Wiosenne ożywienie na budowach obwodnic
Po zimowym spowolnieniu, na wszystkich inwestycjach realizowanych przez Opolski Oddział GDDKiA roboty nabierają wiosennego tempa. Na placach budowy obwodnic Kępna, Nysy, Kłodzka widać coraz więcej robotników i maszyn.

Obwodnica Kępna

Zgodnie z warunkami kontraktu, od 15 grudnia 2016 r. do 15 marca 2017 roku, harmonogram wykonawcy przewidywał przerwę zimową. Wykonawca skorzystał z tej możliwości, aczkolwiek w przypadkach korzystnych warunków atmosferycznych kontynuował (za zgodą Inżyniera Konraktu) te roboty, które można było wykonywać zimą. Były to m.in. montaże zbrojenia, wykopy, roboty branżowe elektryczne i teletechniczne.

Obecnie rozpoczęły się prace związane z formowaniem nasypów, geomateracy, montaż deskowań, zbrojenia oraz realizacja prefabrykowanych przejść dla zwierząt. W planie na najbliższe tygodnie jest zakończenie realizacji podpór obiektów inżynierskich i przejście do etapu ustrojów nośnych. Formowane będą także nasypy w rejonie istniejącego węzła drogowego z drogą S8 oraz rozpoczną się przygotowanie do realizacji ronda na drodze DK11.

 

Obwodnica Nysy

W okresie zimowym nie były prowadzone zasadnicze roboty drogowe. Wykonywano jednak wykop pod jeden ze zbiorników (Z9), umocniano skarpy i dno innego zbiornika (Z8), trwał montaż punktowych elementów odblaskowych i stalowych barier ochronnych. Obecnie trwają roboty zasadnicze na 3 obiektach mostowych zlokalizowanych nad Nysą Kłodzką oraz przyszłym kanałem ulgi. Budowany jest także zbiornik retencyjno-infiltracyjny oraz kanalizacja deszczowa. Stopień zaawansowania finansowego kontraktu, czyli robót odebranych i zafakturowanych wynosi przekroczył pod koniec lutego 88 procent.

 

Obwodnica Kłodzka

Zgodnie z warunkami kontraktu do czasu na jego ukończenie nie wlicza się okresu pomiędzy 15 grudnia a 15 marca. Jednakże, za zgodą Inżyniera Kontraktu, wykonawca może realizować pewne asortymenty robót, uwzględniając panujące warunki atmosferyczne, wprowadzając odpowiednią organizację i zabezpieczenie robót. Uwzględniając potrzeby wykonawcy wynikające z przyjętego harmonogramu robót, Inżynier Kontraktu wyraził zgodę na realizację robót mostowych w zakresie budowy kolejnych segmentów ustrojów nośnych (przęseł) najdłuższych na budowie estakad MG4 i MG6. Roboty były prowadzone na stanowisku wytwórczym, dzięki czemu możliwe było osłonięcie betonowanych elementów i wprowadzenie nagrzewnic, co zagwarantowało wymagane specyfikacjami technicznymi, warunki wiązania betonu i to pomimo kilkustopniowych mrozów na zewnątrz. Dzięki opisanym zabezpieczeniom wykonawca na obiektach MG04 i MG06 realizował roboty z wyjątkiem okresu świątecznego, praktycznie bez przerwy. Poza zasadniczymi robotami na najdłuższych estakadach, były również, choć w ograniczonym zakresie, prowadzone roboty na pozostałych obiektach mostowych. Niezależnie od warunków atmosferycznych realizowano zbrojenie kap chodnikowych, montaż desek gzymsowych, krawężników, urządzeń dylatacyjnych, czy wykonanie umocnień stożków nasypowych. Na przełomie lutego i marca, kiedy panowały już temperatury dodatnie, możliwe również było betonowanie kap chodnikowych. Roboty drogowe w okresie zimowym prowadzone były w ograniczonym zakresie. Możliwe było wykonanie wykopów i ułożenie drenaży. W miarę możliwości trwało rozwożenie tłucznia na kolejne warstwy konstrukcyjne nawierzchni. Obecnie kontynuowane są prace na wszystkich frontach robót drogowych i mostowych.