Nowy most w Białym Dunajcu coraz bliżej
Rozpoczęła się budowa mostu tymczasowego w Białym Dunajcu, na potoku Biały Dunajec. Powstanie obok starego mostu i będzie służył kierowcom udającym się tędy pod Tatry czy do Zakopanego, w czasie rozbiórki starego obiektu i budowy nowego mostu. A ta ma się zakończyć w czerwcu 2019 r.


Wojewoda Małopolski wydał zgodę 28 lutego 2018 r. na realizację mostu w miejscowości Biały Dunajec, na potoku Biały Dunajec, w ciągu drogi krajowej nr 47, z rygorem natychmiastowej wykonalności. 5 marca 2018 r. plac budowy został przekazany wykonawcy i rozpoczęły się prace porządkowe terenu. 12 marca 2018 r. na rozpoczęcie prac przy budowie tymczasowej przeprawy przyjechał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który otrzymał deklarację od wykonawcy, że w grudniu tego roku kierowcy będą mogli przejechać przez nowy most. Wszystkie prace wokół obiektu zakończą się natomiast w czerwcu 2019 r.  

13 kwietnia 2016 r. został podpisana umowa przez GDDKiA Oddział w Krakowie z Przedsiębiorstwem Inżynieryjnym IMB-Podbeskidzie ze Skoczowa na zaprojektowanie nowego mostu, uzyskanie wszystkich niezbędnych opinii, uzgodnień, pozwoleń, decyzji administracyjnych, w tym decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej wraz z budową mostu. Wykonawca był przygotowany do rozpoczęcia prac, jak tylko wydana zostanie decyzja ZRID, stąd mógł niezwłocznie rozpocząć budowę.  

Nowy most powstanie w miejscu istniejącego obecnie, stąd konieczność wybudowanie w pierwszej kolejności tymczasowego obiektu, po którym odbywał się będzie ruch w czasie rozbiórki starego mostu i trwania inwestycji. Nowy most będzie miał konstrukcję łukową, bez podpór w nurcie rzeki, obustronne chodniki, długość ok. 58 metrów i szerokość 18 metrów. Przebudowane zostaną dojazdy po obydwu stronach obiektu oraz kolidujące z inwestycją sieci istniejącej infrastruktury pod i nadziemnej czyli : urządzenia teletechniczne i energetyczne, sieci wodociągowe, kanalizacja sanitarna, sieci gazowe, urządzenia melioracyjne i hydrologiczne. Powstaną mury oporowe na dojazdach od strony Krakowa, by zabezpieczyć korpus drogi, system odwodnienia terenu, kanalizacja deszczowa oraz urządzenia podczyszczające. Wykonane zostanie nowe oświetlenie drogowe, a nowy most zostanie zabezpieczony przed korozją.

Koszt wykonania projektu i wybudowania nowego mostu wyniesie ok. 12 mln zł.

Stary most w Białym Dunajcu, który powstał w latach 30-tych ub. stulecia nie nadawał się do remontu ze względu na zły stan techniczny, stąd decyzja o budowie nowego obiektu. Procedury związane z projektowaniem nowego mostu oraz uzyskiwaniem decyzji koniecznych do jego wybudowania rozpoczęły się w 2008 r. Na każdym etapie procedur były jednak protesty kierowane do różnych instytucji przez jedną rodzinę i Stowarzyszenie Federacja Obrony Podhala. 26 czerwca 2013 r. został wprowadzony na moście ruch wahadłowy z powodu bardzo złego stanu technicznego i zaleceniami opinii eksperckiej. Most był zabezpieczany i cały czas monitorowany.