Podpisano umowy na budowę dwóch odcinków S7 między Koszwałami a Elblągiem
Wkrótce rozpoczną się prace na obu odcinkach ekspresowej „siódemki” od Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego. Dziś w Gdańsku podpisano umowy między GDDKiA oraz Metrostavem i Budimexem. Pierwsze samochody pojadą nową trasą w październiku 2018 r.

Umowy obejmują odcinek od Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego, który zrealizuje Metrostav a.s. oraz od Nowego Dworu Gdańskiego do Kazimierzowa pod Elblągiem - przez Budimex SA. To czterdzieści kilometrów dwujezdniowej drogi ekspresowej budowanej w trudnym terenie Żuław. Będzie tam trzeba włożyć wiele pracy przy wzmocnieniach gruntu – m.in. wymianie podłoża, wbijaniu pali, nawet kilkanaście metrów w głąb ziemi. Stąd wynika tak wysoka cena za kilometr drogi. Do tego dochodzi budowa kilkadziesięciu obiektów inżynierskich. Wśród nich będą dwa nowe, blisko kilometrowe, mosty przez Wisłę.

― To największe kontrakty jakie realizowała dotychczas Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na Pomorzu. – powiedział na uroczystym podpisaniu umów Robert Marszałek, Dyrektor gdańskiego Oddziału GDDKiA.- To inwestycja o wielkim znaczeniu ekonomicznym i społecznym dla Pomorza. Droga ekspresowa umożliwi też dalszy rozwój gospodarczy województwa, samorządów. Skala tego przedsięwzięcia można porównać do jednoczesnej budowy Południowej Obwodnicy Gdańska, Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i tunelu pod Martwą Wisłą.

 

Pierwszym zadaniem jest budowa odcinka od końca Południowej Obwodnicy Gdańska do Nowego Dworu Gdańskiego o długości 20,47 km, które będzie realizowała firma Metrostav a.s. Wartość tego kontraktu wynosi przeszło 1,642 mld zł.

― To nasz drugi projekt, który będziemy realizować w Polsce. Jest on dwukrotnie większy od poprzedniego, ale jesteśmy do tego przygotowani - powiedział Radim Čáp z Metrostavu.

 

Drugim zadaniem jest budowa 19,14 km drogi z Nowego Dworu Gdańskiego do Elbląga, gdzie droga płynnie włączy się do istniejącej obwodnicy tego miasta. Budimex jest również do tego dobrze przygotowany:

― Na ten kontrakt przechodzi dobra ekipa ― ludzie, którzy budowali Pomorską Kolej Metropolitalną – poinformował Dariusz Blocher, prezes Budimexu. ― Daliśmy już zresztą dowód na to, że inwestycje kończymy w terminie, a nawet przed jego upływem.

 

Na zakończenie uroczystości dyrektor Robert Marszałek wręczył przedstawicielom wykonawców symboliczne łopaty z okolicznościowym grawerem, by – jak zauważył – jak najszybciej rozpoczęli budowę i zakończyli ją w terminie. W ciągu tygodnia nastąpi przekazanie wykonawcom obu placów budowy, co umożliwi im rozpoczęcie prac budowlanych. Budowa obu odcinków potrwa trzy lata, a w październiku 2018 r. trasą pojadą pierwsze samochody.

 

GDDKiA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Więcej o trasie:

 

Trasa S7 łączy trzy duże aglomeracje: gdańską, warszawską i krakowską. W związku z rozwojem gospodarczym kraju oraz zwiększeniem ilości samochodów, na tej drodze znacząco wzrosły natężenia ruchu. To wpłynęło na pogorszenie się warunków jazdy na istniejących odcinkach drogi krajowej nr 7, jak również przełożyło się na pogorszenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Planowana inwestycja ma temu zaradzić. Nowa dwujezdniowa droga ekspresowa zdecydowanie poprawi komfort i bezpieczeństwo podróżowania krajową „siódemką”.

