S-1 od w. „Kosztowy II” w Mysłowicach do w. „Suchy Potok” w Bielsku-Białej
oddział: Katowice
długość – 39,71 km
obecny etap: w przetargu
Budowa drogi ekspresowej S-1 na odcinku od w. „Kosztowy II” w Mysłowicach do w. „Suchy Potok” w Bielsku-Białej
Długość – 39,71 km
I. Prace przygotowawcze
Etap zrealizowany:
w latach 2011 - 2015 wykonano dokumentację projektową – studialną tj.: Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowego oraz Materiały do wniosku o uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla pięciu wariantów drogi A, B, C, D i E. Ww. dokumentacja została opracowana z wykorzystaniem opracowań dla przedmiotowego odcinka drogi ekspresowej S1 wykonanych w latach wcześniejszych tj.: 2006-2010.
30.04.2015r. - odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad.
12.06.2015r. - złożono wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniachdo Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach.
15.03.2017r. Dla przedmiotowej inwestycji uzgodniony został przez MIiB Program Inwestycji.
30.06.2016 r. po niespełna roku trwania postępowania administracyjnego Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, w którym wskazał jako wariant realizacyjny wariant E.
22.11.2017 r. została zawarta umowa z biurem projektowym Multiconsult Polska Sp. z o.o. Warszawa na opracowanie Koncepcji Programowej
16.04.2019 r. odbyło się posiedzenie ZOPI, natomiast w dniu 25.06.2019 r. odbyło się posiedzenie KOPI, na których oceniono zakres oraz rozwiązania projektowe zawarte w Koncepcji Programowej.
etap w realizacji:
przetarg na zaprojektowanie i budowę
10 października 2019 r. ogłoszone zostały przetargi na zaprojektowanie i budowę pierwszych dwóch odcinków realizacyjnych nowego fragmentu ekspresowej trasy S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą.
14 października 2019 r. ogłoszony zostały przetarg na zaprojektowanie i budowę odcinka III: „Dankowice – węzeł „Suchy Potok (z węzłem)”
30 grudnia 2019 r. został ogłoszony przetarg na budowę odcinka IV przez krakowski oddział GDDKiA.
Wszystkie odcinki realizowane będę w formule „Projektuj i buduj”.
Inwestycję podzielono na 4 odcinki realizacyjne:
Odcinek I: „Węzeł „Kosztowy II” (z węzłem) – węzeł „Oświęcim” (bez węzła).”, w zakresie którego wchodzą następujące elementy:
- droga ekspresowa długości 12,865 km;
- obwodnica Bierunia dł. 2,1 km;
- 3 węzły drogowe (Kosztowy II, Lędziny, Bieruń);
- 1 para MOP (MOP II Lędziny Wschód i MOP III Lędziny Zachód).
Odcinek II: „Węzeł „Oświęcim” (z węzłem) – Dankowice”, w zakresie którego wchodzą następujące elementy:
- droga ekspresowa długości 15,165 km;
- 3 węzły drogowe (Oświęcim, Wola, Brzeszcze).
Odcinek III: „Dankowice – węzeł „Suchy Potok (z węzłem)”, w zakresie którego wchodzą następujące elementy:
- droga ekspresowa długości 12,02 km;
- 2 węzły drogowe (Stara Wieś, Suchy Potok);
- 1 para MOP (MOP II Dankowice Zachód i MOP III Dankowice Wschód);
- 1 OUD.
