Umowy na trzy lubelskie odcinki szlaku Via Carpatia podpisane. Łączymy Polskę

- Podpisane dzisiaj umowy na budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku Kraśnik – Lasy Janowskie to kolejny krok przybliżający nas do powstania Via Carpatii. Via Carpatia do droga życia dla Polski Wschodniej. Trasa ta powstanie jako szkielet komunikacyjny łączący Litwę, Polskę, Słowację, Rumunię, Bułgarię i Grecję. Jej budową są zainteresowane wszystkie państwa Europy Środkowo-Wschodniej, także spoza Unii Europejskiej. Akces do tego projektu zgłosiła m.in. Ukraina i Turcja, a ostatnio budową dróg łączących się z tą trasą zainteresowanie wyraziła także Serbia i Czarnogóra – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.



Umowy na realizację trzech odcinków drogi ekspresowej S19 od końca obwodnicy Kraśnika do węzła Lasy Janowskie podpisano 30 października 2017 r. w Kraśniku w obecności ministra infrastruktury i budownictwa  Andrzeja Adamczyka, wojewody lubelskiego Przemysława Czarnka oraz Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Krzysztofa Kondraciuka.

Inwestycję obejmującą projekt i budowę 33-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 podzielono na trzy zadania. Odcinek od węzła Kraśnik Południe do węzła Janów Lubelski Północ (długość ok. 18 km) zrealizuje konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe za blisko 390 mln zł. Obwodnicę Janowa Lubelskiego (ok. 7 km) zaprojektuje i zbuduje firma Mota-Engil Central Europe za 148,5 mln zł. Odcinek od węzła Janów Lubelski Południe do węzła Lasy Janowskie (ok. 8 km) zrealizuje konsorcjum Strabag i Strabag Infrastruktura Południe za 183,6 mln zł.

S19 Kraśnik – Lasy Janowskie powstanie jako dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu, którą w przyszłości będzie można poszerzyć o trzeci pas. Na realizację wszystkich 3 odcinków przewidziano 34 miesiące (bez okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca). Kierowcy z nowej trasy skorzystają wiosną 2021 roku.

 

Kraśnik (koniec obwodnicy) - Janów Lubelski (początek obwodnicy) dł. ok. 18 km

W ramach zadania powstaną:

  • węzły: Szastarka, Modliborzyce,
  • MOP Felinów (po obu stronach drogi),
  • obiekty inżynierskie: 7 wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej, 5 wiaduktów nad drogą ekspresową i w ciągu pozostałych dróg, 1 most, 8 przejść dolnych dla zwierząt średnich i dużych, przejście górne dla zwierząt dużych, 9 przejść dla małych zwierząt, 7 przepustów dla płazów, 13 przepustów.

Obwodnica Janowa Lubelskiego dł. ok. 7 km

W ramach zadania powstaną:

  • węzły: Janów Lubelski Północ, Janów Lubelski Południe,
  • MOP Janów Lubelski (po obu stronach drogi),
  • obiekty inżynierskie: 3wiadukty w ciągu drogi ekspresowej, 1 wiadukt nad drogą ekspresową, 1 most, 5 przejść dla małych zwierząt, 3 przepusty dla płazów, 5 przepustów.

Janów Lubelski (koniec obwodnicy) - w. Lasy Janowskie dł. ok. 8 km

W ramach zadania powstaną:

  • węzeł Lasy Janowskie,
  • obiekty inżynierskie: 2 wiadukty w ciągu drogi ekspresowej, 1 wiadukt nad drogą ekspresową, 4 mosty, 10 przejść dolnych dla zwierząt średnich i dużych, 3 przejścia dla małych zwierząt, 6 przepustów dla płazów, 13 przepustów.

S19 na terenie woj. lubelskiego:

  • Obwodnica Międzyrzeca Podlaskiego, długość 6,6 km, (jednojezdniowa - planowana dobudowa drugiej jezdni) - oddana do ruchu w 2008 r.;
  • Obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej, długość 7,9 km (jednojezdniowa - planowana dobudowa drugiej jezdni) - oddana do ruchu w 2011 r.;
  • Obwodnica Lublina (odc. w. Lublin Rudnik – w. Lublin Sławinek – w. Lublin Węglin), długość 20 km - oddana do ruchu w latach 2014-2016;
  • Lublin (koniec obwodnicy) – Kraśnik (koniec obwodnicy), długość 42 km – 20 października 2017 r. otwarto oferty wykonawców, planowane podpisanie umowy w lutym 2018 r.;
  • granica woj. mazowieckiego – Lubartów, długość ok. 81 km  – otwarto oferty na wykonanie koncepcji programowej, podpisanie umów planowane w listopadzie 2017 r. Realizacja drogi zgodnie z zapisami PBDK na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) planowana jest w latach 2019-2024;
  • Lubartów  - Lublin, długość ok. 24 km – trwa przetarg na wykonanie koncepcji programowej, podpisanie umów planowane jest w styczniu 2018 r. Realizacja drogi zgodnie z zapisami PBDK na lata 2014-2023 planowana jest w latach 2020-2024.