Trasa na odcinku od końca Południowej Obwodnicy Gdańska do Kazimierzowa przy Obwodnicy Elbląga ma długość blisko 40 km. Ze względu na rozmiary inwestycja została podzielona na dwa odrębne zadania: od Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego – zadanie nr 1 i od Nowego Dworu Gdańskiego do Kazimierzowa – zadanie nr 2. Droga ekspresowa S7 na odcinku Koszwały-Kazimierzowo przebiega przez obszary dwóch województw – pomorskiego i fragmentu warmińsko-mazurskiego. Na terenie województwa pomorskiego są to gminy: Cedry Wielkie, Stegna, Ostaszewo i Nowy Dwór Gdański. Za Nogatem przekracza granicę województwa pomorskiego i przechodzi przez tereny gminy wiejskiej Elbląg oraz miasta Elbląg.

W efekcie budowy drogi ekspresowej S7 nastąpi zdecydowane zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu jazdy, a także skróci się czas podróży. Płynność ruchu zostanie poprawiona dzięki budowie dwujezdniowej drogi, dwupoziomowych węzłów oraz wyeliminowaniu jednopoziomowych skrzyżowań i zjazdów. To przyczyni się również do znacznego zmniejszenia ilości i ciężkości wypadków drogowych.

W ramach inwestycji przewidziano budowę nowego układu ogólnodostępnych dróg lokalnych i dojazdowych zapewniających obsługę przyległego terenu. Bezpośredni dostęp do nieruchomości leżących przy drodze ekspresowej zostanie zapewniony z dróg serwisowych i lokalnych.

Istniejące odcinki drogi krajowej nr 7 niewykorzystane bezpośrednio na potrzeby budowy drogi ekspresowej zostaną w ramach tej inwestycji dostosowane do potrzeb ruchu lokalnego. Polegać ono będzie przede wszystkim na budowie nowych elementów bezpieczeństwa ruchu oraz zmianie istniejącej organizacji ruchu. Niemal na całej długości istniejącej „siódemki” zostanie wydzielony obok jezdni drogi przeznaczonej na potrzeby lokalne ciąg pieszo-rowerowy lub dwukierunkowy pas dla ruchu rowerowego.

Trasa jest zlokalizowana na trudnym do budowy terenie Żuław, gdzie występują bardzo niekorzystne warunki geologiczne. W podłożu zalegają znaczne warstwy gruntów nienośnych. W związku z tym wszystkie elementy powstającego zadania inwestycyjnego zaprojektowano na specjalnie do tego celu wzmocnionym podłożu. Obiekty inżynierskie takie jak wiadukty i mosty zostały zaprojektowane indywidualnie na fundamentach posadowionych na palach.

 

Podstawowe parametry techniczne drogi ekspresowej S7 na odcinku Gdańsk - Elbląg:

  • Klasa techniczna - S;
  • Prędkość projektowa - 100 km/h;
  • Kategoria ruchu - KR6;
  • Dopuszczalne obciążenie nawierzchni - 115 kN/oś;
  • Skrajnia pionowa obiektów nad drogą S7 - 5,00 m;
  • Liczba jezdni - 2;
  • Szerokość jezdni - 7,00 m (2 pasy po 3,50 m), docelowo - w drugim etapie 10,50 m (3 pasy po 3,50 m);
  • Szerokość pasa ruchu - 3,50 m;
  • Liczba pasów ruchu - 2x2 (w drugim etapie docelowym poszerzenie do 3 pasów ruchu w każą stronę);
  • Szerokość pasa awaryjnego postoju - 2,50 m;
  • Szerokość pobocza ziemnego - min. 1,30 m;
  • Szerokość pasa dzielącego wraz z opaskami - co najmniej 12,00 m (*);
  • Minimalna szerokość korony drogi ekspresowej - 32,50 m (większa w miejscach, w których zachodzi potrzeba lokalizacji słupów oświetlenia, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska);
  • Pochylenia poprzeczne drogi ekspresowej na prostej - 2,5%.

(*) – w drugim etapie budowy drogi ekspresowej (docelowym) przewidziano dobudowę trzeciego pasa ruchu po wewnętrznej stronie każdej z jezdni tj. od strony pasa dzielącego.

 

Zadanie 1 : Koszwały – Nowy Dwór Gdański odcinek drogi S7 o długości 20,5 km.

