Skargi i wnioski


Prawo do złożenia skargi/wniosku gwarantuje Konstytucja RP. Skargi/wnioski w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rozpatruje Biuro Generalnego Dyrektora.

Skargę lub wniosek możesz:

  • przesłać listownie na adres:
    Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
    ul. Wronia 53, 00-874 Warszawa
  • doręczyć osobiście do siedziby GDDKiA, przy ul. Wroniej 53 w Warszawie od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.15 do 16.15;
  • złożyć ustnie do protokołu u pracownika Zespołu Skarg i Wniosków Biura Generalnego Dyrektora przy ul. Wroniej 53, we wszystkie dni powszednie w godzinach od 10.00 do 12.00 oraz dodatkowo w poniedziałki od 16.15 do 17.15, po wcześniejszym umówieniu się pod nr tel.: 022 375 89 26; pracownik Zespołu Skarg i Wniosków sporządzi protokół, który podpiszesz Ty  i pracownik.;
  • przesłać drogą e-mail na adres: kancelaria@gddkia.gov.pl;
  • przesłać faksem na nr 22 375 87 70;
  • przesłać w formie pisma elektronicznego, za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej ePUAP.

Ważne! Skargi/wniosku nie można złożyć telefonicznie.

INFORMACJA dla osób, które chcą złożyć skargę/wniosek przy pomocy tłumacza Polskiego Języka Migowego (PJM), Systemu Językowo-Migowego (SJM) lub Sposobu Komunikowania się Osób Głuchoniewidomych (SKOGN)

Zgodnie z ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. Nr 209, poz. 1243, z późn. zm.) GDDKiA zapewnia dostęp do świadczenia usług tłumacza PJM, SJM lub SKOGN. Osoba doświadczająca trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się jest zobowiązana zgłosić chęć skorzystania z pomocy tłumacza ze wskazaniem wybranej metody komunikowania się, co najmniej na 3 dni robocze przed tym zdarzeniem, z wyłączeniem sytuacji nagłych.

Jakie informacje musi zawierać skarga i wniosek.

1)    W skardze/wniosku zamieść dane osoby, od której pochodzi (imię i nazwisko), jej adres i żądanie. Jeśli nie wskazałeś adresu i nie  ma możności ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych, skargę/wniosek pozostawimy bez rozpoznania. Jeśli skarga/wniosek nie czynią innym wymaganiom, np. są anonimowe lub nieprecyzyjne wezwiemy Cię do uzupełnienia skargi/wniosku. 

2)    Jeżeli skarga/wniosek są składane w interesie innej osoby – musi to nastąpić za jej zgodą. Wyrażenie zgody winno wynikać z treści skargi lub wniosku.

Jak rozpatrujemy skargi i wnioski.

1)    Twoją skargę lub wniosek rozpatrzymy niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu miesiąca od dnia wpływu pisma do GDDKiA. Poinformujemy Cię o tym, jak załatwiliśmy Twoją sprawę.

2)    Jeśli rozpatrzenie Twojej sprawy nie będzie możliwe w terminie miesiąca zawiadomimy Cię:

  • w przypadku skargi – o przyczynach opóźnienia i wskażemy nowy termin załatwienia sprawy;
  • w przypadku wniosku – o tym co zrobiliśmy żeby rozpatrzyć wniosek i kiedy przewidujemy załatwienie Twojej sprawy.

3)    Jeśli Twoje pismo dotyczy kilku spraw, które powinny być rozpatrzone przez różne organy, rozpatrzymy je w zakresie swojej właściwości i zawiadomimy Cię że w sprawach innych powinieneś wnieść odrębne podanie do właściwego organu

4)    Jeśli sprawa nie dotyczy działalności GDDKiA:

  • w przypadku skargi - przekażemy ją niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni, organowi właściwemu ro rozpatrzenia sprawy, zawiadamiając Cię o tym równocześnie, albo wskażemy Ci organ właściwy do rozpatrzenia sprawy.
  • w przypadku wniosku - przekażemy go niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni, organowi właściwemu rozpatrzenia sprawy, zawiadamiając Cię o tym równocześnie.

5)    Poinformujemy Cię o sposobie załatwienia skargi. Pamiętaj jednak, że jeżeli ponowisz swoją skargę, która została uznana za bezzasadną i jednocześnie nie wskażesz żadnych nowych okoliczności sprawy, nie udzielimy Ci ponownej odpowiedzi.  

Skarga czy wniosek?

O tym, czy Twoje pismo jest skargą czy wnioskiem decyduje jego treść, a nie forma (np. tytuł).

Jeśli z Twojej skargi/wniosku nie wynika jasno czego dotyczy, poprosimy Cię o wyjaśnienie lub uzupełnienie. Możesz to zrobić w ciągu 7 dni od otrzymania wezwania. Jeżeli nie usuniesz braków w tym terminie, pozostawimy Twoje pismo bez rozpoznania.

Podstawa prawna skarg i wniosków

Zasady rozpatrywania skarg/wniosków określają przepisy: