Informacja nt. projektu budowy drogi ekspresowej S3
Projekt „Budowa drogi ekspresowej S3, odcinek Szczecin – Gorzów Wielkopolski” został umieszczony na liście przedsięwzięć w Strategii Wykorzystania Funduszu Spójności na lata 2004-2006, przyjętej Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 30 lipca 2004 r.

Projekt został zaakceptowany przez Zespół Roboczy właściwy do spraw projektów drogowych, a następnie uzyskał rekomendację Komitetu Sterującego, stanowiącego organ opiniodawczo-doradczy Ministra Infrastruktury (w dniu 6 sierpnia 2004 r.) i pozytywną decyzję Ministra Infrastruktury.

Wniosek o dofinansowanie przedsięwzięcia z FS został przesłany za pośrednictwem Instytucji Zarządzającej FS (Ministerstwa Gospodarki i Pracy) do Komisji Europejskiej w dniu 13 sierpnia 2004 r. Od momentu zarejestrowania przez służby Komisji Europejskiej w dniu 16 sierpnia 2004 r. ponoszone koszty kwalifikowane mogą być współfinansowane z Funduszu Spójności, jeżeli projekt uzyska pozytywną decyzję Komisji Europejskiej.

Warunkiem uzyskania pozytywnej decyzji, przyznającej środki z Funduszu Spójności na realizację projektu, jest przesłanie do Komisji Europejskiej wniosku uzupełnionego o kompletną dokumentację przeprowadzenia pełnego postępowania w sprawie oceny oddziaływania inwestycji na środowisko (ooś) i obszary chronione NATURA 2000, zgodnego z wymaganiami Unii Europejskiej w tym zakresie. Właściwe przeprowadzenie przedmiotowego postępowania było w tym przypadku szczególnie istotne ze względu na przebieg projektowanego odcinka drogi przez liczne obszary chronione, w tym europejskiej sieci NATURA 2000. Procedura postępowania wymagała sporządzenia raportu z oddziaływania inwestycji na środowisko oraz jego streszczenia, a następnie przeprowadzenia konsultacji ze społeczeństwem i władzami samorządowymi właściwymi w sprawach ochrony środowiska. Raport musiał uzyskać akceptację Ministerstwa Środowiska. W omawianym przypadku, po konsultacjach, raport został pozytywnie zaopiniowany przez Ministerstwo Środowiska w dniu 13 maja br. W myśl polskiego prawa obowiązującego przed wejściem w życie znowelizowanej ustawy Prawo ochrony środowiska (28 lipca br.) przeprowadzenie postępowania ooś było możliwe jedynie na etapie uzyskiwania decyzji lokalizacyjnej wydawanej przez właściwego Wojewodę. Decyzje te zostały wydane w dniach 2 czerwca br. dla odcinka na obszarze województwa zachodniopomorskiego oraz 27 lipca br. dla odcinka w województwie lubuskim.

Dokumenty z postępowania ooś przeprowadzonego w woj. zachodniopomorskim zostały przesłane do Ministerstwa Infrastruktury w lipcu br. W wyniku przeprowadzonej oceny formalnej i merytorycznej MI wydało pozytywną opinię o przedłożonych materiałach.

Ograniczeniem dla ubiegania się o decyzję Komisji Europejskiej w obecnej perspektywie finansowej 2004 – 2006 r. dla całego projektu jest również brak środków na realizację wszystkich zgłoszonych przedsięwzięć. Dlatego trwają również prace nad etapowaniem projektu z dostosowaniem do takiego zakresu inwestycji jaki jest przewidywany do realizacji w latach 2005 – 2006 (chodzi m.in. o odcinek węzeł „Klucz” – węzeł „Pyrzyce” o długości 27,2 km, który jest przewidywany do realizacji w pierwszej kolejności oraz zakup gruntów pod budowę na dalszych odcinkach).

Wniosek oraz uzupełniona dokumentacja zostaną przesłane do Komisji Europejskiej po niezbędnej ocenie merytorycznej i formalnej. Przy tym należy wyraźnie podkreślić, że termin 15 sierpnia jest roboczym terminem przekazywania do Komisji Europejskiej nowych wniosków dla wykorzystania alokacji danego roku i nie dotyczy projektu drogi ekspresowej S3, zgłoszonego już w 2004 r.

Zgodnie z harmonogramem realizacji projektu większa część tej inwestycji planowana jest w nowej perspektywie finansowej. Ten projekt od samego początku był i jest uwzględniany w Narodowym Programie Rozwoju 2007 – 2013. Potwierdza to również ostatnia decyzja Kierownictwa Ministerstwa Infrastruktury z dnia 1 sierpnia br. o ujęciu budowy drogi ekspresowej S3 Szczecin-Lubawka w „Zestawieniu projektów inwestycyjnych zgłoszonych do realizacji w latach 2007-2013 oraz współfinansowanych z funduszy unijnych”.

Należy podkreślić, że w żadnym stopniu nie wstrzymywano prac nad projektem, które są kontynuowane i finansowane m.in. z budżetu GDDKiA oraz ze środków rezerwy celowej budżetu państwa na współfinansowanie projektów unijnych. GDDKiA złożyła w bieżącym roku wniosek do rezerwy celowej budżetu państwa na łączną kwotę 21,4 mln PLN. Środki te zostaną przeznaczone na wykup gruntów pod budowę S3.

Budowa drogi ekspresowej S3 jest jednym z priorytetów gospodarczych i będzie realizowana z wykorzystaniem dofinansowania unijnego z Funduszu Spójności. Nie ma potrzeby ponownego zatwierdzania przez Komitet Sterujący projektu, który uzyskał rekomendację w sierpniu ubiegłego roku, stąd sprawa tego projektu nie będzie przedmiotem dodatkowych obrad Komitetu Sterującego dla strategii wykorzystania Funduszu Spójności w sektorze transportu.

na podst. www.mi.gov.pl