S5 przez Dolny Śląsk

       Od dzisiaj kierowcy mają do dyspozycji cały dolnośląski, prawie 50 - kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S5 od węzła Korzeńsko do węzła Wrocław Północ, dzięki oddanemu dziś niemal 30-kilometrowemu odcinkowi od węzła Krościna do węzła Wrocław Północ.



6 listopada 2017r. oddano do ruchu prawie 20 km trasy S5 między węzłami Korzeńsko a Krościna. Dziś do użytku przekazujemy około 30 kilometrów drogi ekspresowej, która jest ważnym lokalnie, ale także na skalę Polski odcinkiem, łączącym Wrocław z północną częścią kraju.

Droga ekspresowa S5 w Polsce docelowo będzie liczyła około 360 km i połączy Wrocław, Poznań, Bydgoszcz i Grudziądz. Łącznie z dolnośląskim odcinkiem S5 oddano już do ruchu 155 km, natomiast w realizacji jest jeszcze 205 km. Planowane połączenie całej trasy ma nastąpić w 2019r. S5 przebiegać będzie poprzez środkową część Polski i połączy: 

  • AOW A8 na węźle Wrocław Północ z autostradą A1 na węźle Nowe Marzy w okolicy Grudziądza; 
  • W Poznaniu połączy się z drogą ekspresową S11, a w Bydgoszczy z drogą ekspresową S10, 
  • poprzez Autostradową Obwodnicę Wrocławia będzie umożliwiała dojazd do autostrady A4 i drogi ekspresowej S8.

Budowę drogi ekspresowej na Dolnym Śląsku podzielono na 3 zadania inwestycyjne.
6 listopada oddano do ruchu całe zadanie 1 od węzła Korzeńsko (bez węzła) do km 123+700 o długości ok. 15 km, zrealizowane przez konsorcjum firm Budimex/Strabag oraz fragment zadania 2 od km 123+700 do węzła Krościna o długości 4,3 km, zrealizowanego przez firmę Dragados.
Dziś natomiast udostępniono kierowcom pozostałą część zadania 2 od węzła Krościna do 137+500 czyli pozostałe 9 km oraz całe zadanie 3 od 137+500 km do węzła Wrocław Północ o długości ok. 19,3 km, zrealizowane przez firmę Astaldi.

Najważniejsze bezpieczeństwo
W ramach budowy S5 powstało 7 węzłów drogowych, które w sposób bezkolizyjny umożliwiają włączenie się do ruchu. Są to węzły: Żmigródek, Żmigród, Krościna, Prusice, Trzebnica, Kryniczno, Wrocław Północ.

Obiekty inżynieryjne
Na prawie 50 kilometrowym odcinku drogi S5 wybudowano 46 obiektów mostowych, w tym dwa charakterystyczne, które wybudowane metodą nasuwania podłużnego: 

  • most MS 6 o długości 750 m, przechodzący ponad dwoma rzekami Baryczą i Młynówką oraz nad torami stacji kolejowej Żmigród w ciągu linii kolejowej Wrocław – Poznań 
  • most MS 41 o długości 749 m, przechodzący nad terenami zalewowymi, przez rzekę Widawę oraz kanał Sołtysowicki.

Dodatkowo wybudowano 85 przepustów, w tym 29 przepustów ekologicznych. Powstały 4 Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP): Morzęcino Wschód i Morzęcino Zachód oraz Wisznia Mała Wschód i Wisznia Mała Zachód. Przy węźle Krościna powstał Obwód Utrzymania Drogi (OUD) Krościna, którego zadaniem będzie bieżące utrzymanie trasy.

W linii rozdziału, pomiędzy jezdniami, zamontowane zostały na przewiązkach awaryjnych szybko rozbieralne bariery linowe, których łatwy i szybki sposób demontażu usprawni przeprowadzanie akcji ratowniczych przez służby ratunkowe w sytuacji ewentualnego zagrożenia.

S5 w liczbach
Do budowy dolnośląskiej trasy S5 wykorzystano: 

  • ok. 180 tys m3 betonu do wykonania wszystkich obiektów mostowych 
  • ponad 20 tys ton stali zbrojeniowej do wykonania wszystkich obiektów mostowych 
  • 11,2 mln ton kruszyw i piasku wbudowanych w nasypy
    oraz wykonano:
  • 1,5 mln m2 nawierzchni bitumicznej trasy głównej i łącznic
  • jeden z największych węzłów drogowych w Polsce o powierzchni ok. 30 ha (łącznie z częścią zrealizowaną w ramach AOW)

 

Wartość inwestycji:
Całkowity koszt realizacji projektu 1 861 182 300, 00 zł
Wartość dofinansowania z Unii Europejskiej 911 126 425,26 zł
Lata realizacja: 2014 – 2017