Zimowe utrzymanie krajowych dróg zamiejskich na terenie Dolnego Śląska w sezonie 2016/2017

Przejezdne i odśnieżone drogi to jeden z podstawowych czynników bezpieczeństwa ruchu w sezonie jesienno-zimowym. Gotowych do wyjazdu na drogi krajowe w woj. dolnośląskim w sezonie 2016/2017 jest – podobnie jak w ubiegłym roku - niemal pół tysiąca sztuk sprzętu: pługów, równiarek, spycharek oraz solarek. Prace związane z zimowym utrzymaniem dróg, w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone będą w trybie 24-godzinnym, przez 7 dni w tygodniu.



GDDKiA Oddział Wrocław utrzymuje około 1309 km pozamiejskich dróg krajowych na Dolnym Śląsku, w tym ok. 200 km autostrady A4, 35,5 km AOW A8 oraz 54 km drogi ekspresowej S8. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, na drogach krajowych zarządzanych przez wrocławski Oddział GDDKiA, obowiązują 3 standardy utrzymania dróg: Standard I, Standard II i Standard III. Standardy zimowego utrzymania dróg określają czas w jakim skutki danego zjawiska atmosferycznego powinny zostać usunięte licząc od momentu powzięcia uwiarygodnionych informacji o wystąpieniu śliskości przez kierującego zimowym utrzymaniem dróg, lub (w przypadku opadów śniegu) - od momentu ustania opadów.

 

Standard I

 

Jezdnia odśnieżona a śliskość zimowa zlikwidowana na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi, na jezdni nie powinna występować warstwa zajeżdżonego śniegu.

Po ustaniu opadów śniegu:

• śnieg na jezdni może zalegać do 4 godzin

• błoto pośniegowe może występować do 6 godzin.

Od stwierdzenia zjawiska atmosferycznego przez kierującego zimowym utrzymaniem dróg lub powzięcia przez niego uwiarygodnionych informacji o wystąpieniu:

• gołoledź: do 3 godzin

• szron: do 3 godzin

• szadź: do 3 godzin

• śliskość pośniegowa: do 4 godzin

• lodowica: do 4 godzin.

 

Drogi utrzymywane w standardzie I:

DK3: granica z woj. lubuskim - Polkowice - Lubin - obwodnica Legnicy – Legnica (granica miasta)

A4: Węzeł Krzyżowa (skrzyżowanie z drogą nr A18) - Legnica - Wrocław - granica z woj. opolskim - Węzeł Brzeg

DK5: Wrocław (granica miasta) - Węzeł Bielany Wrocławskie

DK8: Kudowa Słone (granica państwa) - Kłodzko - Ząbkowice Śląskie - Magnice (początek AOW)

DK98: Długołęka - Wrocław (granica miasta)

 

Drogi utrzymywane w standardzie I w systemie Utrzymaj Standard:

A4: Jędrzychowice (granica państwa) - Węzeł Krzyżowa (skrzyżowanie z drogą nr A18)

DK8e: łącznik Kobierzyce

S8e: łącznik Kobierzyce - Węzeł Wrocław Południe (skrzyżowanie z drogą nr A4)

A8e: Węzeł Wrocław Południe (skrzyżowanie z drogą nr A4) - Węzeł Wrocław Psie Pole (skrzyżowanie z drogą nr 98)

S8e: Węzeł Wrocław Psie Pole - Obwodnica Oleśnicy - Węzeł Syców Wschód (skrzyżowanie z drogą nr 449)

DK98: Węzeł Wrocław Psie Pole (skrzyżowanie z drogami A8 i S8) – Długołęka

 

Standard II

 

Jezdnia odśnieżona a śliskość zimowa zlikwidowana na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi.

Po ustaniu opadów śniegu:

• śnieg na jezdni może zalegać do 4 godzin

• błoto pośniegowe może występować do 6 godzin

• do 6 godzin może występować warstwa zajeżdżonego śniegu o grubości nie utrudniającej ruchu.

Od stwierdzenia zjawiska atmosferycznego przez kierującego zimowym utrzymaniem dróg lub powzięcia przez niego uwiarygodnionych informacji o wystąpieniu:

• gołoledź: do 3 godzin

• szron: do 3 godzin

• szadź: do 3 godzin

• śliskość pośniegowa: do 4 godzin

• lodowica: do 4 godzin.

