Słoneczna pogoda sprzyja budowniczym autostrady A1 pomiędzy Pyrzowicami a Rząsawą.

Warunki pogodowe sprzyjają budowniczym. Na pięćdziesięciu siedmiu kilometrach autostrady A1 trwa intensywna budowa.



Na odcinku F od węzła „Rząsawa” (z węzłem) do węzła „Blachownia (z węzłem) w ramach robót drogowych trwa budowa objazdu drogi wojewódzkiej DW 483 i DW 491, wykonywana jest kanalizacja deszczowa, drogi technologiczne, roboty ziemnie, takie jak: nasypy i wykopy, odhumusowanie trasy głównej i łącznic „Węzła Lgota” i „Węzła Blachownia”.

 

GDDKiA 

 

W ramach robót mostowych wykonywane są:

  • roboty zbrojarskie na podporach wiaduktu autostradowego nr 352 oraz wiaduktu drogowego nr 354, 
  • betonowanie wszystkich przyczółków, słupów, skrzydeł oraz ścianek zaplecznych przyczółków wiaduktu autostradowego nr 353, 
  • deskowanie ław skrzydeł podpory nr 1 wiaduktu drogowego nr 355,
  • roboty betoniarskie ław skrzydeł podpory nr 1 wiaduktu autostradowego nr 357,
  • pogrążanie ścianek szczelnych mostu autostradowego nr 364,
  • roboty zbrojarskie na podporze B wiaduktu autostradowego nr 360 i na wiadukcie drogowym nr 361,
  • roboty betoniarskie fundamentu nr 2 na jezdni lewej na wiadukcie drogowym nr 362,
  • wzmacnianie podłoża  kolumnami DSM wiaduktu autostradowego nr 363, 
  • roboty przygotowawcze do wykonania obciążenia próbnego kolumn DSM wiaduktu autostradowego nr 365,
  • wymiana gruntu na mostu autostradowego nr 368,
  • wzmacnianie podłoża kolumnami  CFA na podporze A wiaduktu autostradowego nr 370,
  • roboty zbrojarskie trzonu podpory A na jezdni lewej wiaduktu autostradowego nr 375.

Przy przepustach trwają roboty ziemne przy nasypach i wykopach, wzmacnianie podłoża kolumnami DSM, demontaż deskowania, roboty betoniarskie, montaż elementów prefabrykowanych, montaż igłofiltrów.

 

Na tym odcinku przeprowadza się równolegle roboty branżowe, takie jak:

  • przebudowa sieci wodociągowej,
  • przebudowa sieci energetycznej niskiego napięcia,
  • przebudowa sieci energetycznej średniego napięcia,
  • przebudowa sieci wysokiego napięcia,
  • przebudowa sieci teletechnicznej,
  • przebudowa rurociągu paliwowego.

Zaawansowanie robót drogowych wynosi 2,27%, robót mostowych 2,34%, robót branżowych 7,20%.

 

GDDKiA 

 

Na odcinku G od węzeł „Blachownia ” (bez węzła) do węzeł „Zawodzie  (z węzłem) wykonywane prace w zakresie robotów drogowych to:

  • wymiana gruntu,
  • stabilizacja podłoża,
  •  wykonywanie warstwy nasypu z piasku,
  • profilowanie i zagęszczanie podłoża,
  • wykop rowów odwadniających,
  • transport i składowanie piasku.

Roboty mostowe obejmują:

  • montaż zbrojenia i betonowanie fundamentów wiaduktu drogowego-377,
  • montaż zbrojenia korpusów przyczółków i słupów wiaduktu drogowego nr 377,
  • zasypki inżynierskie obiektów estakady autostradowej nr 377a i 377b,
  • montaż zbrojenia i betonowanie płyty ustroju nośnego estakady autostradowej nr 377b,
  • montaż zbrojenia i betonowanie korpusu przyczółka wiaduktu drogowego nr 378,
  • betonowanie korpusów przyczółków wiaduktu autostradowego nr 379,
  • montaż zbrojenia fundamentów wiaduktu autostradowego nr 381,
  •  montaż zbrojenia fundamentów mostu autostradowego nr 382,
  • montażu zbrojenia i betonowania płyt dennych przepustów,
  • montażu prefabrykatów skrzynkowych dla przepustów,
  • montaż zbrojenia i betonowanie ścian czołowych przepustów,
  • montaż zbrojenia i betonowanie płyt zespalających przepustów.

W ramach robót branżowych trwa przebudowa sieci wodociągowej, elektrycznej WN, SN, NN oraz kanalizacji sanitarnej.

