Przygotowanie do ogłoszenia przetargu na budowę 17 km odcinka A1

Katowicki Oddział GDDKiA przygotował i przekazał Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenie o zamówieniu dotyczące budowy ostatniego brakującego na terenie województwa śląskiego odcinka autostrady A1 od węzła Rząsawa do granicy województwa łódzkiego/śląskiego.



Ogłoszenie przetargu przez GDDKiA nastąpi niezwłocznie po jego publikacji w Dzienniku Urzędowym UE. Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego będzie prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego, zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych.

 

Inwestycja pod nazwa „Budowa autostrady A1 koniec obw. Częstochowy - Tuszyn, odcinek E gr. woj. łódzkiego – węzeł Rząsawa (bez węzła)” będzie realizowana w formule „Projektuj i Buduj”.

 

Przyszły Wykonawca wyłoniony w przetargu publicznym, będzie miał za zadanie, w szczególności, wykonać niezbędną dokumentację techniczną i projektową, uzyskać niezbędne decyzje dla budowy oraz użytkowania autostrady, wybudować autostradę o długości 16,907 km w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 1. Przekrój budowanej autostrady składać się będzie z 2 jezdni z nawierzchni betonowej, każda po 3 pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pasa awaryjnego o szerokości 3,00 m i pasa dzielącego o szerokości 5,00 m. W ciągu autostrady wybudowany również zostanie jeden węzeł autostradowy w Mykanowie oraz 16 obiektów inżynierskich, w tym 1 most, 4 wiadukty w ciągu autostrady, 4 wiadukty nad autostradą, 3 duże przejścia dla zwierząt nad autostradą, 4 przejazdy gospodarcze.

 

Obecnie realizowana budowa „śląskich” odcinków autostrady A1 jest jednym z najważniejszych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). 4 z nich są już w realizacji, natomiast 5 został przygotowany do ogłoszenia postępowania przetargowego. Do 2021 r. autostrada ta będzie przejezdna nie tylko między granicą z woj. łódzkim a granicą polsko-słowacką, ale już na całej szerokości geograficznej kraju - od północy do południa. Połączy w ten sposób Bałtyk oraz trójmiejskie porty z granicą w Gorzyczkach, tym samym pomagając w zacieśnieniu stosunków gospodarczych z państwami leżącymi na południe od Polski. Realizacja jej 4 odcinków F,G,H,I jest współfinasowana ze środków finansowych Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, natomiast piąty odcinek E finansowany będzie ze środków będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. 

 

Obecnie na terenie województwa śląskiego przejezdne jest ponad 91 km autostrady, w trakcie budowy 57 km, przed nami budowa brakującego odcinka o długości niespełna 17 km. Po wybudowania wszystkich odcinków „śląska” część autostrady A1 będzie miała długość około 165 km. 

 

Instytucjami zaangażowanymi w realizacje projektów są:

MINISTERSTWO INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA,

MINISTERSTWO ROZWOJU,

CENTRUM UNIJNYCH PROJEKTÓW TRANSPORTOWYCH.