oddział: Kraków
długość: 14,462 km
obecny etap: realizacja
wartość projektu: 1 815 000,0 tys. zł brutto
Etap zrealizowany:
15.01.2016r. - Decyzja Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa północnej obwodnicy Krakowa”.
30.11.2016r. - Decyzja Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska uchylająca i zmieniająca w części decyzję Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie z dnia 15.01.2016r. o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa północnej obwodnicy Krakowa”.
15.02.2017r - Decyzja Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie przenosząca decyzję Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie z dnia 15.01.2016r. o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa północnej obwodnicy Krakowa” udzieloną na rzecz Województwa Małopolskiego, na rzecz Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad reprezentowanego przez Oddział w Krakowie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, działający przez pełnomocnika – Dyrektora Oddziału.
16.11.2017r. - Decyzja Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Rozbudowa węzła Modlnica w ciągu drogi S52 wraz z infrastruktura towarzyszącą”.
18.12.2017r. –posiedzenie ZOPI oraz KOPI
13.11.2019 – podpisanie umowy z Wykonawcą, Konsorcjum firm: Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt A. Ş, Mosty Łódź S.A., Gűlermak Sp. z o.o.
09.05.2019r. – podpisanie umowy z Konsorcjum firm: INKO Consulting Sp. z o.o., Drogowa Trasa Średnicowa Spółka Akcyjna na pełnienie nadzoru nad projektowaniem i realizacją robót oraz zarządzanie kontraktem.
Etap w realizacji:
2.01.2020 r. – złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID do Wojewody Małopolskiego dla odcinka pn. : Budowa drogi ekspresowej S52 odc. Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła). Część II – odcinek od km 7+013,34 (Zielonki – wschód) do km 14+130,11 (Batowice – wschód).
31.01.2020 r. złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID dla odcinka I od km 2+134 (Modlnica) do km 7+013 (Zielonki)) drogi ekspresowej S52 „Północna Obwodnica Krakowa”.
27.02.2020 r. - wszczęcie postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, pn.: Budowa drogi ekspresowej S52 odc. Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła). Część II – odcinek od km 7+013,34 (Zielonki – wschód) do km 14+130,11 (Batowice – wschód).
II. Opis inwestycji:
Projektowany odcinek drogi ekspresowej S52 zlokalizowany jest na terenie woj. małopolskiego, powiatu krakowskiego, gminy Wielka Wieś, gminy Zielonki, miasta Kraków. Stanowi fragment drogi ekspresowej S52 Cieszyn – Bielsko Biała – Kraków.
Odcinek I obejmuje dostosowanie do parametrów klasy S odcinka od węzła Modlniczka (Radzikowskiego) do węzła Modlnica.
Odcinek II obejmuje projekt i budowę drogi klasy S na odcinku od węzła Modlnica do węzła Kraków Mistrzejowice. Zakres Kontraktu został dowiązany do zakresu węzła Kraków Mistrzejowice, realizowanego w ramach odrębnego Kontraktu S7 Widoma – Kraków.
2. Podstawowe parametry techniczne
• długość odcinka: 14,462 km, w tym: 2,135 km (odc. I.), 12,327 km (odc. II.)
• klasa techniczna drogi: S (ekspresowa)
• prędkość projektowa: 80 km/h
• prędkość miarodajna: 100 km/h
• ilość jezdni: 2
• szerokość jezdni:
dla odc. I.: 9,5 m (2x3,50 + 2,5 m pas awaryjny)
dla odc. II.: 13,0 m (3x3,50 + 2,5 m pas awaryjny)
• podstawowa szerokość pasa dzielącego z opaskami: min. 5,0 m dla odc. II, min. 4,0 m dla odc. I
• podstawowa szerokość pobocza gruntowego – min. 2,0 m
• obciążenie -115 kN/oś
3. Zakres inwestycji
Odcinek I obejmuje dostosowanie do parametrów klasy S odcinka od węzła Modlniczka (Radzikowskiego) do węzła Modlnica wraz z budową 1 łącznicy na węźle Modlniczka.
Odcinek II obejmuje budowę drogi klasy S na odcinku od węzła Modlnica do węzła Kraków Mistrzejowice wraz z węzłami drogowymi Zielonki, Węgrzce, Batowice, przebudową dróg poprzecznych, budową dróg dojazdowych, obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, tunele, przepusty), oraz infrastruktury technicznej i urządzeń ochrony środowiska.
