Białystok Katrynka przygotowania do budowy
Pierwsza na Podlasiu, nowoczesna i na dodatek dwujezdniowa - tak za dwa lata ma wyglądać krajowa Ósemka na odcinku Białystok/Katrynka (6,4 km długości).


W grudniu decyzja wojewody o pozwoleniu na budowę tego fragmentu drogi stała się ostateczna (prawomocna). W styczniu rozpoczęła się wycinka drzew. Do końca lutego zniknie prawie 10 hektarów lasu wzdłuż planowanej drogi i w miejscach planowanych skrzyżowań bezkolizyjnych.
W ramach kompensaty, drogowcy dostosują do potrzeb ptactwa przeszło 200 hetarów terenów w okolicach Wiejek i w nadleśnictwie Krynki. Utworzą nowe stanowiska lęgowe dla zagrożonych budową drogi gatunków ptaków, m.in. dla dzięcioła czarnego.  Prace te - w zależności od gatunku - będą polegały na sadzeniu drzew i krzewów (w sposób wynikający z potrzeb ptaków),  koszeniu łąk, piętrzeniu wody, czy tworzeniu oczek wodnych.
 
Główne roboty drogowe ruszą późną wiosną  (po przeprowadzeniu przetargów) - powstaną nowoczesne skrzyżownaia bezkolizyjne m.in. w Sielachowskich, Jurowcach i w Sochoniach.  Cały odcinek ma być sfinansowany przez budżet państwa i przekazany do użyku wiosną 2010.  
 
Przebudowywany odcinek drogi krajowej nr 8 uwzględnia standardy ochrony przyrody -  w niektórych miejscach planowane są wygrodzenia drogi uniemożliwiajace wtargnięcie zwierząt na jezdnię, zaprojektowano m.in. pięć zbiorników podczyszczajacych wody opadowe, a także przejścia dla małych  zwierząt i zupełnie nowy most nad rzeką Supraśl i jej doliną, umożliwiający także migracje dużych zwierząt.


W trakcie prac na odcinku  Białystok - Katrynka białostocki oddział GDDKiA zamierza również rozpocząć budowę kolejnego  fragmentu drogi krajowej nr 8, tj. odcinka Katrynka - Przewalanka. Żeby jak najmniej ingerować w środowisko naturalne nie będzie budowana jednak druga jezdnia i ostatecznie pozostanie jedna, ale poszerzona, z dodatkowym pasem ruchu do wyprzedzania.


Dzięki tym wszystkim działaniom, prawdopodobnie już pod koniec 2010, kierowcy wyjeżdżający z Białegostoku w stronę Augustowa pojadą zupełnie nową, 18- kilometrową drogą - na 6,4 km - dwujezdniową, a na  pozostałych 11,9 km - jednojezdniową z tzw. dodatkowym pasem ruchu do wyprzedzania.