Przygotowani do zimy

Szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest przygotowany do podjęcia akcji zimowego utrzymania dróg. Kierowcy powinni zawsze pamiętać o tym, że akcja zimowa ma na celu łagodzenie skutków zimy, a nie ich całkowite i natychmiastowe usuwanie. Dlatego apelujemy do kierowców o zachowanie szczególnej ostrożności podczas niekorzystnych warunków atmosferycznych. Dotyczy to w szczególności kierowców samochodów ciężarowych, którzy podczas skrajnie niekorzystnych warunków atmosferycznych powinni zjeżdżać na parkingi gdyż kontynuowanie jazdy może grozić całkowitym zablokowaniem drogi.



 

Siły i środki

Do akcji zimowego utrzymania dróg krajowych w województwie planowane jest wykorzystanie łącznie 297 sztuk sprzętu, w tym między innymi: 115 pługów różnych typów i 59 solarek, w najcięższych warunkach pogodowych będzie mogło być wykorzystanych 26 pługów wirnikowych, 36 ładowarek i 22 równiarki. Planujemy wykorzystanie 24,6 tys. ton soli, 1,55 tys. ton materiałów uszorstniających i 200 ton chlorków wapnia i magnezu.

 

Informacje o warunkach ruchu przez całą dobę

W GDDKiA funkcjonują całodobowe Punkty Informacji Drogowej (PID), które zbierają dane o stanie dróg i przekazują je użytkownikom dróg oraz środkom masowego przekazu. Numer telefonu PID GDDKiA O/Szczecin to 91 43 25 314, funkcjonuje również ogólnopolski numer telefoniczny PID 19 111. Informacje umieszczane są także na stronie internetowej GDDKiA www.archiwum.gddkia.gov.pl, w zakładce "Serwis dla kierowców".

Korzystamy również z prognoz pogody, dzięki którym może podejmować również działania prewencyjne, takie jak ew. posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu na określonych odcinkach dróg. Dla potrzeb operacyjnych zainstalowano kamery (obraz z nich jest dostępny na stronie gddkia.gov.pl) oraz stacje meteorologiczne przy drogach.

 

Kierowco - chcesz przejechać - przepuść

Zadaniem kierowców obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Pługi są szerokie, niektóre zajmują cały pas drogi, poruszają się wolno, z prędkością ok. 40-50 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę, bezpieczniejszą i gwarantującą płynniejszy ruch. Mimo, że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak policja czy służba zdrowia - niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym.

Dlatego apelujemy o przepuszczanie takich pojazdów! Utrudnianie im pracy poprzez np. nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno pracowników służb oraz innych użytkowników dróg. Znane są również zdarzenia, których zarówno sprawcami jak i ofiarami byli kierowcy chcący przejechać między płużącym pojazdami.

 

Dobry standard

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiada wyłącznie za stan dróg krajowych poza miastami na prawach powiatu (Szczecin, Koszalin i Świnoujście), oraz dróg ekspresowych i autostrad. W zależności od znaczenia dróg stosowane są standardy zimowego utrzymania, które określają jak powinna być utrzymywana droga. Na drogach krajowych w naszym regionie występują 2 najwyższe standardy:

 

Standard I

Oznacza to, że droga ta jest odśnieżana i posypywana na całej długości i szerokości. Czas likwidacji śliskości zimowej nie może przekraczać 3-4 godzin od momentu ustania opadów śniegu. Na drodze nie może pozostawać warstwa zajeżdżonego śniegu. W tym standardzie jest utrzymywana droga krajowa nr 3 na całym przebiegu i autostrada A6.

 

Standard II

Drogi są odśnieżane i posypywane na całej ich długości i szerokości. Czas likwidacji śliskości zimowej nie może przekraczać 3-4 godzin od momentu ustania opadów śniegu. W tym standardzie dopuszcza się, w przypadku intensywnych opadów śniegu, pozostawienie na nawierzchni, po zakończeniu pracy sprzętu, warstwy zajeżdżonego śniegu o grubości nie utrudniającej ruchu. Większość dróg krajowych w naszym województwie jest utrzymywana w tym standardzie, są to drogi nr 6, 10, 11, 13, 20, 22, 23, 25, 26, 31 i 37.

 

Mapa standardów zimowego utrzymania dróg:

 

GDDKiA