 

Drogi utrzymywane w standardzie II:

DK3: Legnica (granica miasta) - Jawor - Bolków - Jelenia Góra (granica miasta)

DK3: Jelenia Góra (granica miasta) - Piechowice - Szklarska Poręba - Jakuszyce (granica państwa)

DK3: łącznik - przejście przez miasto Bolków

DK5: granica z woj. wielkopolskim - Żmigród - Trzebnica - Wrocław (granica miasta)

DK5: Węzeł Kostomłoty (skrzyżowanie z drogą nr A4) - Strzegom - Bolków (skrzyżowanie z drogą nr 3)

DK12: skrzyżowanie z drogą nr 3 - Głogów - Szlichtyngowa - Wschowa - granica z woj. wielkopolskim

DK18: Węzeł Luboszów - Węzeł Golnice (skrzyżowanie z drogą nr 297)

A18: Węzeł Golnice (skrzyżowanie z drogą nr 297 ) - Węzeł Krzyżowa (skrzyżowanie z drogą nr A4)

DK30: Węzeł Zgorzelec (skrzyżowanie z drogami nr A4 i 94) -Zgorzelec - Lubań - Krzewie Wielkie (skrzyżowanie z drogą nr 361)

DK30a: obwodnica miejscowości Radoniów

DK30: Radoniów - Pasiecznik - Jelenia Góra (granica miasta)

DK33: przejście przez miasto Kłodzko

DK34: Świebodzice (skrzyżowanie z drogą nr 35) - Dobromierz (skrzyżowanie z drogą nr 5)

DK35: Golińsk (granica państwa) - Wałbrzych (granica miasta)

DK35: Wałbrzych granica miasta) - Świebodzice - Świdnica - Gniechowice skrzyżowanie z drogą nr 346) - Małuszów (początek obwodnicy Tyńca Małego)

DK35a: obwodnica miejscowości Tyniec Mały

DK35: Węzeł Kobierzyce (koniec obwodnicy Tyńca Małego) - Węzeł Bielany Wrocławskie (skrzyżowanie z drogami nr A4 i 5)

DK36: Węzeł Prochowice ( skrzyżowanie z drogą nr 94 ) - Lubin (skrzyżowanie z drogą nr 3)

DK46: Kłodzko (skrzyżowanie z drogą nr 33) - Złoty Stok - granica z woj. opolskim

DK94d: Węzeł Zgorzelec ( skrzyżowanie z drogami nr A4 i 30 ) - Bolesławiec /obwodnica/ - Węzeł Krzywa (skrzyżowanie z drogami nr A4 i 94)

DK94: Węzeł Prochowice (skrzyżowanie z drogą nr 36) - Środa Śląska - Wrocław (granica miasta)

DK94: Wrocław (granica miasta) - Oława - granica z woj. opolskim

 

Standard III

 

Jezdnia odśnieżona na całej szerokości a śliskość zimowa zlikwidowana na:

• skrzyżowaniach z drogami publicznymi o nawierzchni utwardzonej,

• skrzyżowaniach z liniami kolejowymi,

• odcinkach o pochyleniu ponad 4 %,

• przystankach autobusowych,

• innych miejscach ustalonych przez zarząd drogi.

Po ustaniu opadów śniegu:

• śnieg luźny może zalegać: do 6 godz.

• może występować warstwa zajeżdżonego śniegu o grubości utrudniającej ruch samochodów osobowych do 6 godz.

• zaspy mogą występować do 6 godz.

Od stwierdzenia zjawiska atmosferycznego przez kierującego zimowym utrzymaniem dróg lub powzięcia przez niego uwiarygodnionych informacji o wystąpieniu:

• gołoledź: do 5 godzin

• szron: do 5 godzin

• szadź: do 5 godzin

• śliskość pośniegowa: do 6 godzin

• lodowica: do 5 godzin.