Wykonawca: Metrostav a.s. Koszt: 1.642.440.944,84 zł

 

Droga ekspresowa jest drogą klasy S o ograniczonej dostępności bezpośredni dostęp do niej będzie zapewniony tylko poprzez projektowane i istniejące węzły drogowe. Na tym odcinku zostaną zrealizowane:

  • dwa nowe węzły drogowe „Cedry Małe” i „Dworek”,
  • drogi o znaczeniu lokalnym i wojewódzkim o łącznej długości 24,7 km
  • drogi dojazdowe służące obsłudze przyległego terenu o łącznej długości 18,2 km
  • drogi serwisowe na potrzeby utrzymania drogi ekspresowej o długości 0,5 km
  • ciągi piesze i pieszo rowerowe 7520 m,
  • zatoki i przystanki autobusowe,
  • obiekty mostowe - 18 szt. (w tym dwa nowe mosty przez Wisłę),
  •  przejścia dla małych i dużych zwierząt - 9 szt.,
  • elementy ochrony środowiska w postaci zieleni krajobrazowej i izolacyjnej,
  • ekrany przeciw hałasowe o długości 3,4 km,
  • kanał technologiczny pod potrzeby informacji drogowej oraz pod potrzeby usług szerokopasmowych,
  • na potrzeby utrzymania drogi ekspresowej zostanie zrealizowany obwód utrzymania drogi ekspresowej „Dworek” wraz ze stanowiskami do kontroli i ważenia pojazdów dla policji oraz służb Inspekcji Transportu Drogowego,
  • elementy systemu osłony meteorologicznej oraz instalacje do preselekcji pojazdów przeciążonych i ponadgabarytowych.

Przewiduje się przebudowę sieci uzbrojenia, które kolidują z inwestycją. Prace dotyczyć będą branż: wodno-kanalizacyjnej, elektroenergetycznej, teletechnicznej i melioracyjnej. W ramach zadania przewidziano przygotowanie terenu pod Miejsca Obsługi Podróżnych „Mała Holandia” na terenie gminy Stegna oraz „Mirówko” na terenie gminy Nowy Dwór Gdański. Realizacja samych MOP-ów z układem drogowym i niezbędną dla obsługi podróżnych infrastrukturą będzie odrębnym zadaniem inwestycyjnym.

W ramach inwestycji zostaną wybudowane dwa nowe mosty na Wiśle. Istniejący most w ciągu drogi nr 7 zostanie przeznaczony wraz z istniejąca drogą krajową do obsługi ruchu lokalnego.

 

Zadanie 2 : Nowy Dwór Gdański - Kazimierzowo odcinek drogi S7 o długości 19,14 km.

Wykonawca: Budimex SA Koszt: 1.576.393.813,69 zł

 

Droga ekspresowa jest drogą klasy S o ograniczonej dostępności. Bezpośredni dostęp do niej będzie zapewniony tylko poprzez projektowane i istniejące węzły drogowe. Na odcinku zadania nr 2 zostaną wybudowane:

  • dwa węzły drogowe „Żuławy - Wschód” i „Elbląg - Zachód”,
  • drogi o znaczeniu lokalnym i krajowym o łącznej długości 12,4 km,
  • drogi dojazdowe służące obsłudze przyległego terenu o łącznej długości 17,5 km,
  • drogi serwisowe na potrzeby utrzymania drogi ekspresowej o długości 1,7 km,
  • ciągi piesze i pieszo rowerowe o łącznej długości 3440 m,
  • zatoki i przystanki autobusowe,
  • obiekty mostowe 14 szt,
  • przejścia dla małych i dużych zwierząt 13 szt,
  • elementy ochrony środowiska w postaci zieleni krajobrazowej i izolacyjnej,
  • ekrany przeciw hałasowe o długości 3,2 km,
  • kanał technologiczny pod potrzeby informacji drogowej oraz pod potrzeby usług szerokopasmowych,
  • stanowiska do kontroli i ważenia pojazdów dla policji oraz służb Inspekcji Transportu Drogowego zlokalizowane przy węźle „Żuławy Wschód” i „Elbląg Zachód”,
  • elementy systemu osłony meteorologicznej oraz instalacje do preselekcji pojazdów przeciążonych i ponadgabarytowych.

Przewiduje się przebudowę w niezbędnym zakresie sieci uzbrojenia, które kolidują z inwestycją. Prace dotyczyć będą branż: wodno-kanalizacyjnej, elektroenergetycznej, teletechnicznej gazowej, melioracyjnej i kolejowej.

 

Fot. Piotr Michalski/GDDKiA