Podpisano umowę o zastępstwie inwestycyjnym przy realizacji tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Gmina Miasto Świnoujście podpisały umowę o zastępstwie inwestycyjnym przy budowie tunelu drogowego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu. Jest to wypełnienie postanowień porozumienia z 2007 roku (aneksowanego w roku ubiegłym) w sprawie realizacji tunelu zawartego pomiędzy GDDKiA, Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa oraz Miastem Świnoujście. Zawarta dzisiaj umowa szczegółowo reguluje obowiązki Inwestora (Gmina Miasto Świnoujście) i Inwestora Zastępczego (GDDKiA O/Szczecin) oraz ustala wszelkie kwestie związane ze wspólną realizacją tunelu. Równocześnie została podpisana umowa o dofinansowanie pomiędzy Centrum Unijnych Projektów Transportowych i Miastem Świnoujście.



Zgodnie zawartą dziś umową GDDKiA będzie zajmowała się w uzgodnieniu z Miastem Świnoujście realizacją projektu, podczas gdy Miasto będzie zapewniało finansowanie dla inwestycji. Projekt będzie finansowany z dofinansowania ze środków UE i z wkładu własnego Miasta Świnoujście.

 

Obecnie w trakcie jest procedura przetargowa na zaprojektowanie i budowę tunelu. Zakończył się jej pierwszy etap, do drugiego etapu zostało zakwalifikowanych 14 podmiotów. Trwa przygotowywanie dokumentów niezbędnych do wysłania zaproszeń do składania ofert cenowych. Rozpoczęcie drugiego etapu postępowania przetargowego powinno nastąpić w bieżącym kwartale. Podpisanie umowy na realizację tunelu planowane jest na przełomie 2017/2018 roku. Zakończenie realizacji inwestycji przewidziane jest w grudniu 2021 roku.

 

Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, która stanowi część toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikacje zapewniają przeprawy promowe, które nie zapewniają odpowiedniej przepustowości (co powoduje długi czas oczekiwania na prom) i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne. Stałe połączenie będzie drogowym tunelem drążonym w korytarzu północnym (zgodnie z uzyskaną w 2010 roku decyzją środowiskową).

 

Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu, który zostanie wykonany w technologii tarczy drążonej TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.