 

Drogi utrzymywane w standardzie III:

DK5: Bolków (skrzyżowanie z drogą nr 3) - Kamienna Góra

DK5a: przejście przez miasto i obwodnica miasta Kamienna Góra

DK5: Kamienna Góra / obwodnica / - Lubawka (granica państwa)

DK12: granica z woj. lubuskim – Przemków

DK12b: obwodnica centrum Przemkowa

DK12: Przemków - Radwanice - skrzyżowanie z drogą nr 3

DK15: Trzebnica (skrzyżowanie z droga nr 5) - Milicz - granica z woj. wielkopolskim

DK25: granica z woj. wielkopolskim - Międzybórz - Węzeł Gęsia Górka (skrzyżowanie z drogą nr S8)

DK33: Kłodzko (granica miasta) - Bystrzyca Kłodzka - Międzylesie - Boboszów (granica państwa)

DK36: Lubin (skrzyżowanie z drogą nr 3) - Ścinawa (skrzyżowanie z drogą nr292)

DK36a: obejście centrum Ścinawy

DK36: Ścinawa - Wińsko - Wąsosz - obwodnica Rawicza

DK36b: część obwodnicy Rawicza

DK39: Łagiewniki (skrzyżowanie z drogą nr 8) - Strzelin - Wiązów - granica z woj. opolskim

DK94: Węzeł Krzywa (skrzyżowanie z drogami nr A4 i 94) - Chojnów - Legnica (granica miasta)

DK94: Legnica (granica miasta) - Węzeł Prochowice (skrzyżowanie z drogą nr 36).

 

Na odcinkach dróg najbardziej narażonych na zawiewanie śniegiem, a nie zabezpieczonych żywopłotem, przed sezonem zimowym zostaną ustawione osłony przeciwśnieżne (siatka z tworzywa sztucznego), o łącznej długości około 191 km. Do prawidłowego prowadzenia prac przy zimowym utrzymaniu dróg niezbędne jest posiadanie wiarygodnej informacji o przewidywanych zmianach warunków atmosferycznych. Mamy zapewnioną, tak jak w latach poprzednich, osłonę meteorologiczną. Ponadto w trakcie sezonu wykorzystywane będą mikrostacje meteorologiczne, które oprócz podstawowych danych meteorologicznych określają stopień zagrożenia wystąpienia śliskości zimowej.

 

Na autostradzie A4 Zgorzelec - Krzyżowa – Wrocław – węzeł Brzeg (gr. woj. opolskiego), Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (A8) oraz na kilkunastu odcinkach pozostałych dróg krajowych, kierowcy będą informowani o warunkach stwarzających zagrożenie powstania gołoledzi, przez podświetlane znaki drogowe, współpracujące w sposób ciągły z automatycznymi stacjami pogodowymi i czujnikami stanu nawierzchni.

 

W najważniejszych, z punktu widzenia zimowego utrzymania dróg lokalizacjach, na drogach tutejszego Oddziału, zainstalowane są drogowe stacje pogodowe, uzupełnione o systemy kamerowe. Wszystkie stacje pozwalają na określenie warunków aktualnie występujących na drodze. Ponadto na odcinkach dróg najbardziej narażonych na występowanie gołoledzi, ustawione będą stałe znaki ostrzegawcze.

 

Informacje o warunkach ruchu dostępne będą przez całą dobę pod numerem telefonu Punktu Informacji Drogowej: (71)-320-98-18. Informacji zasięgnąć można także online – pisząc na zzr@wroclaw.gddkia.gov.pl oraz śledząc informacje pojawiające się na stronie www.archiwum.gddkia.gov.pl w zakładce „serwis dla kierowców”.

 

Za utrzymanie dróg krajowych znajdujących się na obszarze miast na prawach powiatu (Wrocław, Wałbrzych, Legnica i Jelenia Góra) odpowiadają władze samorządowe. Wyjątkiem od tej zasady są AOW i Most Rędziński, pozostające pod zarządem GDDKiA.

 

Informacji o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych poza województwem dolnośląskim, zasięgnąć można pod numerem telefonu Informacji Drogowej GDDKiA: 19 111.

 

Kierowco - chcesz przejechać - przepuść

Zadaniem kierowców obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Sprzęty są szerokie, niektóre zajmują cały pas drogi, poruszają się wolno, z prędkością ok. 40-50 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę, bezpieczniejszą i gwarantującą płynniejszy ruch. Mimo, że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak policja czy służba zdrowia - niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym. Dlatego apelujemy o przepuszczanie takich pojazdów! Utrudnianie im pracy poprzez np. nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno pracowników służb oraz innych użytkowników dróg. Znane są również zdarzenia, których zarówno sprawcami jak i ofiarami byli kierowcy chcący przejechać między płużącym pojazdami.