A-4 Zgorzelec-Krzyżowa: kontrakt na nadzór; problem z wykonawcą
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że podpisany został kontrakt na nadzór i zarządzanie budową autostrady A-4 na odcinku Zgorzelec-Krzyżowa (51 km).

flag_guide-1mini.gif Flaga_polskamalemini.gif

 

 

 

 

GDDKiA podpisała umowę z konsorcjum dwóch firm:

  • Scetaroute S.A. (lider)
  • DHV Polska Sp. z.o.o.

Kontrakt o wartości 4 266 383,92 EUR będzie finansowany przez budżet państwa oraz ze środków pomocowych Funduszu Spójności Unii Europejskiej.
Czas realizacji wynosi 82 miesiące i obejmuje 48 miesięcy okresu gwarancji.

Jednocześnie GDDKiA informuje, że trwają prace nad rozpisaniem kolejnego postępowania przetargowego, które pozwoli wybrać wykonawcę dla odcinka Zgorzelec-Krzyżowa.

Poprzednie postępowanie przetargowe zostało unieważnione decyzją arbitrów Urzędu Zamówień Publicznych, którzy przychylili się do wniosku jednej z firm budowlanych (Walter Heilit), aby z dokumentacji przetargowej usunąć zapis o konieczności posiadania przez Dyrektora Kontraktu, Kierownika Budowy, Zastępcy Kierownika Budowy, Kierownika Robót Drogowych i Kierownika Robót Mostowych wykształcenia wyższego.

Przetarg na budowę autostrady A-4 na odcinku Zgorzelec-Krzyżowa był największym obecnie przygotowywanym przetargiem na roboty i dotyczył budowy 51-kilometrowego odcinka autostrady i około 50 obiektów inżynierskich. Projekt zakłada wykonanie nawierzchni w technologii betonu cementowego, która w Polsce wciąż musi być traktowana jako nowatorska. W poprzednich realizacjach zdarzały się przypadki nie dotrzymania niektórych parametrów jakościowych (akurat dotyczyło to właśnie zadań zrealizowanych przez firmę Walter-Heilit).

Zdaniem GDDKiA wyrok arbitrów jest błędny i szkodliwy. Błędny, ponieważ uprawnienia budowlane do kierowania robotami na autostradzie o nawierzchni betonowej nie mogą być uprawnieniami ograniczonymi i muszą upoważniać do prowadzenia robót o nietypowych rozwiązaniach konstrukcyjnych. Do uzyskania takich uprawnień od kilkudziesięciu lat wymagane jest ukończenie studiów wyższych technicznych. Już nawet Rozporządzenie Prezydenta RP z 16 lutego 1928 roku ograniczało uprawnienia do kierowania niektórymi robotami budowlanymi przez osoby nieposiadające wyższego wykształcenia.

Zamawiający (GDDKiA) uznał, że rozsądnym i dopuszczalnym dodatkowym kryterium kwalifikacyjnym dla 9 z około tysiąca osób zatrudnionych na budowie będzie dyplom ukończenia wyższej uczelni. Ponieważ kolejnym wymogiem zamawiającego było doświadczenie w prowadzeniu robót budowlanych na kontraktach typu FIDIC i na innych kontraktach inżynieryjnych, personel kluczowy najpewniej dysponowałby dyplomem wyższej uczelni technicznej. Powodem wpisania wymogu posiadania dyplomu ukończenia studiów wyższych było oczekiwanie wysokiej jakości personelu kluczowego, zdolnego do prowadzenia efektywnej wymiany informacji, odbierania i realizacji poleceń personelu niezależnego inżyniera, współpracy w zespole, zarządzania podległymi kadrami.

Wyrok arbitrów jest szkodliwy, gdyż wprowadza nową jakość do życia publicznego. Oto każdy wykonawca, któremu nie będą w danych okolicznościach odpowiadały wymagania zamawiających (nawet jeśli wcześniej były bezproblemowo stosowane w dziesiątkach przetargów) będzie na nie protestował. Ponadto arbitrzy uznali, że co do zasady wykształcenia wyższego do budowania polskich dróg żądać nie mamy prawa. Po raz kolejny ograniczono uprawnienia i inwencję zamawiającego działającego w dobrej wierze.

Reasumując, 17 października doszło do kolejnego spowolnienia procesu budowy autostrad w Polsce w wyniku nadinterpretacji zbyt sformalizowanego prawa. GDDKiA nie zgadzając się z wyrokiem Zespołu Arbitrów – mając na uwadze minimalizację opóźnienia w wyłanianiu wykonawcy – nie skorzystała jednak z przysługującego jej prawa do skargi do sądu. Przygotowano nową wersję warunków udziału w postępowaniu i niezwłocznie po zatwierdzeniu ogłoszenia przez Ministerstwo Infrastruktury zostanie ogłoszony powtórzony przetarg.
GDDKiA traktuje ten przypadek jako kolejny dowód na konieczność zmian prawa zamówień publicznych w Polsce.