Nieprawda i nieścisłości w artykule „Obwodnica czeka na zgody”

Artykuł z dnia 01.02.2017r. pn. „Obwodnica czeka na zgody” autorstwa redaktora Jarosława Osowskiego, który ukazał się w Gazecie Wyborczej zawiera nieprawdziwe informacje, co może skutkować wprowadzeniem opinii publicznej w błąd.



Nieprawdą jest, że budowa Południowej Obwodnicy Warszawy na odcinku węzeł Puławska- węzeł Lubelska opóźnia się.

Zgodnie z zawartymi przez GDDKiA Oddział w Warszawie kontraktami, do połowy kwietnia 2017r. Wykonawcy trzech odcinków POW mają czas na złożenie do Wojewody Mazowieckiego  wszystkich wniosków o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID).

Zgodnie z prawem, Wojewoda Mazowiecki prowadzi postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji ZRID, w trakcie którego zwraca się do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) o wydanie postanowienia (ponowna ocena środowiskowa), natomiast RDOŚ występuje do Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego o opinię oraz do Wojewody o przeprowadzenie postępowania z udziałem społeczeństwa (konsultacje społeczne). Po zakończeniu konsultacji społecznych zebrane uwagi i wnioski przesyłane są do RDOŚ, który po ich rozpatrzeniu wydaje postanowienie. Wojewoda uwzględniając postanowienie RDOŚ wydaje decyzję ZRID, która umożliwia Wykonawcom rozpoczęcie robót budowlanych.

 

Wyjaśniając nieprecyzyjne zdania: „Jeszcze niedawno Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka GDDKiA na Mazowszu przewidywała, że budowa w tym miejscu zacznie się na przełomie marca i kwietnia. Teraz wiemy już, że to nierealne, choć kontrakt z wykonawcą, firmą Astaldi, został podpisany przed rokiem” -  wszystkie 3 zadania POW realizowane są w systemie „projektuj i buduj”, co oznacza, że Wykonawcy najpierw muszą zaprojektować  trasę S2 (w oparciu o przekazany przez GDDKiA Oddział w Warszawie Program Funkcjonalno-Użytkowy), czyli wykonać Projekt Budowlany, Projekt Wykonawczy a także uzyskać niezbędne decyzje. Kolejnym etapem realizowanych kontraktów jest wykonanie robót budowlanych a następnie pozyskanie decyzji, które umożliwiają oddanie nowej drogi do ruchu.

W przypadku Zadania A, Wykonawca w dalszym ciągu przewiduje rozpoczęcie budowy w drugiej połowie lutego br., w rejonie skrzyżowania ul. Płaskowickiej i KEN, a więc 9 miesięcy wcześniej niż zakłada to termin kontraktowy.

 

Doprecyzowując kwestie związane usuwaniem drzew w pasie przyszłej trasy ekspresowej S2 - zarówno zajętość terenu i ilość wycinki przejścia POW przez teren Mazowieckiego Parku Krajobrazowego została przeanalizowana przez organ ochrony środowiska, tj. RDOŚ podczas  wydawania decyzji środowiskowej. Na obecnym etapie skala wycinki nie uległa zwiększeniu.

Wykonawca Zadania C nie prowadzi żadnych prac związanych z wycinką drzew.