Mazowiecki Oddział gotowy do zimy
Jednym z podstawowych czynników zapewniających bezpieczeństwo ruchu to przejezdne i odśnieżone drogi. GDDKiA monitoruje stan dróg krajowych 24 godziny na dobę, co pozwala na szybką reakcję służb drogowych. Działaniami na drogach Mazowsza kieruje 14 Rejonów oraz 39 obwodów dróg.

Sezon 2017/2018 na Mazowszu

  • Długość sieci drogowej na Mazowszu wynosi 2 274 km (w rozwinięciu na jedną jezdnię 2 682 km).
  • Drogi krajowe będą utrzymywane w następujących standardach:

               I – 648 km (tj. 28 % sieci)

              II – 1561 km (tj. 69 % sieci)

             III - 65 km (tj. 3 % sieci)

 

  • Dróg utrzymywanych w pierwszym jest 648 km w tym 224 km dróg  klasy „S” i 63 km dróg klasy „A”.
  • Do akcji zimowego utrzymania dróg krajowych przygotowanych jest 554 szt. pojazdów, tj ok. 182 jednostek sprzętu do zwalczania gołoledzi oraz ok. 372 jednostek sprzętu do odśnieżania.
  • Planowane zużycie m.in. soli drogowej wynosi ok. 59 tys. Mg soli, 960 Mg  chlorku i ok. 6700 Mg piasku.
  • Średnio na zimowe utrzymanie dróg wydatkowane jest ok. 65 mln zł. rocznie.

 

Obwód Utrzymania Autostrady w Pruszkowie

  • pojemność magazynu soli -  ok. 8300 ton
  • pojemność składowiska soli na OUS – ul. Odlewnicza – ok. 3600 ton
  • ilość sprzętu zimowego (w rozbiciu na rodzaje) w obrębie W-wy – 70 jednostek, w tym:

  - A2: 26 jednostek (w tym: 8 pługo-solarek, 12 pługów, 1 wirnik, 1 równiarka, 2 ładowarki, 2 ciągniki)

- POW- S2, S79, S8 Salomea- w. Opacz: 18 jednostek (w tym: 6 pługosolarek, 8 pługów, 2 ładowarki, 2 nośniki uniwersalne z osprzętem (szczotka lub pług))

    - S8 - Konotopa - Marki: 26 jednostek (w tym: 11 pługosolarek, 11 pługów, 2 ładowarki , 2 ciągniki z osprzętem (szczotka lub pług)).

  • ilość km w rozbiciu na jedną jezdnię – ok. 89 km / 187 km:

 - A2 – 44,77 km / 99km

 - S8 – 22,30 km / 44,60

 - POW + S8 + S79 – 22,01 km / 44km

 

Informacje o warunkach ruchu przez całą dobę

 W GDDKiA funkcjonują Punkty Informacji Drogowej (PID), które zbierają dane o stanie dróg i przekazują je użytkownikom dróg oraz środkom masowego przekazu. Informacje umieszczane są także na stronie internetowej GDDKiA www.archiwum.gddkia.gov.pl  w zakładce "Serwis dla kierowców". Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych podawane są także pod całodobowym numerem Informacji  Drogowej GDDKIA 19 111.

 

GDDKiA korzysta z dostępnych prognoz pogody, dzięki którym może podejmować również działania prewencyjne, takie jak ew. posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu na określonych odcinkach dróg.

Po pozyskaniu informacji o godzinie, w której rozpocznie się na przykład opad śniegu, służby drogowe, w newralgicznych miejscach, o dużym natężeniu,  wcześniej czekają na drodze gotowe do działania.

Dla potrzeb operacyjnych zainstalowano ok. 160 kamer oraz 70 stacji meteorologicznych. Z urządzeń tych otrzymywane są następujące dane:

  • podgląd na drogi krajowe;
  • pomiar temperatury i wilgotności powietrza;
  • pomiar temperatury nawierzchni;
  • pomiar siły i kierunku wiatru.

 

Kierowco – chcesz przejechać – przepuść

Zadaniem kierowców obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności.  Sprzęty są szerokie - niektóre zajmują cały pas drogi, poruszają się wolno – z prędkości ok. 40 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę, bezpieczniejszą i gwarantującą płynniejszy ruch – warto je przepuścić. Mimo, że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak policja czy służba zdrowia – niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym.

 

Utrudnianie im pracy poprzez np. nieprzepuszczanie  na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno pracowników służb oraz innych użytkowników dróg. Znane są również zdarzenia, których zarówno sprawcami jak i ofiarami byli kierowcy chcący przejechać między płużącym pojazdami.