Dziennikarze na budowie kłodzkiej obwodnicy
Na realizowanej przez opolski Oddział GDDKiA inwestycji gościliśmy przedstawicieli lokalnych mediów.

Przewodnikami po budowie byli pracownicy wykonawcy, nadzoru oraz opolskiego Oddziału GDDKiA. Odwiedziliśmy wspólnie najbardziej charakterystyczne punkty powstającej obwodnicy, w tym najciekawszy i najdłuższy obiekt mostowy, jakim jest wiadukt MG6 realizowany metodą nasuwania. Dziennikarze mieli okazję na własne oczy zobaczyć, jak nasuwany jest kolejny spośród 39 segmentów wiaduktu.

Poniżej przedstawiamy skrócony opis stanu prac na budowie obwodnicy Kłodzka.

 

ROBOTY DROGOWE:

Łącznik DK 46: Wykonano odhumusowanie terenu na całej długości łącznika, większość nasypów i wykopów. W części wykonano już warstwę mrozoodporną i podbudowę z kruszywa niezwiązanego. Wykonano także odcinki próbne nawierzchni bitumicznych (warstwy podbudowy i warstwy wiążącej nawierzchni).

Obwodnica Kłodzka w ciągu DK 33:

Zakończono odhumusowanie i wykonanie wykopów. Kontynuowane są roboty związane z układaniem kolejnych warstw nasypów. W ciągu drogi DK 8 trwają prace związane z przygotowaniem pod pierwsze warstwy nawierzchni bitumicznych.

 

ROBOTY MOSTOWE:

Obiekty WG1A i WG1B

Do wykonania pozostała jedna nitka przęsła na obiekcie WG1B oraz prace wykończeniowe na obiektach.

 

Obiekt WG2

Zabetonowano przyczółki, trwa montaż rusztowań oraz deskowania ustroju nośnego

 

Obiekt WD3 Obiekt wykonany w stanie surowym. Pozostało wykonanie robót wykończeniowych (izolacje, kapy chodnikowe, bariery, balustrady, ścianki żwirowe, płyty przejściowe i nawierzchnie)

 

Obiekt MG4 Wykonane wszystkie podpory. Trwa budowa segmentu nr 5 (z 23) ustroju nośnego.

 

Obiekt WG5 Obiekt wykonany w stanie surowym. Pozostało wykonanie robót wykończeniowych (izolacje, kapy chodnikowe, bariery, balustrady, ścianki żwirowe, płyty przejściowe i nawierzchnie).

 

Obiekt MG06 Wykonano wszystkie podpory. Trwa budowa segmentu nr 11 (z 39) ustroju nośnego.

Krótki opis nasuwania podłużnego:

Każde pojedyncze przęsło składa się z zazwyczaj z dwóch segmentów. Długość każdego segmentu w zależności od przęsła to przeciętnie ok. 22 m i będzie ich wytworzonych 39. Każdy pojedynczy segment waży ok. 500 ton. Pojedyncze segmenty są wytwarzane na miejscu w wytwórni przylegającej bezpośrednio do całości budowy. Każdy gotowy segment jest następnie dołączany do pozostałych (już nasuniętych) i po połączeniu całość jest nasuwana za pomocą dwóch specjalistycznych siłowników na podpory estakady. Jest to technologia nasuwania podłużnego. Segmenty są łączone kablami sprężającymi. Sprężanie segmentów kablami sprężającymi ma na celu zwiększenie nośności. Nasuwanie każdego segmentu trwa ok 5 godzin (średnio 6-7 m /godz.) i odbywa się raz w tygodniu. Segment jest zaprojektowany jako ustrój nośny skrzynkowy sprężony ciągły. Samo zbrojenie na jeden segment waży ok. 42 ton . W przekroju każde przęsło przypomina figurę odwróconego trapezu, gdzie szersza z podstaw trapezu znajduje się na górze i stanowi nawierzchnie przyszłej jezdni. Droga na estakadzie jest zaprojektowana jako droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu.

 

Obiekt WD7 Obiekt wykonany w stanie surowym. Pozostało wykonanie robót wykończeniowych (izolacje, kapy chodnikowe, bariery, balustrady, ścianki żwirowe, płyty przejściowe i nawierzchnie).

 

Obiekt PZ8 Obiekt wykonany w stanie surowym. Trwają roboty wykończeniowe.

 

ROBOTY BRANŻOWE:

Zakończono usunięcie kolizji sieci wodociągowych, kanalizacyjnych i gazowych oraz PKP Energetyka. Wykonywane jest usuwanie ostatnich kolizji sieci niskiego i średniego napięcia TAURON oraz telekomunikacji.