Droga ekspresowa S 52, Północna Obwodnica Krakowa

oddział: Kraków

długość: 14,462 km

obecny etap: realizacja

wartość projektu: 1 815 000,0 tys. zł brutto

 

Etap zrealizowany:

 

15.01.2016r. - Decyzja Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa północnej obwodnicy Krakowa”.

30.11.2016r. - Decyzja Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska  uchylająca i zmieniająca w części decyzję Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie z dnia 15.01.2016r. o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa północnej obwodnicy Krakowa”.

15.02.2017r - Decyzja Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie przenosząca decyzję Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie z dnia 15.01.2016r. o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa północnej obwodnicy Krakowa” udzieloną na rzecz Województwa Małopolskiego, na rzecz Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad reprezentowanego przez Oddział w Krakowie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, działający przez pełnomocnika – Dyrektora Oddziału.

16.11.2017r. - Decyzja Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Rozbudowa węzła Modlnica w ciągu drogi S52 wraz z infrastruktura towarzyszącą”.

18.12.2017r. –posiedzenie ZOPI oraz KOPI

13.11.2019 – podpisanie umowy z Wykonawcą, Konsorcjum firm: Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt A. Ş, Mosty Łódź S.A., Gűlermak Sp. z o.o.

09.05.2019r. – podpisanie umowy z Konsorcjum firm: INKO Consulting Sp. z o.o., Drogowa Trasa Średnicowa Spółka Akcyjna na pełnienie nadzoru nad projektowaniem i realizacją robót oraz zarządzanie kontraktem.

 

Etap w realizacji:

 

2.01.2020 r. – złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID do Wojewody Małopolskiego dla odcinka pn. : Budowa drogi ekspresowej S52 odc. Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła). Część II – odcinek od km 7+013,34 (Zielonki – wschód) do km 14+130,11 (Batowice – wschód).

31.01.2020 r. złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID dla odcinka I od km 2+134 (Modlnica) do km 7+013 (Zielonki)) drogi ekspresowej S52 „Północna Obwodnica Krakowa”.

27.02.2020 r. - wszczęcie postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, pn.: Budowa drogi ekspresowej S52 odc. Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła). Część II – odcinek od km 7+013,34 (Zielonki – wschód) do km 14+130,11 (Batowice – wschód).

 

II. Opis inwestycji:

 

  1. Przebieg drogi

 

Projektowany odcinek drogi ekspresowej S52 zlokalizowany jest na terenie woj. małopolskiego, powiatu krakowskiego, gminy Wielka Wieś, gminy Zielonki, miasta Kraków. Stanowi fragment drogi ekspresowej S52 Cieszyn – Bielsko Biała – Kraków.

Odcinek I obejmuje dostosowanie do parametrów klasy S odcinka od węzła Modlniczka (Radzikowskiego) do węzła Modlnica.

Odcinek II obejmuje projekt i budowę drogi klasy S na odcinku od węzła Modlnica do węzła Kraków Mistrzejowice. Zakres Kontraktu został dowiązany do zakresu węzła Kraków Mistrzejowice, realizowanego w ramach odrębnego Kontraktu S7 Widoma – Kraków.

 

 

       2. Podstawowe parametry techniczne

 

• długość odcinka: 14,462 km, w tym: 2,135 km (odc. I.), 12,327 km (odc. II.)

• klasa techniczna drogi:  S (ekspresowa)

• prędkość projektowa: 80 km/h

• prędkość miarodajna: 100 km/h

• ilość jezdni: 2

• szerokość jezdni:

                dla odc. I.: 9,5 m (2x3,50 + 2,5 m pas awaryjny)

                dla odc. II.: 13,0 m (3x3,50 + 2,5 m pas awaryjny)

• podstawowa szerokość pasa dzielącego z opaskami: min. 5,0 m dla odc. II, min. 4,0 m dla odc. I

• podstawowa szerokość pobocza gruntowego – min. 2,0 m

• obciążenie -115 kN/oś

 

      3. Zakres inwestycji

Odcinek I obejmuje dostosowanie do parametrów klasy S odcinka od węzła Modlniczka (Radzikowskiego) do węzła Modlnica wraz z budową 1 łącznicy na węźle Modlniczka.

 

Odcinek II obejmuje budowę drogi klasy S na odcinku od węzła Modlnica do węzła Kraków Mistrzejowice wraz z węzłami drogowymi Zielonki, Węgrzce, Batowice, przebudową dróg poprzecznych, budową dróg dojazdowych, obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, tunele, przepusty), oraz infrastruktury technicznej i urządzeń ochrony środowiska.

