Otwarcie obwodnicy Gniezna
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że 10 listopada została oddana do użytku obwodnica Gniezna (6,3 km) na drodze nr 15 do Torunia, zbudowana od podstaw w standardzie drogi głównej ruchu przyspieszonego.

Budowana od września ubiegłego roku obwodowa Gniezna odbiega bezkolizyjnym węzłem od północnego wylotu drogi krajowej nr 5 i wpina się w dotychczasowy przebieg drogi krajowej nr 15 na Toruń.

 

Składa się aż z dziewięciu obiektów inżynierskich, w tym ośmiu wiaduktów i mostów oraz muru oporowego.   Największym wyzwaniem dla budowniczych obwodnicy był jej przebieg przez dolinę rzeki Wełny. To około 500 metrów torfów i gytii, czyli gruntów zupełnie nienośnych, wymagających stworzenia bardzo głębokich fundamentów. Niezbędne okazało się wzmocnienie podłoża drogi blisko czterema tysiącami kolumn żwirowych, sięgających do 15 metrów pod powierzchnię gruntu, w większości w osłonie z geowłókniny. To nowa technologia, dotychczas w Polsce nie stosowana. Koszt budowy to ponad 90 mln złotych, z czego większość pochodzi ze środków Krajowego Funduszu Drogowego.

 

Wykonawcą obwodnicy Gniezna było konsorcjum Przedsiębiorstwa Robót Drogowych Gniezno i Strada Środa Wlkp. Oddanie do użytku tej obwodnicy uwolni Gniezno od kilku tysięcy jadących tranzytem pojazdów dziennie