Stanowisko Oddziału w Warszawie GDDKiA dotyczące instalacji filtrów na wyrzutniach spalin w tunelu w ciągu trasy S2 na Ursynowie.


W odniesieniu do petycji stowarzyszenia „Projekt Ursynów” a także licznych wystąpień mieszkańców dotyczących instalacji filtrów na wyrzutniach spalin w tunelu , GDDKiA Oddział w Warszawie informuje:

 

W pierwszej kolejności wymaga wyjaśnia, że system wentylacji tunelu został zaprojektowany w oparciu o postanowienia decyzji Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 02.12.2011r. znak: DOOŚ.IDK.4200.14.2011.AA. Przywołana decyzja nałożyła na inwestora obowiązek zastosowania w tunelu systemu wentylacji mechanicznej poprzecznej z odprowadzeniem zanieczyszczeń powietrza poprzez wyrzutnie zlokalizowane przy jego portalach – zapis decyzji o brzmieniu: „zastosować wentylację mechaniczną poprzeczną z usuwaniem spalin na zewnątrz poprzez wyrzutnie zlokalizowane przy portalach tunelu”. Wyjaśnić należy również, że przepisy obowiązującego prawa nie nakładają bezwzględnego obowiązku zastosowania w tunelu urządzeń oczyszczania powietrza przed jego redystrybucją do środowiska. Podkreślenia wymaga fakt, że zarówno w toku przygotowania omawianej inwestycji, jak również na etapie jej realizacji żaden organ posiadający kompetencje do ewentualnego nałożenia obowiązku instalacji rozpatrywanych urządzeń oczyszczania powietrza takiego obowiązku na inwestora nie nałożył.

Formalne konsultacje dotyczące poszczególnych rozwiązań dla drogi ekspresowej S2 przeprowadzane były wielokrotnie począwszy od etapu uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (DŚU – od 2004r.), tworzenia Koncepcji Programowej dla przedmiotowej inwestycji, podczas posiedzeń Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI z dnia 09.01.2014r.) i Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI z dnia 26.05.2014r.), czy też podczas spotkań informacyjnych dla mieszkańców w styczniu 2013r.

W trybie uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wystąpił do Wojewody Mazowieckiego o zapewnienie udziału społeczeństwa w inwestycji. Przywołane powyżej działania i starania miały na celu dostosowanie rozwiązań dla rozpatrywanej trasy zarówno do oczekiwań społecznych (stąd np. wybór wariantu trasy w tunelu), jak i osiągnięcie jak najlepszej relacji społeczno – ekonomicznej planowanych rozwiązań. Jak zauważono w przekazanym wystąpieniu problematyka związana z usuwaniem zanieczyszczeń z tunelu podnoszona była już w 2013r.. Podkreślić należy jednak przy tym, że w ślad za złożoną w 2013 roku deklaracją (przywołane w wystąpieniu pismo z dnia 12.07.2013r. znak: O/WA-P.2.2.ŁW-BR/4111/2/14-03/127/2013) GDDKiA zawarła w Dokumentach Przetargowych, a w dalszej kolejności Dokumentach Kontraktowych wymóg zastosowania filtrów, w przypadku gdy ich instalacja będzie uzasadniona. Poniżej na potwierdzenie przedstawiono zapis zawarty w Umowie z Wykonawcą: „(…) Jeżeli zanieczyszczenia powietrza usuwanego z tuneli przekraczają dopuszczalne stężenia z uwagi na ochronę środowiska, powinny być zastosowane specjalne urządzenia oczyszczające przed wyemitowaniem do atmosfery (…)”. Wymaga wyjaśnienia, że wraz z przywołaną deklaracją poinformowano również, iż dostępne wówczas GDDKiA obliczenia i analizy nie wskazywały na konieczność realizacji rozpatrywanych instalacji.

Wykonawca w 2016r. wykonał raport w ramach ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko. Wyniki aktualnych analiz i obliczeń, pomimo bardziej rygorystycznych niż w 2013r. poziomów dopuszczalnych stężeń poszczególnych zanieczyszczeń w powietrzu, potwierdziły wnioski z 2013r. o braku konieczności instalowania filtrów.

Zgodnie z zapisami uchwały sejmiku województwa mazowieckiego w sprawie programu ochrony powietrza dla strefy aglomeracji warszawskiej, w której został przekroczony poziom dopuszczalny dla pyłu zawieszonego PM 2.5, budowa nowych dróg i związane z tym upłynnienie ruchu jest jednym z czynników minimalizujących oddziaływanie ruchu drogowego na środowisko, w tym powietrze. Wzrost emisji pyłów występuje w przypadku obniżonej prędkości pojazdów. Budowa drogi ekspresowej S2 jest jednym z wielu przedsięwzięć przyjętych do wypełnienia powyższego celu.

Niezależnie od powyższego, mając na względzie oczekiwania społeczne Wykonawca przewidział dla tunelu rozwiązania zapewniające rezerwę miejsca (w wentylatorniach pod wyrzutniami) do przyszłościowego montażu urządzeń oczyszczających powietrze w przypadku, gdy zajdzie taka konieczność.

Wyżej wymienione działania w ocenie GDDKiA w sposób właściwy zabezpieczają zarówno interes mieszkańców, jak i inwestora (Skarbu Państwa).