S-69 Bielsko – Biała – granica Państwa (Obejście Węgierskiej Górki)


Budowa drogi ekspresowej S1 (dawniej S69) Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń,

odcinek Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki)

 

Oddział: Katowice

Długość – ok. 8,53 km

Etap – realizacja P&B

Wartość inwestycji: 1 545 986 825,74 zł

 

I. Etap zrealizowany:

  • 05.10.2009 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.
  • 19.05.2011 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa Centrum Zarządzania i Sterowania Tunelami wraz z Obwodem Utrzymania dla drogi ekspresowej S-69 na odcinku Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń”.
  • 31.01.2017 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Zmiana i rozbudowa realizowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie drogi ekspresowej S1 (dawniej S69) Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń, odcinek Przybędza – Milówka (Obejście Węgierskiej Górki)”.
  • 13.11.2017 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach
  • wydał Postanowienie, w którym uzgodnił realizację przedsięwzięcia i określił warunki realizacji przedsięwzięcia.
  • 16.04.2013 r. Wojewoda Śląski wydał decyzję nr 4/2013 o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn.: „Budowa Centrum zarządzania i sterowania tunelami wraz z Obwodem Utrzymania dla drogi ekspresowej S-69 na odcinku Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń jako I etapu budowy drogi ekspresowej S-69 na odcinku Przybędza – Milówka – Obwodnica Węgierskiej Górki”
  • 06.12.2017 r. Wojewoda Śląski wydał decyzję nr 17/2017 o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn.:  „Budowa drogi ekspresowej S69 (obecnie S1) Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń, odcinek Przybędza – Milówka (Obejście Węgierskiej Górki)”.
  • 12.04.2019 r. Minister Inwestycji i Rozwoju wydał decyzję, w której uchylił w części ww. decyzję Wojewody Śląskiego i ponownie orzekł w tym zakresie, natomiast w pozostałej części decyzję utrzymał w mocy.
  • 17.01.2018 r. wszczęto postępowanie przetargowe na wyłonienie Wykonawcy Robót.
  • Planowany termin zawarcia Umowy z Wykonawcą Robót: sierpień 2019.
  • 14.08.2018 r. wszczęto postępowanie o udzielenie zamówienia na nadzór nad projektowaniem i realizacją Robót oraz zarządzanie Kontraktem.

Etap w trakcie realizacji:

Status realizacji: zadanie w trakcie realizacji

  • Termin zawarcia Umowy z Wykonawcą: 10 październik 2019 r.

  • Umowny termin zakończenia robót: 23 sierpień 2023 r.

II. Opis inwestycji

Przebieg drogi:

Droga ekspresowa S1 (dawniej S69) na odcinku Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki) od km 27+700 do km 36+230 stanowi ostatni, brakujący, ok. 8,5 kilometrowy fragment drogi ekspresowej Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń (przejście graniczne Myto/Skalite).

  • województwo: śląskie
  • powiat: żywiecki
  • gmina: Radziechowy Wieprz, Węgierska Górka, Milówka.

Przedmiotowa droga ekspresowa znajduje się w IV korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 „oś drogowa Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe, poza granicami Polski, jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite.

 

Mapa orientacyjna inwestycji

GDDKiA 

 

 

Podstawowe parametry techniczne:

  • klasa techniczna drogi - S,
  • prędkość projektowa - 80 km/h,
  • szerokość jezdni: dla przekroju 1x2: 1x2x3,50m + 2x2,00m, dla przekroju 2x2: 2x2x3,50m + 0,50m + 2,50m,
  • szerokość pobocza gruntowego dla przekroju normalnego jednojezdniowej drogi ekspresowej: 0,75m lub większa, jeśli zachodzi potrzeba lokalizacji urządzeń BRD lub ochrony  środowiska,
  • skrajnia pionowa: min. 4,7m,
  • pochylenie poprzeczne: 2,0%,
  • obciążenie nawierzchni - 115 kN/oś,
  • kategoria ruchu: KR6.

Zakres inwestycji:

Budowa drogi klasy S na długości ok. 8,53km, która będzie posiadała dwa typy przekroju:

  • jednojezdniowy – jedna jezdnia po dwa pasy ruchu, na odcinku przed i za tunelami (długość: 3,713km),
  • dwujezdniowy – dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, na odcinku tunelowym oraz między tunelami (długość: 4,817km).

W ramach realizacji zadania wykonane zostaną następujące obiekty inżynierskie: 2 tunele, (o długości ok. 830m i ok. 1000m), 3 mosty, 5 estakad oraz 1 przejazd gospodarczy. Celem ochrony terenów sąsiadujących przed hałasem komunikacyjnym, wzdłuż projektowanego ciągu powstaną ekrany akustyczne. Na początku i końcu odcinka rozbudowane zostaną o brakujące łącznice – węzły „Przybędza” i „Milówka” wykonane częściowo w ramach budowy sąsiednich odcinków. Ponadto, w ramach budowy drogi ekspresowej zostanie wykonany Obwód Utrzymania Drogi w Milówce, w pomieszczeniach którego zostanie urządzone Centrum Zarzadzania i Sterowania Tunelami, tj. dwoma wybudowanymi tunelami w ramach niniejszego zadania oraz tunelu istniejącego w ciągu drogi ekspresowej w Lalikach.

 

Obiekty inżynierskie:

  • tunele: 2 szt.,
  • mosty: 3 szt.,
  • estakady: 5 szt.,
  • przejazd gospodarczy: 1 szt.

Węzły:

Węzeł „Przybędza”

Droga krajowa nr 1 (dawniej DK69) łączy się poprzez istniejący węzeł z drogą ekspresową. Rozbudowa węzła oprócz istniejących relacji:

  • Przybędza (DK1) – Bielsko-Biała (S1),
  • Bielsko-Biała (S1) – Przybędza (DK1)

zapewni nowe relacje:

  • Zwardoń (S1) – Przybędza (DK1),
  • Przybędza (DK1) – Zwardoń (S1).

Węzeł „Milówka”

Droga powiatowa nr 1439S łączy się poprzez istniejący węzeł Przybędza z drogą ekspresową. Wykonana rozbudowa węzła oprócz istniejących relacji:

  • Milówka (1439S) – Zwardoń (S1),
  • Zwardoń (S1) – Milówka (1439S)

zapewni nowe relacje:

  • Milówka (1439S) – Bielsko-Biała (S1),
  • Bielsko-Biała (S1) – Milówka (1439S).

MOPy:

Nie przewiduje się budowy MOP-ów.

 

III. Ochrona środowiska

Budowa urządzeń ochrony środowiska: zabezpieczenia akustyczne, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, zieleń, jak również elementów odwodnienia terenu, w tym urządzenia odwadniające korpus drogowy: rowy drogowe, kanalizacja deszczowa, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne.

 

IV. Podział zadania inwestycyjnego na etapy i kolejność realizacji:

Nie przewiduje się etapowania inwestycji