Rozszerzenie systemu viaTOLL
Nowa droga płatna w województwie podkarpackim


Od 1 października 2016 r., zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów, sieć dróg płatnych viaTOLL powiększy się o ok. 150 km. Do mapy płatnych tras dołączy liczący ponad 41 km odcinek autostrady A4 pomiędzy Rzeszowem a Jarosławiem. Po rozszerzeniu długość dróg objętych opłatą elektroniczną w województwie podkarpackim wzrośnie do ponad 180 km, a w całej Polsce – do ponad 3 300 km.

 

To już siódmy etap rozbudowy sieci dróg objętych systemem viaTOLL. Z początkiem października br. do mapy płatnych tras dołączą następujące odcinki autostrad A1 i A4 oraz dróg ekspresowych S1, S3, S6, S8, S17 i S74:

  • Autostrada A1 - węzeł Łódź Północ – węzeł Tuszyn (ok. 40,7 km),
  • Autostrada A4 - węzeł Rzeszów Wschód – węzeł Jarosław Zachód (ok. 41,3 km),
  • Droga ekspresowa S1 - węzeł Bielsko-Biała Mikuszowice – węzeł Żywiec Browar
    (ok. 18,1 km),
  • Droga ekspresowa S3 - węzeł Miękowo – węzeł Goleniów Północ (ok. 4,1 km),
  • Droga ekspresowa S6 - węzeł Nowogard Zachód – węzeł Nowogard Wschód (ok. 7,2 km),
  • Droga ekspresowa S8 - skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1971D – węzeł Wrocław Południe (ok. 3,39 km),
  • Droga ekspresowa S8 - węzeł Rzgów – węzeł Łódź Południe (ok. 5,1 km),
  • Droga ekspresowa S8 - węzeł Paszków – węzeł Opacz (ok. 9,4 km),
  • Droga ekspresowa S8 - węzeł Powązkowska – węzeł Modlińska (ok. 4,6 km),
  • Droga ekspresowa S17 - Michałówka (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1319W) – węzeł Garwolin Południe (ok. 10,9 km),
  • Droga ekspresowa S74 - węzeł Kielce Bocianek – Cedzyna (połączenie z drogą krajową
    nr 74) (ok. 5,3 km).

Elektroniczny system poboru opłat viaTOLL został uruchomiony w lipcu 2011 r. i jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także dla autobusów niezależnie od ich DMC.

 

Na koniec sierpnia br. w systemie zarejestrowanych było ponad 1 mln 5 tys. pojazdów oraz 626 tys. użytkowników. Operator systemu rozdystrybuował ponad 61 tys. urządzeń viaAUTO, przeznaczonych dla samochodów osobowych, a dodatkowe 1,2 tys. przekazał w użytkowanie służbom ratowniczym.

 

Wszystkie przychody wygenerowane przez system viaTOLL trafiają na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) i przeznaczane są na dalsze inwestycje w rozbudowę oraz modernizację istniejącej infrastruktury drogowej w Polsce. Dotychczasowe wpływy do KFD z opłat za przejazdy płatnymi odcinkami dróg i autostrad wnoszonych za pomocą systemu viaTOLL wraz z opłatami od kierowców pojazdów lekkich (wnoszonymi manualnie i za pomocą viaAUTO) za korzystanie z odcinków autostrad A2 Konin - Stryków i A4 Bielany Wrocławskie – Sośnica wyniosły niemal 6,59 mld zł, a każdego dnia roboczego kwota ta powiększa się średnio o kolejne 5 mln. Nakłady inwestycyjne na budowę systemu wyniosły niespełna 1,1 mld zł netto, na rozszerzenia – 166 mln zł netto, a koszty operacyjne – 1 mld 135 mln zł netto.

 

Najbardziej dochodowymi drogami w ramach systemu viaTOLL są autostrada A4, droga ekspresowa S8 oraz autostrada A2. Tylko przez ostatnie pół roku te trzy trasy wygenerowały łącznie ponad 429,4 mln zł wpływów, przy czym zdecydowanie największa część tej kwoty, bo aż 218,5 mln przypada na A4.

GDDKiA