1. Podstawy prawne
a) pkt.VII.4. umowy europejskiej o głównych drogach ruchu międzynarodowego (AGR) sporządzona w Genewie dnia 15 listopada 1975 r., ratyfikowana przez Polskę 14 września 1984 r. (Dz. U. z 1985 r. Nr 10 poz. 35) - zakazuje umieszczanie reklam przy drogach międzynarodowych,
b) art. 45 pkt. 1 ppkt. 7 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 1997 r. Nr 98 poz. 602) - zabrania usytuowania na drodze lub w jej pobliżu urządzeń wysyłających lub odbijających światło w sposób powodujący oślepienie lub wprowadzających w błąd uczestników ruchu,
c) ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane ( tekst jednolity Dz. U z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zmianami)
- art. 3 ust. 1, ust. 3 - wolno stojące
trwale związane z gruntem urządzenie reklamowe jest obiektem budowlanym
zaliczanym do grupy budowli,
- art. 29 ust. 2 pkt. 6 - pozwolenia na budowę nie wymaga instalowanie i remont
tablic i urządzeń reklamowych, z wyjątkiem reklam świetlnych i podświetlanych
usytuowanych poza obszarem zabudowanym w rozumieniu ustawy o ruchu drogowym,
- art. 30 ust. 1, pkt. 2 - zgłoszenia właściwemu organowi wymaga instalowanie i
remont tablic i urządzeń reklamowych,
d)
ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z
2007 r. Nr 19 poz. 115):
- art. 39 ust. 1 pkt. 5 - zabrania umieszczania reklam poza obszarami
zabudowanymi z wyjątkiem parkingów.
Obszar zabudowany określa się zgodnie z art. 2, pkt. 15 ustawy prawo o ruchu
drogowym jako obszar oznakowany znakami drogowymi pionowymi D-42/43 lub E-17/18.
- art. 43 ust. 1 - określa w tabeli minimalne odległości od krawędzi jezdni
dróg, w jakich winny być lokalizowane reklamy.
Lp. |
Rodzaj drogi |
Na terenie zabudowy miast i wsi |
Poza terenem zabudowy
|
|
1 |
Autostrada |
30m |
50m
|
|
2 |
Droga ekspresowa |
20m |
50m
|
|
3 |
Droga ogólnodostępna |
krajowa |
10m |
25m
|
|
wojewódzka i powiatowa |
8m |
20m
|
|
|
gminna |
6m |
15m |
Odległość określona w tabeli
dotyczy również łącznic węzłów drogowych.
Odległość tablic reklamowych może ulec zwiększeniu, gdy w planach
zagospodarowania przestrzennego teren, na którym planowana jest lokalizacja
reklamy zarezerwowany jest pod przyszłą rozbudowę lub modernizacją drogi.
Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999
r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i
ich usytuowanie (Dz. U. z 1999 r. Nr 43 poz. 430) - wprowadza, wynikające z konieczności
zapewnienia widoczności dla uczestników ruchu, ograniczenie dotyczące
umieszczenia reklam w obrębie skrzyżowań i zjazdów.
- §
42 ust. 2 Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26
lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać
skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie (Dz. U. z
1996 r. Nr 33, poz. 144) - zakazuje umieszczania na wiaduktach kolejowych w
obrębie pasa drogowego reklam, plakatów a także tablic informacyjnych i innych
przedmiotów niezwiązanych z ruchem drogowym.
II. Złożenie wniosku o lokalizację reklamy przy drogach krajowych.
Reklamy świetlne i podświetlane wymagają uzyskania pozwolenia na budowę.
W
przypadku reklamy niepodświetlanych konieczne jest zgłoszenie zamiaru
ustawienia reklamy. Przed uzyskaniem zarówno pozwolenia na budowę jak i
zgłoszenia zamiaru ustawienia tablicy reklamowej konieczne jest uzgodnienie z
zarządca drogi krajowej lokalizacji reklamy.
W przypadku wydania zgody tut. Oddział kieruje się niżej podanymi zasadami:
· Nie należy lokalizować reklam:
- w obrębie skrzyżowań dróg
- jedna obok drugiej – zachować odstępy
- tak by reklamy nie zasłaniały istniejących znaków drogowych, drogowskazów itp. lub ograniczały prawidłowe ich odczytanie
- w sposób ograniczający widoczność na łukach drogi
- na barierach i tablicach prowadzących
- w odległości bliższej niż 3 m od krawędzi jezdni o ile to możliwe w odległości większej
- na słupach oświetleniowych zlokalizowanych w odległości mniejszej niż podana wyżej
Tła reklam nie powinny posiadać barw zastrzeżonych dla znaków drogowych: zielony, żółty, niebieski, powinny się od znaków drogowych odróżniać
Powierzchnie reklam mniejszych niż 1 m2 zgodnie z art. 40 ust. 10 w/w ustawy o drogach publicznych zaokrągla się do 1 m2
Reklamy dwustronnej liczymy powierzchnię dwa razy. Wniosek o możliwości ustawienia reklamy w sąsiedztwie lub w pasie drogowym należy złożyć w Oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu.