Rośnie zachodnia obwodnica Lublina w ciągu S19

Kopią, stabilizują, zbroją, betonują i układają podbudowę bitumiczną – tak w kilku słowach można określić prace na budowie zachodniej obwodnicy Lublina w ciągu drogi ekspresowej S19. Umowę na realizację inwestycji podpisano 29 października 2014 roku, a prace w terenie rozpoczęły się wiosną tego roku. Na koniec listopada zaawansowanie finansowe inwestycji wyniosło ok. 40 proc., z czego w branży drogowej ok. 39,5 proc., a na obiektach inżynierskich ok. 47 proc.



Wczoraj betonowano ustrój nośny na połowie szerokości przejścia dla zwierząt nad drogą ekspresową. Za 10 dni zostanie zabetonowana druga część. W międzyczasie ukończone zostaną prace przy betonowaniu ustroju nośnego wiaduktu nad Czechówką. Tym samym na przyszły rok pozostanie budowa wiaduktu w ciągu linii kolejowej nad S19, przejazd gospodarczy pod trasą główną oraz prace wykończeniowe przy obiektach inżynierskich.

Zmianie uległa konstrukcja wiaduktu kolejowego. Stalowy wiadukt z łukiem Langera zastąpiono żelbetową ramą co pozwoli do minimum skrócić utrudnienia na linii kolejowej łączącej Lublin z Warszawą. Wiadukt zostanie wykonany na placu budowy w dwóch sekcjach po jednej na tor. Prace ruszą w marcu przyszłego roku i potrwają do lipca. Gotowy element zostanie wsunięty na docelowe miejsce. Wykonawca będzie miał trzy tygodnie na rozebranie toru, wykonanie wykopu, wsunięcie ramy i odbudowanie toru. Potem operacja powtórzy się na sąsiednim torze. W tym czasie ruch kolejowy będzie odbywał się jednym torem.

Wykonawca inwestycji, firma Budimex, wykorzystuje sprzyjające warunki pogodowe także do układania nawierzchni bitumicznych. Wbudowano już ok. 15 tys. ton podbudowy bitumicznej. Niektóre prace na budowie będą kontynuowane również w okresie zimowym, wyłączonym z czasu realizacji inwestycji.

Dodajmy, że 15 października 2015 roku podpisano umowę o dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Całkowity koszt realizacji zachodniej obwodnicy Lublina, pomiędzy węzłami Lublin Sławinek i Lublin Węglin, w ciągu drogi ekspresowej S19 wyniesie ok. 620 mln zł, z czego maksymalna kwota wydatków kwalifikowalnych to ok. 322 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniesie ok. 274 mln zł. 

 

Wiecej o inwestycji na stronie www.s19zol.pl