4. Wariantowanie przebiegu drogi
Początek projektowanej północnej obwodnicy Krakowa we wszystkich rozpatrywanych wariantach, zlokalizowany jest na terenie gminy Wielka Wieś za istniejącymwęzłem „Modlnica”.Koniecna węźle Mistrzejowice .
Początkowo rozważano trzy warianty :
Wariant I o długości około11,6 km , wariant II o długości ok 11,9 km i wariant IIIo długościokoło 14,3 km.Wariant IIzostał usunięty z dalszych analiz ze względuna znaczącą ingerencję w zabudowę miejscowości Zielonki .
Do dalszej analizypozostały warianty I i III . Dodatkowo wariantowano przebieg trasy w rejonie węzła Batowice . W tamtej lokalizacji powstała hala produkcyjna. Wariant 1 przebiegu Północnej Obwodnicy Krakowa (POK) został zmieniony na odcinku od km:9+823 do km:11+498, tak by nie kolidował z nowopowstałym obiektem, przesuwając przebieg POK w stronę północną.
Po uzyskaniu przez Marszałka decyzji środowiskowej przeniesiono prawa do decyzji na rzecz GDDKIA
5. Obiekty inżynierskie
Trasa projektowanej drogi S52 przecina w sposób bezkolizyjny wszystkie drogi poprzeczne przy
wykorzystaniu 29 obiektów inżynierskich: 7 wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej, 16 wiaduktów w ciągu innych dróg niż ekspresowa, 4 mostów i 2 tuneli. Tunele będą wykonywane metodą odkrywkową i górniczą. Ograniczenia terenowe określone linią wyznaczoną w decyzji środowiskowej oraz konieczność budowy dwupasowych dróg dojazdowych po obu stronach POK spowodowała konieczność budowy pionowych ścian wykopów przy wykorzystaniu murów oporowych (ponad 4 km).
6. Węzły
- rozbudowa istniejącego węzła Modlnica
- budowa węzłów: Zielonki, Węgrzce, Batowice
III. Ochrona środowiska
Ekrany akustyczne zostały przewidziane wszędzie tam, gdzie tereny istniejącej zabudowy mieszkaniowej znajdować się będą w strefie oddziaływania ponadnormatywnego hałasu komunikacyjnego. Ewentualne zabezpieczenia terenów planowanych pod zabudowę rozpatrywane będą w kolejnych etapach, w miarę zagospodarowywania tych terenów. Budowa urządzeń ochronnych spowoduje obniżenie poziomów hałasu komunikacyjnego w środowisku i tym samym znaczną poprawę standardu klimatu akustycznego w sąsiedztwie trasy. Ekrany zlokalizowane będą możliwie najdalej od istniejących budynków, a najbliżej źródła hałasu, w celu zapewnienia maksymalnej efektywności działania.
Przewiduje się budowę ekranów pełnych i przezroczystych.
Na ekranach przezroczystych umieszczone zostaną pionowe czarne pasy o szerokości 2 cm w odstępie 10 cm w celu zapewnienia widoczności ekranu dla ptaków.
Zostanie wykonanych 7 przejść dla zwierząt : przejścia dolne dla dużych i średnich zwierząt oraz przejścia dolne dla płazów i małych zwierząt.
W przepustach zapewnione zostaną półki dla płazów oraz lądowe pasy po obu stronach cieków. Przewiduje się zastosowanie płotków ochronno- naprowadzających o długości od 100 do 200 m z każdej strony przejścia.
Wody opadowe i roztopowe zostaną oczyszczone do parametrów normatywnych w osadnikach i (na obszarach szczególnie wrażliwych) - w separatorach.
Nadmiar wód gromadzony będzie w zbiornikach retencyjnych.
Wykonane zostaną nasadzenia zastępcze w ilości min.1000 szt. drzew i krzewów .
W ramach działań minimalizujących skutek wycinki drzew i potencjalnej utraty miejsc lęgowych zostanie zawieszonych 40 budek lęgowych dla małych ptaków.
IV. Podział zadania inwestycyjnego na etapy i kolejność ich realizacji
Zadanie zostało podzielone na 2 etapy:
Etap 1 – rozbudowa odcinka I, czyli Modlnica – Modlniczka
Etap 2 – budowa odcinka II, drogi ekspresowej S52 węzeł Modlnica – węzeł Mistrzejowice
W pierwszej kolejności rozpoczęte zostaną prace Etapu 2, natomiast prace Etapu 1 (dużo mniejszy zakres) zostaną rozpoczęte później.