Zaawansowanie robót drogowych wynosi 13,81%, robót mostowych 32,01%, robót branżowych 8,43%.

 

GDDKiA 

 

Obecnie na odcinku H od węzła Woźniki do węzła Zawodzie wykonywane prace w zakresie robotów drogowych to:

  • wypełnianie zaczynem cementowym pustek eksploatacyjnych po kopalni w ciągu głównym autostrady,
  •  wymiana gruntu na ciągu głównym autostrad,
  • stabilizacja podłoża,
  • wzmocnienia podłoża za pomocą materaca typu c,
  • budowa kolumn żwirowo-betonowych,
  • wykonanie nasypu,
  • wykonanie wykopu,
  • wykonanie warstwy kruszywa stabilizowanego cementem.

Roboty mostowe obejmują:

  • betonowanie korpusu podpory 1, deskowanie i zbrojenie skrzydeł podpory 1 na wiadukcie drogowym nr 383,
  • deskowanie i zbrojenie korpusu podpory 3 na wiadukcie drogowym nr 384,
  • deskowanie i zbrojenie skrzydeł podpory 1, 2 strona lewa na przejściu zwierząt średnich nr 1,
  • deskowanie i zbrojenie korpusów podpory 1 i 3 na wiadukcie drogowym nr 388,
  • deskowanie i zbrojenie ustroju nośnego na wiadukcie drogowym nr 389,
  • zagłębianie ścianek szczelnych, wykonanie betonu podkładowego pod fundamenty na wiadukcie drogowym nr 392,
  • zasypki fundamentów, przygotowywanie zbrojenia ciosów podłożyskowych na przejeździe gospodarczym nr 396,
  • zbrojenie fundamentu podpory 2 na wiadukcie autostradowym nr 398,
  • próbne obciążenia pali na moście autostradowym nr 393,
  • betonowanie fundamentów wlotu/wylotu, betonu podkładowego pod prefabrykaty, montażu prefabrykatów, betonowanie płyty zespalającej, wykonanie izolacji cienkich i grubych, zasypki  na przepustach pod autostradą,
  • betonowania ścian wlotu/wylotu, izolacje cienkie i grube oraz zasypki na przepustach pod autostradą.

Jednocześnie przebudowywana jest sieć wodociągowa w gminach Poczesna i Konopiska oraz Woźniki.

Zaawansowanie robót drogowych wynosi 24,34 %, robót mostowych 13,93%, robót branżowych 11,06 %. 

 

GDDKiA 

 

Największe zaawansowanie robót jest na odcinku I od węzła Pyrzowice do węzła Woźniki.

Dla robót drogowych wynosi 61,41%, dla robót mostowych 32,15%, zaś dla robót branżowych 18,93%.

Obecnie wykonywane prace w zakresie robotów drogowych to:

  • wykonywanie nasypu,
  •  wykonywanie górnej warstwy nasypu,
  • odhumusowanie,
  • podbudowa z kruszywa stabilizowanego cementem,
  • podbudowa z chudego betonu,
  • wykonywanie wykopu w rejonie lotniska MPL Katowice w Pyrzowicach,
  • wykonywanie głębokiej wymiany gruntu,
  • wykonywanie płytkiej wymiany gruntu,
  • wykonywanie wzmocnienia za pomocą półmateraca,
  • profilowanie i zagęszczanie podłoża,
  • wykonywanie warstwy mrozoochronnej.

Roboty mostowe obejmują:

  • montaż rusztowań i deskowań ustroju nośnego, montaż łożysk wiaduktu drogowego nr 405, wykonywanie izolacji lekkich,
  • zbrojenie i betonowanie korpusów, skrzydeł i słupów na estakadzie nr 403, przygotowanie szalunków ustroju nośnego, wykonywanie izolacji lekkich,
  • zbrojenie i betonowanie korpusu i skrzydeł, zbrojenie i betonowanie słupów mostu autostradowego nr 407,
  • zbrojenie korpusu i skrzydeł wiaduktu autostradowego nr 408,
  • zbrojenie i betonowanie fundamentów wiaduktu drogowego nr 414,
  • prace na przejściu dla zwierzyny średniej nr 9 i 10, przejściu dla zwierzyny dużej nr 3 i 4, przejściu dla zwierzyny małej nr 13, 16,
  • prace na przepustach pod autostradą nr 16, 17, 21, 24, 28, 53, 64, 65, 66, 67, 68, 69,
  • wykonywanie pali jet-grounting na małym moście nr 16.