Zakończenie inwestycji w Malborku

Przekazaniem ostatecznego pozwolenia na użytkowanie zakończyła się inwestycja – „Budowa drugiego mostu przez Nogat wraz z dojazdami w Malborku w ciągu dróg krajowych nr 22 i 55”.



W dniu 31.07.2017 r. Grzegorz Stosik, Pomorski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w czasie okolicznościowego spotkania przekazał na ręce Karola Markowskiego, Zastępcę Dyrektor Oddziału GDDKiA w Gdańsku decyzję ostatecznego pozwolenia na użytkowanie, która jest podsumowaniem inwestycji i potwierdzeniem zakończenia budowy mostu przez Nogat wraz dojazdami w Malborku w ciągu dróg krajowych nr 22 i 55. W uroczystym zakończeniu budowy w Malborku wzięli udział ponadto Kazimierz Smoliński, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, Dariusz Drelich, Wojewoda Pomorski oraz przedstawiciele samorządów lokalnych.

 

GDDKiAInwestycja rozpoczęła się w kwietniu 2015 r. Oprócz budowy drugiego mostu przez Nogat polegała na rozbudowie układu drogowego do dwóch jezdni oraz przebudowy skrzyżowań na odcinku 1,8 km. Wzdłuż całej inwestycji powstał ciąg pieszo-rowerowy. Na skrzyżowaniach wykonano nowe sygnalizacje świetlne i wdrożono nowoczesny system kompleksowego, adaptacyjnego sterowania ruchem maksymalizujący przepustowość skrzyżowań w oparciu o rzeczywiste dane o ruchu. System obejmuje nie tylko skrzyżowania na przebudowywanym odcinku, ale kilka innych w ciągu drogi krajowej nr 22 (al. Rodła). Przed przebudową „wąski gardłem” w przejeździe przez miasto był most przez Nogat, gdzie był poprowadzony przebieg dwóch dróg krajowych: 22 i 55. Po budowie drugiego mostu i rozbudowie układu drogowego ruch na trasie odbywa się płynnie, co jest szczególnie istotne w sezonie letnim, kiedy malborski zamek przyciąga wielu turystów.

 

W trakcie realizacji inwestycji przeprowadzono dodatkowe ratunkowe badania archeologiczne w rejonie placu Słowiańskiego i alei Rodła, gdzie odkryto m.in. fragmenty murów obronnych miasta i późniejszej zabudowy.

 

Inwestorem była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Koszt inwestycji: 87,2 zł (w tym koszt prac budowlano montażowych: 77,14 mln zł). Projekt został finansowany przez Urząd Miasta w Malborku.

 

Projektant: Mosty Katowice.

Wykonawca prac: Strabag.

Nadzór: ZBM Inwestor Zastępczy .

 

Więcej o inwestycji:

 

Most

Konstrukcja nośna mostu stanowi pięcioprzęsłowy, ciągły ustrój płytowo-belkowy, całkowita długość obiektu pomiędzy dylatacjami wynosi 178,80 m. Szerokość całkowita 16,80 m, szerokość jezdni w linii krawężników 11,50 m.

 

Przebudowane skrzyżowania:

- ul. Tczewska

- zjazd publiczny do stacji paliw

- ul. Wałowa (DK 55), kierunek na Nowy Dwór Gdański

- Pl. Słowiański (DK 55) kierunek na Sztum.

 

W ramach zadania inwestycyjnego powstały ponadto:

- chodniki w obszarze zwartej zabudowy;

- ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż całej inwestycji

- drogi serwisowe do obsługi terenów przyległych

- zatoki autobusowe

 

Przebudowano sieci i urządzenia infrastruktury technicznej kolidujące z rozbudowywaną drogą: wodociągi (likwidacja ok. 3,6 km oraz budowa ok. 2,3 km), sieci kanalizacji deszczowej (przebudowa ok. 1,3 km, likwidacja ok. 1,1, km oraz budowa ok. 2,8 km) i sanitarnej, sieci gazowej, sieci telekomunikacyjnej oraz linie energetyczne. Zostały przebudowane i zbudowane przepusty pod drogą, system odwodnienia, w tym kanalizacji deszczowej. Zamontowano oświetlenie drogowe. Na skrzyżowaniach powstały nowe sygnalizacje. Dla ich koordynacji został zainstalowany system sterowania sygnalizacjami ImFlow.