Obwodnica Wielunia otwarta
Trasę otwarto wcześniej niż planowano

Nową trasę oddano kilka dni przed kontraktowym terminem. Stanowi ona odcinek drogi krajowej nr 74 (dawna DK8), którego zadaniem jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z ciasnego centrum miasta.



Według pomiaru ruchu przeprowadzonego w 2015 roku, dk74 przez centrum Wielunia przejeżdża każdej doby ponad 12 tysięcy pojazdów. Nowa droga ma długość 13,2 km i omija Wieluń od północy. Obwodnica biegnie przez teren powiatu wieluńskiego: (gminy Czarnożyły i Wieluń) i jest drogą klasy „GP” (główna ruchu przyśpieszonego) o przekroju jednojezdniowym 2+1 (naprzemiennie wyznaczone pasy ruchu, dwa w jednym kierunku i jeden w przeciwnym). Jezdnia ma nawierzchnię bitumiczną o szerokości 12,4 metra: 3 pasy ruchu po 3,5 metra szerokości każdy, co daje 10,5 metra, wraz z obustronnymi opaskami (po 0,7 metra każda + 0,5 metra). W ramach budowy powstały trzy węzły drogowe; „Biała”(początek obwodnicy od strony zachodniej), „Raczyn” (skrzyżowanie dk74j i dk45) oraz „Jodłowiec” (początek obwodnicy od strony wschodniej), 9 wiaduktów ( w tym 1 nad przejściem dla zwierząt), 8 mostów i 2 przejazdy gospodarcze, które także będą pełniły rolę przejść dla zwierząt.

 

W ramach inwestycji wyremontowano także odcinki dróg poprzecznych, przeciętych przez nową trasę i wybudowano około 11,3 km dróg dojazdowych obsługujących tereny przyległe. Dla zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego zastosowano urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego w postaci: barier ochronnych, oznakowania poziomego i pionowego, wygrodzenia drogi w sąsiedztwie terenów leśnych, a także wybudowano zatoki autobusowych i chodniki dla pieszych w rejonie węzłów „Raczyn” i Jodłowiec”.

 

Całkowita wartość kontraktu, to blisko 177,9 mln złotych. Projekt był współfinansowany Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach POIiŚ.

 

GDDKiA