Gotowi na zimę

Skończyły się ostatnie przeglądy i sprawdzanie sprzętu. System zimowego utrzymania dróg krajowych jest już gotowy na nadejście mrozu i śniegu. W sezonie 2015/2016 na drogi zarządzane przez GDDKiA O/Szczecin wyjedzie 55 solarek, 112 pługów. W ekstremalnych warunkach atmosferycznych będzie wykorzystanych 12 pługów wirnikowych, 20 równiarek, 4 spycharki, 29 ładowarek i 2 piaskarki. Zaplanowano zużycie 24 500 ton soli drogowej, 260 ton chlorków magnezu i wapnia oraz 1 450 ton materiałów uszorstniających (piasek). Pamiętajmy jednak, że akcja zimowa ma na celu złagodzenie skutków zimy, a nie ich całkowite i natychmiastowe wyeliminowanie.



Drogi w dobrym standardzie

 

W sezonie zimowym 2015/2016 utrzymywać będziemy 1041,9 km dróg, w tym 157,7 km w standardzie I (A6 i cała S3/DK3), pozostałe drogi będą utrzymywane w standardzie II. Standardy stanowią wytyczne do zimowego utrzymania. Trzeba podkreślić, że czas na zlikwidowanie skutków niekorzystnych warunków atmosferycznych liczy się od ustania opadów śniegu. Każdy kierowca jest zobowiązany zawsze do dostosowania prędkości do warunków panujących na drodze.

 

mapa standardów:

GDDKiA

 

opis standardów:

Standardy zimowego utrzymania dróg

Opis stanu utrzymania drogi

Czas przywrócenia przyjętego standardu

Standard I

jezdnie powinny być odśnieżone
śliskość zimowa zlikwidowana na całej szerokości drogi, łącznie z utwardzonymi poboczami
na trasie jezdni nie może zalegać warstwa zajeżdżonego śniegu.

po ustaniu opadów luźny śnieg może pozostawać na drodze do 4 godzin
błoto pośniegowe może pozostawać na drodze do 6 godzin od ustania opadów

gołoledź, szron i szadź muszą być zlikwidowane w ciągu 3 godzin od stwierdzenia występowania zjawiska.
lodowica i śliskość pośniegowa musi być zlikwidowana w ciągu 4 godzin od stwierdzenia występowania zjawiska

Standard II

jezdnie powinny być odśnieżone
śliskość zimowa zlikwidowana na całej szerokości, łącznie z utwardzonymi poboczami
na trasie jezdni dopuszcza się warstwę zajeżdżonego śniegu o grubości nie utrudniającej ruchu

po ustaniu opadów luźny śnieg może pozostawać na drodze do 4 godzin
błoto pośniegowe może pozostawać na drodze do 6 godzin od ustania opadów

gołoledź, szron i szadź muszą być zlikwidowane w ciągu 3 godzin od stwierdzenia występowania zjawiska.
lodowica i śliskość pośniegowa musi być zlikwidowana w ciągu 4 godzin od stwierdzenia występowania zjawiska

 

 

Prognozy, gps-y i kamery

 

W utrzymaniu zimowym niezwykle ważny jest odpowiednie reagowanie na zmieniające się warunki pogodowe. Wspierają nas w tym specjalistyczne prognozy pogody zawierające również dane z radarów opadowych. Na naszym terenie mamy również 20 własnych stacji meteorologicznych zlokalizowanych przy drogach, które dostarczają szczegółowych informacji o bieżących warunkach na drogach. Bardzo pomocne są również kamery monitorujące stan dróg, mamy ich łącznie 81. System wsparcia dopełnia monitoringu pracy sprzętu, dzięki danym z systemu gps wiemy dokładnie gdzie znajduje się dana jednostka sprzętu i jakie czynności wykonuje. To wszystko pozwala naszym dyżurnym podejmować możliwe najbardziej właściwe decyzje dotyczące wysłania sprzętu.

 

Strona www i infolinia Punktu Informacji Drogowej – GDDKiA dla kierowców

 

Każdy kierowca przed wyruszeniem w podróż może sprawdzić warunki na trasie, na stronie gddkia.gov.pl w zakładce serwis dla kierowców. Jest tam dostępny obraz z kamer monitorujących stan nawierzchni, mapa warunków drogowych na której są zaznaczane odcinki z utrudnionymi warunkami jazdy i informacje o wszelkich utrudnieniach na drogach krajowych. Informacji na temat warunków drogowych można również zasięgnąć telefonicznie w całodobowym Punkcie Informacji Drogowej GDDKiA O/Szczecin pod nr. (91) 43 25 314. Do dyspozycji wszystkich zainteresowanych jest również całodobowy ogólnopolski numer 19 111.