Niezwykła operacja na budowie obwodnicy Kłodzka
Powstaje najdłuższa estakada w ciągu nowej drogi
Na budowie obwodnicy Kłodzka, realizowanej przez opolski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, rozpoczęła się skomplikowana operacja nasuwania elementów na najdłuższej estakadzie budowanej w ciągu tej drogi, czyli na estakadzie MG6.

Estakada o długości blisko kilometra (płyta główna, to prawie 900 m) jest wykonywana technologią nasuwania podłużnego. Każde z 20 przęseł składa się z dwóch, 500-tonowych segmentów (po około 22 m długości każdy). Pojedyncze segmenty są wytwarzane na miejscu w wytwórni przylegającej bezpośrednio do budowy.

Nasuwanie segmentów na podpory obiektu wykonują dwa specjalistyczne siłowniki hydrauliczne. Nasuwanie każdego segmentu odbywa się w tempie około 6 – 7 metrów na godzinę, a więc trwa około 5 godzin i odbywa się raz w tygodniu.

Poszczególne segmenty są następnie łączone kablami sprężającymi. Sprężanie to ma na celu zwiększenie nośności estakady. W przekroju każde przęsło przypomina figurę odwróconego trapezu, gdzie szersza z podstaw trapezu znajduje się na górze i stanowi nawierzchnie przyszłej jezdni. Droga na estakadzie jest zaprojektowana jako droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu.

Na zdjęciach zaprezentowano kolejne etapy niezwykłej operacji nasuwania elementów estakady.

Foto: Bartosz Wojciechowski (Lafrentz)

 

Podstawowe dane estakady MG6:

Całkowita długość: 1015 m (wraz z przylegającym do obiektu murem oporowym i przyczółkiem).

Długość płyty pomostu: 897 m.

Wysokość estakady w najwyższym punkcie: 19 m.

Ilość podpór: 21

Ilość przęseł: 20 (o długość 31 – 47,25 m) + 1 (11-metrowe na początku obiektu nad drogą gminną).