Zima na drogach
Całościowe, średnie koszty utrzymania zimowego dróg krajowych wynoszą około 1,4 mln złotych dziennie, jednak dni ze szczególnym natężeniem prac zimowego utrzymania dróg podnoszą te koszty niemal trzykrotnie.

 

standardymale.gif 

 

Drogom krajowym zostały przydzielone standardy zimowego utrzymania, według których są wykonywane prace utrzymaniowe. Najważniejsze drogi krajowe utrzymywane są w standardzie drugim i drugim podwyższonym. Standard drugi zakłada odśnieżenie jezdni i likwidację śliskości na całej szerokości drogi. Dopuszczalne odstępstwa od stanu nawierzchni określonego standardem dopuszczają zaleganie luźnego śniegu do 4 godzin od ustania opadów, do 6 godzin może występować błoto pośniegowe. W tym standardzie gołoledź może występować maksymalnie przez 3 godziny.

 

W standardzie trzecim jezdnia jest odśnieżona na całej długości, a śliskość jest zlikwidowana na ważnych skrzyżowaniach, odcinkach nachylonych i innych miejscach wyznaczonych przez zarządców drogi. Odstępstwa dopuszczają zaleganie luźnego śniegu do 6 godzin, a także występowanie zajeżdżonego śniegu i  - w trudnych warunkach – zasp do 6 godzin od ustania opadów. Odstępstwa dopuszczają występowanie gołoledzi do 5 godzin.

 

Standardy utrzymania dróg podyktowane są przede wszystkim uwarunkowaniami finansowymi. W całym sezonie zimowym na utrzymanie dróg przeznacza się około 170 mln złotych. Utrzymanie jednego kilometra drogi w standardzie drugim podwyższonym (wzmocniony nadzór, niezaleganie warstwy zajeżdżonego śniegu) kosztuje 12 tysięcy złotych (cały sezon). Standard drugi kosztuje 10 tysięcy złotych, a standard trzeci – 6 tysięcy złotych.

 

Z powodów finansowych żadne drogi w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad nie są utrzymywanie w I standardzie. Standard ten zakłada tzw. „lato w zimie” również podczas opadów śniegu. Niestety utrzymanie kilometra drogi w tym standardzie jest około 4 razy droższe niż utrzymanie drogi w standardzie drugim.

 

Należy również pamiętać, że praca drogowców ma na celu łagodzenie skutków zimy na drogach i możliwą na dany moment poprawę bezpieczeństwa. Warunki zimowe jednak zawsze będą należały do trudniejszych niż warunki letnie i bezpieczeństwo podróży wymaga również zachowania odpowiednich zasad przez kierowców – posiadania odpowiednich opon, dostosowania prędkości do warunków na drodze jak też zwiększonej uwagi podczas szczególnie trudnej pogody.