S5 odc. Radomicko (bez węzła) – Leszno Płd.


 

Oddział  Poznań

długość – 19,14 km

obecny etap – zrealizowany

wartość projektu: 575 935,828 tys PLN 

 

  • etap zrealizowany:

Decyzja ZRID nr 2/2016 z dnia 29.04.2016r.

Decyzja ostateczna Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 16.09.2016r.

  • etap w realizacji:

16 maja 2016 roku, GDDKiA podpisała umowę (GDDKiA/O-PO/R-2/114/2013) na budowę drogi ekspresowej S5 Poznań – Wrocław odc. Radomicko (bez węzła) – Leszno Płd. Wykonawca konsorcjum firm: Mota-Engil Central Europe S.A oraz Mota Engil, Engenharia e Constructao S.A   na realizację zadania ma 22 miesiące od dnia podpisania umowy. Do okresów realizacji nie wlicza się tzw. okresów zimowych (od 15 grudnia do 15 marca). Wartość umowy to ponad 443 254 788,43 zł. brutto.

Do umowy podstawowej zawarto również:

-       Aneksem nr 1 z dnia 31.07.2018r.

-       Aneksem nr 2 z dnia 12.09.2018r.

-       Aneksem nr 3 z dnia 01.10.2018r.

 

17.05.2016r. została podpisana umowa z firmą Euroconsult S.A na pełnienie nadzoru nad realizacją robót oraz zarządzanie kontraktem.

Umowa o Dofinansowanie:

  • Data podpisanie: 17.03.2017r
  • Numer: POIS.03.01.00-00-0024/16-00
  • Tytuł: „Budowa drogi ekspresowej S5 Poznań – Wrocław odc. Poznań-Kaczkowo”
  • Wartość dofinansowania: 1 241 853 910,70 PLN

Umowa o dofinansowanie z dnia 2017-03-17 nr POIS.03.01.00-00-0024.16-00 dla odcinka „Budowa drogi ekspresowej S5 Poznań- Wrocław, odc. Poznań – Kaczkowo”

 

 

GDDKiA

 

 

Szczegółowe informacje dotyczące  budowy drogi ekspresowej S5  odc. Radomicko -Leszno Południe, dostępne są na stronie internetowej prowadzonej przez  Nadzór pod adresem:http://radomicko-leszno-drogas5.pl/

 

II. Opis inwestycji:

 

  • Przebieg drogi 

Odcinek "Radomicko - Leszno Płd." stanowi część drogi ekspresowej S5 Poznań - Wrocław. W ramach realizacji powstanie dogodne połączenie pomiędzy woj. dolnośląskim (Wrocławiem) a  woj. wielkopolskim - Poznaniem. Droga ekspresowa posiadać będzie 2 jezdnie o szerokości pasa ruchu 3,5m i pasa awaryjnego 2,5m. 

  • Podstawowe parametry techniczne
  • klasa drogi  S 2/2 (docelowo S 2/3)
  • prędkość projektowa - 100 km/h
  • prędkość miarodajna – 110 km/h
  • szerokość pasa ruchu - 3,50 m
  • szerokość pasa awaryjnego - 2,50 m
  • podstawowa szerokość pasa dzielącego z opaskami – 12,00 m
  • podstawowa szerokość pobocza gruntowego - 1,25 m.
  • obciążenie -115 kN/oś

GDDKiA

  • Zakres inwestycji obejmuje:

•    budowa odcinka drogi ekspresowej o długości 19,14 km o przekroju 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu) z poszerzonym pasem dzielącym, który uwzględnia możliwość dobudowy trzeciego pasa dla każdej jezdni, czyli docelowo uzyskanie przekroju 2x3

•    2 węzły drogowe w ciągu trasy S5 w tym:

- węzeł „Święciechowa”

- węzeł „Leszno Zachód”

•    przebudowa dróg (klas D, Z, G, GP) w związku z budową obiektów inżynierskich zapewniających bezkolizyjny przejazd nad i pod nimi,

•    budowa równoległych dróg dojazdowych (wewnętrznych) dla obsługi przyległego terenu oraz urządzeń związanych z utrzymaniem drogi S5 (dojazdy do zbiorników, separatorów) o długości około 23 km,

•    budowa 2 miejsc obsługi podróżnych:

 MOP I „Wilkowice Gołanice” po stronie zachodniej w km 7+100.0,

 MOP III „Wilkowice Wschód” w km 7+100.0 (kategoria III – docelowo po wybudowaniu wszystkich urządzeń obsługi na podstawie odrębnych projektów przez Dzierżawcę),

•    budowa urządzeń ochrony środowiska, a w szczególności:     

o          przejścia dla zwierząt średnich pod S5 - o funkcji wyłącznie ekologicznej (1 szt.)

