Kolejne odcinki S14 w przetargu

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekazała do Urzędu Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenie o zamówieniu dotyczące budowy pozostałych dwóch odcinków drogi ekspresowej S14 na terenie województwa łódzkiego. Inwestycja obejmuje dwa odcinki realizacyjne: I - węzeł Lublinek – węzeł Łódź Teofilów (z węzłem) i II – węzeł Łódź Teofilów (bez węzła) – Słowik i będzie realizowana w formule „Projektuj/Optymalizuj i Buduj”.



Przyszły wykonawca wyłoniony w przetargu publicznym otrzyma projekt, decyzję ZRID, przygotowaną wcześniej dokumentację oraz PFU i na tej podstawie będzie mógł zrealizować zadanie. Będzie ono polegało na przygotowaniu niezbędnej dokumentacji technicznej i projektowej i wybudowaniu odcinka drogi ekspresowej o łącznej długości do 28,5 km (zależnie od przyjętych przez Wykonawcę rozwiązań).

 

7 maja 2012 r. podpisana została umowa na wykonanie dokumentacji projektowej budowy drogi ekspresowej S14 nazwanej „Zachodnią Obwodnicą Łodzi i Zgierza”. 8 października 2015 r. Wojewoda Łódzki wydał decyzję zezwalającą na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla I odcinka S14 Zachodniej Obwodnicy Łodzi. Na drugi odcinek trasy decyzję ZRID wydano 18 listopada 2015 r. 2 października 2015 r. ogłoszono przetarg na budowę opisywanego odcinka  S14, jednak ze względu na fakt, że wszystkie 18 ofert na obydwa odcinki znacznie przekraczały kosztorys inwestorski (z uwzględnieniem kwot zabezpieczenia od ponad 200 milionów do ponad miliarda złotych) 21 kwietnia przetarg został unieważniony. 

 

Zakres przetargu, łącznie dla dwóch odcinków, obejmuje między innymi: budowę dwujezdniowej trasy o nawierzchni bitumicznej wraz z przynależną infrastrukturą techniczną, w tym: węzłów drogowych, budowę kilkudziesięciu wiaduktów i mostów, przebudowę odcinków dróg istniejących w zakresie kolizji z drogą ekspresową, budowę urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz likwidację licznych kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną (taką jak: sieci wodno-kanalizacyjne, gazowe, elektroenergetyczne, telekomunikacyjne, urządzenia melioracyjne itp.)

 

Budowa tego odcinka drogi ekspresowej S14 jest niesłychanie ważna zarówno z punktu widzenia strategii transportowej w regionie, jak i dla całego transportu krajowego. Pozwoli „domknąć” autostradowy „ring” wokół aglomeracji łódzkiej, co zdecydowanie  poprawi warunki życia mieszkańców: Łodzi, Pabianic, Zgierza, Konstantynowa Łódzkiego i Aleksandrowa Łódzkiego, a także radykalnie skróci czas przejazdu przez centrum kraju, poprawiając jednocześnie bezpieczeństwo podróżowania. Pozwoli też na ożywienie gospodarcze całej zachodniej ściany aglomeracji łódzkiej przyczyniając się do dalszego rozwoju nie tylko stolicy regionu ale również pozostałych, wymienionych wyżej miast.