy infrastruktury. Na tym odcinku zostanie wybudowany jeden węzeł drogowy - Szemud.

 

Przypominamy, że pod koniec marca br. została podpisana umowa z firmą Polaqua Sp. z o.o. na projekt budowlany i wykonawczy oraz budowę odcinka drogi ekspresowej S6 między Szemudem a Gdynią o długości ok. 20 km.

 

O drodze ekspresowej S6 tzw. Trasie Kaszubskiej

Podstawowym celem inwestycji budowy drogi ekspresowej S6 jest stworzenie bezpiecznego i sprawnego połączenia Aglomeracji Trójmiasta ze Szczecinem, przebiegającego z zachodu na wschód, równolegle do wybrzeża Bałtyku.

 

Dzięki budowie drogi ekspresowej uzyska się poprawę płynności ruchu, skrócenie czasu przejazdu, odciążenie układu dróg i ulic lokalnych, poprawę stanu bezpieczeństwa w sieci dróg krajowych oraz zmniejszenie uciążliwości ruchu drogowego dla otoczenia. Po zrealizowaniu projektowanej inwestycji osiągnięte zostaną następujące korzyści:

  • stworzenie wygodnego i bezpiecznego ciągu komunikacyjnego;
  • odciążenie z ruchu samochodowego miejscowości leżących przy drodze krajowej nr 6, szczególnie: Wejherowa, Redy, Rumi;
  • ułatwienie tranzytu dla ruchu turystycznego;
  • wzrost bezpieczeństwa ruchu poprzez obniżenie liczby i stopnia ciężkości wypadków;
  • poprawę przepustowości drogi i swobody ruchu;
  • zmniejszenie szkodliwego oddziaływania drogi na środowisko naturalne;
  • rozwój regionu poprzez polepszenie poziomu obsługi transportowej.

 

S6 miedzy Szczecinem a Trójmiastem

Trasa S6 jest już realizowana w woj. zachodniopomorskim. Trwa tam budowa 7 odcinków drogi S6 od Goleniowa (połączenie z drogą S3) do Koszalina wraz z obwodnicą Koszalina
i Sianowa. Łącznie to ok. 140 km nowej, 2-jezdniowej drogi ekspresowej. Całkowita wartość inwestycji to ponad 3,5 mld zł. W przyszłym roku powinny być gotowe odcinki od Goleniowa do Koszalina, o długości ok. 120 km. Zakończenie wszystkich prac na budowanej obwodnicy Koszalina i Sianowa przewidywane jest w 2020 roku.

 

Realizacja tej inwestycji przyczyni się do zwiększenia dostępności komunikacyjnej Koszalina, który pod względem liczby ludności miasta w woj. zachodniopomorskim,
jak i również całej północnej części regionu, w tym pasa nadmorskiego. Nowa droga wyprowadzi ruch tranzytowy ze wszystkich wsi, miasteczek i miast położonych przy obecnej drodze krajowej nr 6, tym samym zmniejszając negatywne oddziaływania ruchu drogowego na lokalną społeczność. Poprawi się również bezpieczeństwo ruchu drogowego.

 

Pozostałe odcinki S6: Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, Koszalin - Bożepole Wielkie oraz Zachodnia Obwodnica Szczecina będą realizowane w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Decyzję w tej sprawie podjął  5 czerwca 2018 r. Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów.

 

Fot. Piotr Michalski/GDDKiA