o          przejść dla zwierząt średnich zespolonych z drogami lub ciekami (2 szt.),

o          przejść dla zwierząt małych pod S5 – o funkcji wyłącznie ekologicznej (10 szt.)

o          przejść z półkami dla zwierząt małych pod S5 zespolonych z rowami melioracyjnymi (10 szt.)

o          przejść wyłącznie dla płazów (20 szt.)

o          ekranów ochrony akustycznej o łącznej długości około 1,22 km

o          osłon na obiektach o łącznej długości około 0,7 km

o          zieleni osłonowej i izolacyjnej

o         systemu oczyszczania ścieków deszczowych i sanitarnych (m.in. osadników, separatorów i zbiorników retencyjnych przy wylotach kanalizacji deszczowej do odbiorników),

•    budowa oświetlenia:

o          dwóch MOP-ów

o          dwóch węzłów drogowych („Święciechowa” oraz „Leszno Zachód”) w ciągu drogi S5 wraz z drogą poprzeczną

o          drogi powiatowej nr 4771P na przejeździe WD7

•    budowa 16 obiektów inżynierskich, w tym:

        o          6 wiaduktów w ciągu drogi S5 (w tym 1 zespolony z przejściem dla zwierząt średnich oraz 2 nad liniami kolejowymi)

o          1 most w ciągu drogi S5 (będący jednocześnie przejściem dla zwierząt średnich)

o          6 wiaduktów drogowych (przejazdów)  nad drogą S5

o          1 kładka dla pieszych łącząca MOP-y

o          1 przejazd pieszo – rowerowy pod DK 12

o          1 przejście dolne dla zwierząt pod drogą S5

•    budowa przepustów (podana ilość nie obejmuje przepustów o funkcji ekologicznej tj. przeznaczonych wyłącznie dla zwierząt):

o          w ciągu drogi S5 – 12 szt.(w tym 3 szt. tzw. małych  mostów)

o          w ciągu dróg innych kategorii oraz pod zjazdami – 148 szt.

o          w ciągu projektowanej kaskady w rejonie MS3 – 1 szt.

•    ogrodzenie drogi ekspresowej na całej długości

•    budowa urządzeń organizacji i bezpieczeństwa ruchu drogowego

•    przebudowa, względnie zabezpieczenie istniejącego uzbrojenia

•    wycięcie kolidujących drzew i krzewów

 

3. Wariantowanie przebiegu drogi 

4. obiekty inżynierskie 

Wzajemne powiązanie istniejącego układu komunikacyjnego z drogą ekspresową S5 zapewniono poprzez węzły, wiadukty nad drogą ekspresową oraz wiadukty w ciągu drogi ekspresowej. Przekroczenia istniejących cieków wodnych zaprojektowano za pomocą: przepustów lub mostów. Przebieg drogi ekspresowej po terenach leśnych jak również w pobliżu istniejących obszarów leśnych wymusił konieczność zaprojektowania przejść dla zwierzyny dziko żyjącej.

W ramach inwestycji wykonane zostaną:

               o          6 wiaduktów w ciągu drogi S5 (w tym 1 zespolony z przejściem dla zwierząt średnich oraz 2 nad liniami kolejowymi)

o          1 most w ciągu drogi S5 (będący jednocześnie przejściem dla zwierząt średnich)

o          6 wiaduktów drogowych (przejazdów)  nad drogą S5

o          1 kładka dla pieszych łącząca MOP-y

o          1 przejazd pieszo – rowerowy pod DK 12

o          1 przejście dolne dla zwierząt pod drogą S5

 

5. węzły 

- węzeł „Święciechowa”

- węzeł „Leszno Zachód”

 

6. MOPy

o          MOP I „Gołanice” po stronie zachodniej w km 7+100.0,

o          MOP III „Wilkowice” w km 7+100.0 (kategoria III – docelowo po wybudowaniu wszystkich urządzeń obsługi na podstawie odrębnych projektów przez Dzierżawcę),

 

 III. Ochrona środowiska 

 o         przejścia dla zwierząt średnich pod S5 - o funkcji wyłącznie ekologicznej (1 szt.)

o          przejść dla zwierząt średnich zespolonych z drogami lub ciekami (2 szt.),

o          przejść dla zwierząt małych pod S5 – o funkcji wyłącznie ekologicznej (10 szt.)

o          przejść z półkami dla zwierząt małych pod S5 zespolonych z rowami melioracyjnymi (10 szt.)

o          przejść wyłącznie dla płazów (20 szt.)

o          ekranów ochrony akustycznej o łącznej długości około 1,22 km

o          osłon na obiektach o łącznej długości około 0,7 km

o          zieleni osłonowej i izolacyjnej

o          systemu oczyszczania ścieków deszczowych i sanitarnych (m.in. osadników, separatorów i zbiorników retencyjnych przy wylotach kanalizacji deszczowej do odbiorników),