Nowoczesne technologie na budowie S19 w. Świlcza – w. Rzeszów Południe


4 listopada podkarpaccy dziennikarze mieli okazję na własne oczy zobaczyć postępy na budowie drogi ekspresowej S19 na odcinku w. Świlcza – w. Rzeszów Południe (Kielanówka). Presstour przygotował rzeszowski oddział GDDKiA oraz wykonawca odcinka konsorcjum Eurovia Polska SA i Warbud SA. Aktualnie prowadzone są tam roboty polegające na wzmocnieniu terenu. Zgodnie z umową prace zakończą się w sierpniu 2017 roku.

 

Zróżnicowany, zarówno pod względem rzeźby jak i rodzajów gruntów teren, przez który przebiegać będzie S19 wymaga zastosowania różnych metod technologicznych – wzmocnienia kolumnami betonowymi, żwirowymi czy drenami VD. Na tym odcinku stosowana jest także nowatorską metodę wzmacniania podłoża – trenchmix. Polega ona na wgłębnym wymieszaniu na miejscu gruntu z zaczynem cementowym. Trenchmix wykorzystywany jest w specyficznym, podmokłym lub osuwiskowym terenie.

 

W ramach budowy powstanie też m.in. ponad 470-metrowa estakada nad ul. Dębicką w Rzeszowie. Wykonawca wykona w sumie 12 obiektów inżynierskich, w tym węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka) łączący S19 z planowanym odcinkiem drogi wojewódzkiej 878.

 

Obecnie zaawansowanie prac na tym odcinku wynosi prawie 14,5 proc. Odcinek ten jest realizowany w systemie optymalizuj- projektuj - buduj. System ten oznacza, że wykonawca otrzymał gotową część dokumentacji i mógł wprowadzać do niej pewne zmiany, np. proponować nowe technologie czy rozwiązania. Warunkiem było jednak zachowanie parametrów technicznych i jakościowych drogi.

 

Odcinek S19 w. Świlcza – w. Rzeszów Południe (Kielanówka) będzie stanowił kolejną część tzw. autostradowej obwodnicy Rzeszowa. Pozwoli m.in. na odsunięcie ruchu tirów od obszarów zabudowanych i centrum miasta, dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo na lokalnych drogach. Fragment ten będzie miał długość 6,3 km i będzie kontynuacją wykonanego już fragmentu S19 Rzeszów Zachód - węzeł Świlcza.