 

      4. Wariantowanie przebiegu drogi

Początek projektowanej północnej obwodnicy Krakowa we wszystkich rozpatrywanych wariantach, zlokalizowany jest na terenie gminy Wielka Wieś za istniejącymwęzłem „Modlnica”.Koniecna węźle Mistrzejowice .

Początkowo rozważano trzy warianty :

Wariant I o długości około11,6 km , wariant II o długości ok 11,9 km i wariant IIIo długościokoło 14,3 km.Wariant IIzostał usunięty z dalszych analiz ze względuna znaczącą ingerencję w zabudowę miejscowości Zielonki .

Do dalszej analizypozostały warianty I i III . Dodatkowo wariantowano przebieg trasy w rejonie węzła Batowice . W tamtej lokalizacji powstała hala produkcyjna. Wariant 1 przebiegu Północnej Obwodnicy Krakowa (POK) został zmieniony na odcinku od km:9+823 do km:11+498, tak by nie kolidował z nowopowstałym obiektem, przesuwając przebieg POK w stronę północną.

 

Po uzyskaniu przez Marszałka decyzji środowiskowej przeniesiono prawa do decyzji na rzecz GDDKIA 

 

        5. Obiekty inżynierskie

 

Trasa projektowanej drogi S52 przecina w sposób bezkolizyjny wszystkie drogi poprzeczne przy

wykorzystaniu 29 obiektów inżynierskich: 7 wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej, 16 wiaduktów w ciągu innych dróg niż ekspresowa, 4 mostów i 2 tuneli. Tunele będą wykonywane metodą odkrywkową i górniczą. Ograniczenia terenowe określone linią wyznaczoną w decyzji środowiskowej oraz konieczność budowy dwupasowych dróg dojazdowych po obu stronach POK spowodowała konieczność budowy pionowych ścian wykopów przy wykorzystaniu murów oporowych (ponad 4 km).

 

        6. Węzły

 

- rozbudowa istniejącego węzła Modlnica

- budowa węzłów: Zielonki, Węgrzce, Batowice

 

III. Ochrona środowiska

Ekrany akustyczne zostały przewidziane wszędzie tam, gdzie tereny istniejącej zabudowy mieszkaniowej znajdować się będą w strefie oddziaływania ponadnormatywnego hałasu komunikacyjnego. Ewentualne zabezpieczenia terenów planowanych pod zabudowę rozpatrywane będą w kolejnych etapach, w miarę zagospodarowywania tych terenów. Budowa urządzeń ochronnych spowoduje obniżenie poziomów hałasu komunikacyjnego w środowisku i tym samym znaczną poprawę standardu klimatu akustycznego w sąsiedztwie trasy. Ekrany zlokalizowane będą możliwie najdalej od istniejących budynków, a najbliżej źródła hałasu, w celu zapewnienia maksymalnej efektywności działania.

Przewiduje się budowę ekranów pełnych i przezroczystych.

Na ekranach przezroczystych umieszczone zostaną pionowe czarne pasy o szerokości 2 cm w odstępie 10 cm w celu zapewnienia widoczności ekranu dla ptaków.

 

Zostanie wykonanych 7 przejść  dla zwierząt : przejścia dolne dla dużych i średnich zwierząt  oraz przejścia dolne dla płazów i małych zwierząt.

W przepustach zapewnione zostaną półki dla płazów oraz lądowe pasy po obu stronach cieków. Przewiduje się zastosowanie płotków ochronno- naprowadzających  o długości od 100 do 200 m z każdej strony przejścia.

Wody opadowe i roztopowe zostaną oczyszczone do parametrów normatywnych w osadnikach   i   (na obszarach szczególnie wrażliwych)  - w separatorach.

Nadmiar wód gromadzony będzie w zbiornikach retencyjnych.

Wykonane zostaną nasadzenia zastępcze  w  ilości  min.1000 szt. drzew i krzewów .

W ramach działań minimalizujących skutek wycinki drzew i potencjalnej utraty miejsc lęgowych zostanie zawieszonych 40 budek lęgowych dla  małych ptaków.

 

 

IV. Podział zadania inwestycyjnego na etapy i kolejność ich realizacji

 

Zadanie zostało podzielone na 2 etapy:

Etap 1 – rozbudowa odcinka I, czyli Modlnica – Modlniczka

Etap 2 – budowa odcinka II, drogi ekspresowej S52 węzeł Modlnica – węzeł Mistrzejowice

W pierwszej kolejności rozpoczęte zostaną prace Etapu 2, natomiast prace Etapu 1 (dużo mniejszy zakres)  zostaną rozpoczęte później.