Ruszyły budowy rond w Karczowie i Praszce
Znikają kolejne "czarne punkty"
Opolski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczął przebudowę na ronda dwóch niebezpiecznych skrzyżowań – w Praszce (DK 45) i Karczowie (DK 46 i 94). Obie przebudowy realizowane są w ramach ogólnopolskiego Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych wdrażanego przez GDDKiA.

Skrzyżowanie na tzw. "grzybku” w Karczowie, to najniebezpieczniejsze w ostatnich latach skrzyżowanie na sieci dróg krajowych Opolszczyzny. Wymuszanie pierwszeństwa podczas włączania się do ruchu od strony Brzegu (z DK 94), nadmierna prędkość i łamanie zakazu wyprzedzania doprowadziło już w tym miejscu do dziesiątek kolizji i wypadków. Pochłonęły one wiele ofiar śmiertelnych. Kilkadziesiąt osób zostało tam w ostatnich latach ciężko rannych.

W miejscu istniejącego rozległego skrzyżowania powstanie czterowlotowe rondo turbinowe o średnicy zewnętrznej od 45 do 65 metrów. Dla zwiększenia przepustowości powstanie bypass pozwalający wjechać na drogę krajową 94 w stronę Brzegu omijając na samo rondo. W ramach przebudowy skrzyżowania w Karczowie powstaną także m.in. ścieżki pieszo-rowerowe, oświetlenie, urządzenia poprawiające bezpieczeństwo oraz znak zmiennej treści na wlocie do ronda od strony Opola. Świetlna tablica pozwoli informować kierowców o ewentualnych utrudnieniach na autostradzie. Widząc taki komunikat, kierowca będzie mógł zjechać na rondzie w kierunku Brzegu na DK 94, unikając w ten sposób wjeżdżania na węźle „Opole Zachód” na zakorkowaną autostradę. Nowe rondo będzie również monitorowane.

Koszt przebudowy skrzyżowania „na grzybku”, to 6,5 miliona złotych, a zadanie zrealizuje firma „M+” z Kędzierzyna-Koźla.

Drugie przebudowywane skrzyżowanie znajduje się na wylocie drogi nr 45 z Praszki w kierunku Wielunia (skrzyżowanie drogi krajowej nr 45 i dwóch dróg powiatowych - ul. Kopernika i Szosa Gańska).

Przebudowa ma na celu poprawę bezpieczeństwa, umożliwienie swobodnego włączenia się do ruchu dla kierowców jadących od ul. Kopernika i Szosy Gańskiej oraz uspokojenie ruchu na DK45 na tym odcinku. Rondo w Praszce kosztować będzie około 2,2 miliona złotych, a wybuduje go firma „Adac-Lewar” z Przystajni k. Kłobucka.

Oba ronda mają być gotowe w cztery miesiące od daty podpisania umowy, a więc w listopadzie 2016 roku.

 

Na zdjęciach: Początek prac w Karczowie na skrzyżowaniu DK 46 i DK 94 oraz wizualizacje przyszłego ronda.