Zaczynamy XV Międzynarodowy Zimowy Kongres Drogowy

GDDKiA, Światowe Stowarzyszenie Drogowe PIARC oraz Miasto Gdańsk w dniach 20-23 w centrum Kongresowym Amber Expo w Gdańsku będą organizatorem XV Międzynarodowego Zimowego Kongresu Drogowego. Polska jest pierwszym krajem Europy Środkowo-Wschodniej pełniącym rolę organizatora i gospodarza tego zgromadzenia, w którym raz na cztery lata bierze udział ok. 1000 osób z całego świata. Podczas kongresu spotykają się eksperci, naukowcy, a także praktycy z firm na co dzień zajmujących się zadaniami związanymi z utrzymaniem dróg zimą.



Jest to jedyne wydarzenie na świecie gdzie szeroko omawiana jest tematyka związana z zimowym utrzymaniem w każdym aspekcie - od planowania zadań, przez ich finansowanie, standardy a także innowacje, która mogą wnieść nową, lepszą jakość w utrzymanie przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów ponoszonych w tym zakresie.

 

PIARC, to Światowe Stowarzyszanie Drogowe powstałe w 1909 r. zrzeszające administracje drogowe z ponad 120 państw świata co cztery lata organizuje Zimowy Kongres Drogowy. Za każdym razem to wydarzenie organizowane jest w innej części świata. Pierwszy kongres został zorganizowany w 1969 roku. Kongres ten odbywa się raz na 4 lata w różnych częściach świata.  W poprzednich latach Zimowe Kongresy PIARC odbywały się m.in. w Lulei (Szwecja, 1998), w Sapporo (Japonia, 2002), w Turynie-Sestriere (Włochy, 2006), w 2010 r. odbył się w Quebec, Cztery lata temu kongres odbywał się w Andorze za cztery lata będzie w Calgary (Kanada)

 

Dla Polski to znakomita okazja do pokazania nowoczesnej infrastruktury drogowej, która pozwala w pełni wykorzystywać potencjał polskiej gospodarki, nauki  i kultury. To również szansa na zaprezentowanie naszych kompetencji jako instytucji odpowiedzialnej za ogromny postęp w budowaniu i nowoczesnym utrzymaniu dróg w Polsce, przy zapewnieniu ich stabilnego finansowania. Organizacja kongresu wskazuje, ze w Polsce zasady utrzymania zimowego są nowoczesne i efektywne ekonomicznie. Przy tak dużej sieci dróg potrafimy zarządzać naszymi zasobami w najlepszy sposób stosując najnowsze rozwiązania oparte na światowych standardach.

 

XV Międzynarodowy Zimowy Kongres Drogowy w liczbach

 

Tegoroczny Kongres odwiedzą delegaci reprezentujący 42 kraje z 5 kontynentów! Swoją obecność potwierdziło 4 Ministrów właściwych ds. transportu z Polski, Czarnogóry, Litwy i Japonii oraz  generalni dyrektorzy zarządów dróg z kilkudziesięciu krajów. Obradom Kongresu towarzyszą targi, na których swoje produkty, sprzęt i usługi prezentuje kilkadziesiąt firm z 18 państw. Do prezentacji zgłoszonych zostało około 300 prac przez przedstawicieli administracji drogowej, naukowców i ekspertów z branży. Wśród wystawców znajdują się stoiska narodowe Czech, Chin, Francji, Japonii, Korei Południowej, Norwegii, Polski, Słowacji i Włoch. Na ekspozycję targową składa się także prezentacja bogatego parku najnowszych maszyn związanych z utrzymaniem dróg w trudnych warunkach zimowych.

 

GDDKiA członkiem PIARC

PIARC (World Roads Association/Światowe Stowarzyszenie Drogowe) jest stowarzyszeniem na poziomie światowym, umożliwiającym swoim partnerom zarówno sektora państwowego jak i prywatnego, wymianę wiedzy, doświadczeń oraz wizji rozwoju we wszelkich aspektach drogownictwa. Eksperci GDDKiA biorą udział w pracach poszczególnych grup roboczych PIARC. Każda grupa wypracowuje raporty lub podręczniki dobrych praktyk. Dokumenty te są dystrybuowane w departamentach GDDKiA zgodnie z kompetencjami.

 

„Olimpijska” rywalizacja podczas Kongresu

Dodatkową atrakcją Kongresu są zawody pługów śnieżnych. Podczas przejazdu toru z przeszkodami sędziowie oceniają umiejętności prowadzenia pojazdu, czas przejazdu i stan techniczny pługu. Zawody swoją oryginalnością przyciągają szeroką publiczność oraz wyzwalają ducha sportowej rywalizacji.

 

Zimowe utrzymanie dróg na Warmii i Mazurach

Drogi krajowe na Warmii i Mazurach utrzymywane są w trzech standardach:

- w standardzie I - około 179 km

- w standardzie II - około 696 km

- w standardzie III - około 424 km

 

W stałej gotowości są 252 jednostki sprzętu, w tym: 117 pługo-solarek,33 pługo-piaskarek, 85 pługów lemieszowych, 17 pługów wirnikowych oraz 73 szt. sprzętu wspomagającego w postaci ładowarek, wywrotek itp. Więcej o zimowym utrzymaniu warmińsko-mazurskich dróg krajowych tutaj.