Inwestycja MANa a rozwój sieci dróg krajowych
16 sierpnia 2005 roku w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w Warszawie podpisana została umowa w sprawie inwestycji firmy MAN w Niepołomicach. Integralny załącznik do umowy stanowiło oświadczenie GDDKiA dotyczące planów modernizacji i rozwoju sieci dróg krajowych w okolicach Krakowa i Niepołomic.

Podjęcie przez stronę polską tych zobowiązań było jednym z warunków ulokowania niemieckiej inwestycji na terenie Małopolski. Podpisanie oświadczenia to potwierdzenie na forum międzynarodowym planów inwestycyjnych GDDKiA:

A-4, budowa autostrady, odc. węzeł Wielicka – węzeł Szarów

Parametry drogi:

  • szerokość pasa ruchu: 3,50 m – na odc. w. Wielicka – w. Bieżanów, 3,75 m – na odc. w. Bieżanów – w. Szarów
  • ilość pasów ruchu: 2 x 3 (dwie jezdnie po trzy pasy każda) – na odc. w. Wielicka – w. Bieżanów, 2 x 2 (dwie jezdnie po dwa pasy każda) – na odc. w. Bieżanów – w. Szarów
  • wysokość świata przejazdu (skrajnia pionowa): 4,70 m
  • długość budowanej drogi: 19,9 km

Zadanie znajduje się w projekcie Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007 – 2013 i w projekcie GDDKiA planu zadań inwestycyjnych na rok 2006. W roku 1998 uzyskano decyzję lokalizacyjną. Obecnie trwa proces opracowania dokumentacji projektowej z terminem uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę do końca bieżącego roku. Lata realizacji: 2006 - 2008

S-7, budowa drogi ekspresowej, odc. Węzeł Bieżanów – Węzeł Christo Botewa

Parametry drogi:

  • szerokość pasa ruchu: 3,50 m
  • ilość pasów ruchu: 2 x 2 (dwie jezdnie po dwa pasy każda)
  • wysokość światła przejazdu: 4,70 m
  • długość budowanej drogi: 3 km

Zadanie znajduje się w projekcie Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007 – 2013 i w projekcie GDDKiA planu zadań inwestycyjnych na rok 2006. Decyzja lokalizacyjna dla tego zadania została wydana. W czerwcu br. podpisana została umowa na opracowanie dokumentacji projektowej z terminem uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę w I półroczu 2006 r. Lata realizacji: 2006 – 2008

DK nr 4, przebudowa na odc. Kraków – Tarnów (w realizacji)

Parametry drogi:

  • szerokość pasa ruchu: 3,50 m
  • ilość pasów ruchu: 2 x 2 (dwie jezdnie po dwa pasy każda) – na odc. Kraków – Wieliczka, 1 x 2 (jedna jezdnia o dwóch pasach ruchu) – na odc. Wieliczka – Zgłobice, 1 x 4 (jedna jezdnia o czterech pasach ruchu z barierą w środku - po dwa pasy w każdą stronę ) – na odc. Zgłobice – Tarnów
  • wysokość światła przejazdu: 4,70 m
  • długość przebudowywanej drogi: 55 km

Trwa realizacja zadania z terminem ukończenia w 2007 roku. Zadanie obejmuje wzmocnienie nawierzchni do 115 kN/oś, poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego wraz z elementami ochrony środowiska.

DK nr 75, przebudowa na odc. Cło – Niepołomice – Targowisko

Parametry drogi:

  • szerokość pasa ruchu: 3,50 m
  • ilość pasów ruchu: 1 x 2 (jedna jezdnia o dwóch pasach ruchu)
  •  wysokość światła przejazdu: 4,70 m
  • długość przebudowywanej drogi: 11 km

Zadanie znajduje się w projekcie Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007 – 2013. Przebudowa polegająca na wzmocnieniu nawierzchni do przenoszenia obciążeń 115 kN/oś przewidziana jest do realizacji do końca 2008 roku.

DK nr 79, odnowa nawierzchni na odc. granica woj. świętokrzyskiego – Kraków (w realizacji)

Parametry drogi:

  • szerokość pasa ruchu: 3,00 m – od granicy woj. do km 315,8 (15,4 km) 3,50 m – od km 315,8 do Krakowa (23.3 km)
  • ilość pasów ruchu: 1 x 2 (jedna jezdnia o dwóch pasach ruchu)
  • wysokość światła przejazdu: 4,60 m
  • długość drogi z odnową nawierzchni : 38,7 km

Odnowa nawierzchni z dostosowaniem do przenoszenia obciążeń 100 kN/oś realizowana obecnie z terminem zakończenia w 2005 roku.

Łączny koszt już realizowanych inwestycji, wymienionych w oświadczeniu GDDKiA, to prawie 500 mln złotych, natomiast na pozostałe zadania, których realizacja rozpocznie się od 2006 roku wydanych będzie ok. 650 mln złotych, co stanowi sumę ponad 1,1 mld złotych.