Krajowy Punkt Dostępowy a poprawa jakości podróży - konferencja GDDKiA

Podczas organizowanej przez GDDKiA konferencji „Krajowy Punkt Dostępowy narzędziem wsparcia jakości podróży” zaprezentowane zostały efekty prac wybranych państw europejskich nad krajowymi punktami dostępowymi do danych o warunkach ruchu (KPD), ze szczególnym uwzględnieniem uruchomionego 6 grudnia 2017 r. polskiego KPD, zrealizowanego w ramach europejskiego projektu CROCODILE 2. Patronat nad wydarzeniem objęli: Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju oraz Konsorcjum Projektu EU European ITS Platform a koordynatorem konferencji jest Stowarzyszenie Inteligentne Systemy Transportowe ITS POLSKA.



Program konferencji - zobacz 

 

Zgromadzeni podczas konferencji zapoznali się z rezultatami prac oraz korzyściami jakie płyną ze współpracy z Krajowym Punktem Dostępowym w celu zapewnienia kierowcom aktualnej i rzetelnej informacji o utrudnieniach.

W konferencji wzięli udział m.in. przedstawiciele Komisji Europejskiej, organizacji międzynarodowych, beneficjentów projektu CROCODILE 2 oraz przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, Ministerstwa Cyfryzacji, Urzędów Marszałkowskich i Województw, zarządców dróg samorządowych, służb, mediów oraz dostawców usług dla podróżnych.

 

Co KPD zaoferuje kierowcom?

KPD i współpraca zarządców dróg jaką umożliwi będzie się przekładać na komfort i jakość użytkowników dróg. Jeżeli dojdzie do jakiegoś zdarzenia na drodze prowadzący pojazd zostanie poprowadzony objazdem, otrzyma bieżącą (sprawdzoną) informację o czasie przejazdu pomiędzy z punktu A do punktu B, gdzie może zaparkować (gdzie są wolne miejsca).

Kierowca będzie mógł otrzymać ostrzeżenia o zjawiskach (np. jadącym pod prąd pojeździe, gwałtownych zjawiskach atmosferycznych lub uszkodzonym pojeździe blokującym jeden z pasów ruchu). Ponadto kierujący pojazdem otrzyma instrukcje jak się zachować, żeby jego podróż przebiegała bezpieczniej i płynniej.

 

Kierowca będzie otrzymywał zestaw informacji, rekomendacji lub instrukcji zachowania dwutorowo, „klasycznie” czyli poprzez znaki drogowe, tablice zmiennej treści, czy sygnalizatory świetlne, a także pośrednio poprzez jego własne urządzenia końcowe m.in. nawigacje, smartfony, social media, telewizję, radio, CB.

 

Usługa KPD

Usługa KPD to jednolity w skali kraju punkt dostępowy do danych użytecznych przy tworzeniu serwisów informacji dla podróżnych, która jest złożona z bazy danych i oprogramowania. Usługa realizowana jest w ramach projektów „Budowa Krajowego Punktu Dostępowego do informacji o warunkach ruchu” (KPD1) oraz „Budowa Krajowego Punktu Dostępowego do informacji o warunkach ruchu 2” (KPD2), które uzyskały dofinansowanie z funduszu CEF (ang. Connecting Europe Facility) w ramach europejskich projektów CROCODILE 1 i CROCODILE 2.

 

Bezpośrednimi odbiorcami usługi KPD są zarządcy dróg na wszystkich szczeblach administracyjnych, służby ratownicze oraz komercyjni dostawcy i odbiorcy danych. Pośrednio dane będą przekazywane przez powyższe podmioty do podróżujących, zwiększając komfort i bezpieczeństwo podróży. Usługa KPD zapewnia jednolity interfejs komunikacyjny, zgodny z wymaganiami Komisji Europejskiej, który umożliwia zainteresowanym podmiotom jego łatwą implementację w posiadanych systemach. Opis sposobu „podłączenia” do KPD został określony w specyfikacjach technicznych.

 

Warto przeczytać