Informacja o wymogach formalno-prawnych dotyczących umieszczania reklam (w tym reklam wyborczych) przy drogach krajowych


W związku ze zbliżającymi się wyborami oraz pytaniami dotyczącymi umieszczania reklam przy drogach krajowych, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uprzejmie przypomina  o wymogach formalnych i prawnych umieszczania reklam (w tym reklam wyborczych) w obrębie pasów drogowych i na obszarze przyległym do dróg krajowych (mapa z przebiegiem sieci dróg krajowych na terenie woj. świętokrzyskiego jest zamieszczona na stronie internetowej Oddziału Kielce GDDKiA - www.archiwum.gddkia.gov.pl).

 

Umieszczenie reklam w drodze i jej sąsiedztwie regulują przepisy: art.39 ust. 1 pkt. 5 , art. 43   ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r.  o drogach  publicznych ( jedn. tekst: Dz. U. z 2015 r. , poz. 460 – ze zm.)  oraz art. 45 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (jedn. tekst.: Dz. U. z 2015 r., poz. 591).

 

Reklama nie jest elementem technicznego wyposażenia drogi, a istotą reklamy jest przyciągnięcie uwagi, co w konsekwencji jej umieszczenia w drodze ma istotny wpływ na bezpieczeństwo jej użytkowników. Chwilowe rozproszenie uwagi kierujących pojazdami przez tablice reklamowe, może być jednym z wielu powodów zaistnienia zdarzenia drogowego. Zarządca drogi jest, zatem zobowiązany działać prewencyjnie w celu eliminacji potencjalnych skutków wpływu reklamy na bezpieczeństwo drogowe. W związku z powyższym, realizując uprawnienia wynikające z przepisów, biorąc pod uwagę bezpieczeństwo, zarządca drogi krajowej nie może (poza szczególnie uzasadnionymi sytuacjami) wydawać zgody na umieszczenie w pasie drogowym reklam.

 

Natomiast, na terenach przyległych do pasów drogowych dróg, zarządca drogi uzgadnia odległość usytuowania tablicy reklamowej od zewnętrznej krawędzi jezdni drogi.  Przepis art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (jedn. tekst: Dz. U. z 2015 r., poz. 460 – ze zm.) określa  minimalne odległości m.in. tablic reklamowych od zewnętrznej krawędzi jezdni drogi publicznej.

 

Na terenach przyległych do pasa drogowego dróg krajowych obowiązuje również zakaz sytuowania reklam w obrębie skrzyżowań dróg i zjazdów, ze względu na zapewnienie pola widoczności uczestnikom ruchu.

 

 

Ze względów formalnych  zainteresowani reklamą poza pasem drogowym winni wnieść wniosek do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Kielcach, 25-950 Kielce, ul. Paderewskiego 43/45 o uzgodnienie usytuowania reklamy na terenie przyległym do pasa drogowego drogi krajowej wraz z niezbędnymi dokumentami. Druk wniosku dostępny na stronie internetowej Oddziału Kielce GDDKiA.

 

Wygląd tablic reklamowych winien spełniać wymagania art. 45 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.  –  Prawo o ruchu drogowym (j.t. Dz. U. z 2015 r., poz. 591). Tablice reklamowe nie mogą zawierać elementów odblaskowych, nie mogą powodować oślepienia  kierujących pojazdami oraz nie mogą wprowadzać w błąd uczestników ruchu (kolorystyka tablic winna być inna aniżeli znajdująca się na znakach drogowych).

 

Podsumowując - umieszczanie reklam w pasie drogowym bez uzyskania zgody zarządcy drogi jest zabronione. W przypadku stwierdzenia reklamy umieszczonej w pasie drogowym bez spełnienia obowiązujacych wymogów formalno-prawnych zarządca drogi może naliczyć karę pieniężną określoną przepisami. Natomiast umieszczenie reklamy na terenie przyleglym do drogi (poza pasem drogowym) wymaga spełnienia określonych przepisami wymogów i uzgodnienia z zarzadcą drogi.