Odcinek IV: „Obwodnica Oświęcimia”, długość ok. 9,04 km
II. Opis inwestycji
Przebieg drogi:
- województwo: śląskie i małopolskie
- powiat: grodzki Mysłowice, bieruńsko-lędziński, pszczyński, oświęcimski, bielsko-bialski, grodzki Bielsko-Biała
- gmina: Mysłowice, Imielin, Lędziny, Chełm Śląski, Bieruń, Bojszowy, Miedźna, Brzeszcze, Wilamowice, Bestwina, Bielsko-Biała, Oświęcim
Mapa orientacyjna inwestycji
Podstawowe parametry techniczne:
a) Droga ekspresowa S1
Dla wariantu E drogi ekspresowej S1 przyjęto następujące parametry:
- klasa techniczna - S 2/2 z rezerwą na 2/3
- prędkość projektowa: Vp= 100 km/h cała trasa do węzła Suchy Potok, Vp= 80 km/h węzeł Suchy Potok
- prędkość miarodajna: Vm= 110 km/h cała trasa do węzła Suchy Potok, Vm= 100 km/h węzeł Suchy Potok
- obciążenie: 115 kN/oś
- typ przekroju normalnego - dwujezdniowa
- szer. jezdni: 2 × 3,50 m
- szerokość pasa dzielącego: 12 m z opaskami 2 × 0,5 m (z rezerwą na trzeci pas ruchu)
- szer. pasa awaryjnego - 2,50 m
- szer. pobocza gruntowego - min 1,60 m
- szer. korony - min 35 m
b) Obwodnica Oświęcimia
Dla wariantu E przyjęto jednolity przekrój na całym przebiegu obwodnicy Oświęcimia:
- klasa techniczna - GP
- prędkość projektowa - Vp= 80 km/h
- prędkość miarodajna - Vm= 100 km/h
- obciążenie - 115 kN/oś
- typ przekroju normalnego - dwujezdniowa
- szer. jezdni - 2 × 3,50 m
- szer. pobocza utwardzonego - 2,00 m
- szer. pasa dzielącego – 5,0 m z opaskami 2 × 0,5 m
- szer. korony - 26,5 m
- szer. pobocza gruntowego - min 0,75 m (z barierą 1,60m)
c) Obwodnica Bierunia
Projektowaną trasę obwodnicy Bierunia dla wariantu E zaprojektowano jako drogę o przekroju:
- dwujezdniowym (2 × 2) od km 0+000 do km 2+075 (strona zachodnia do ronda),
- oraz jednojezdniowy łącznik (dojazd) do węzła Bieruń od ul. Jagiełły (1 × 2) od km 2+075 do km 4+140 tj. pomiędzy rondami i strona wschodnia do ul. Władysława Jagiełły - droga klasy Z1/2 z opaskami asfaltowymi 0,7 m
Parametry techniczne drogi o przekroju dwujezdniowym (2 × 2):
- klasa techniczna - GP
- prędkość projektowa - Vp= 80 km/h
- prędkość miarodajna - Vm= 100 km/h
- obciążenie - 115 kN/oś
- typ przekroju normalnego - dwujezdniowa
- szer. jezdni - 2 × 3,50 m
- szer. pobocza utwardzonego - 2,00 m
- szer. korony - 21,0 m
- szer. pobocza gruntowego - min 0,75 m (z barierą 1,60 m)
Zakres inwestycji:
- Budowa odcinka dług. ~ 40 km trasy ekspresowej S1,
- Budowa odcinka dług. ~ 9,7 km obwodnicy Oświęcimia,
- Budowa odcinka dług. ~ 4.1 km obwodnicy Bierunia, wraz z łącznikiem od ul. Jagiełły
- Budowa 8 węzłów drogowych typu WA, WB
- Przebudowę dwóch łącznic istniejącego węzła Hołdunów sąsiadującego z nowo projektowanym węzłem Kosztowy II,
- Budowa obiektów mostowych w ciągu trasy S1;
- Budowa obiektów inżynierskich nad trasą S1;
- Budowa dróg dojazdowych (serwisowych),
- Budowa 2 Miejsc Obsługi Podróżnych rodzaj II i III w gminie Lędziny oraz 2 MOP-ów o programie II i III w gminie Wilamowice,
- Budowa bazy materiałowej dla GDDKiA rejon Pszczyna - zlokalizowanej w gminie Bielsko - Biała sołectwo Zagrody,
- Budowa przepustów drogowych w tym dostosowanych do migracji drobnej zwierzyny,
- Budowa systemu odwodnienia drogi (kanalizacji deszczowej, zbiorników retencyjnych infiltracyjnych, osadników, separatorów, rowów odwodnieniowych),
- Regulacje odcinkowe cieków,
- Przebudowa dróg lokalnych,
- Wyburzenia kolidujących budynków mieszkalnych i obiektów niemieszkalnych,
- Usunięcie kolidującej zieleni,
- Przebudowa i zabezpieczenie infrastruktury naziemnej i podziemnej, kolidującej z projektowanym przedsięwzięciem - sieci wodociągowej magistralnej, rozdzielczej i przemysłowej sieci gazowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej, linii elektroenergetycznych WN, SN, i NN, linii i sieci teletechnicznych, urządzeń melioracyjnych,
- Budowa urządzeń ochrony środowiska
Wariantowanie przebiegu drogi:
W lutym 2013 r. zostały zakończone wstępne prace projektowe tj. Studium Techniczno – Ekonomiczno-Środowiskowe oraz Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, wykonane dla czterech wariantów trasy: A, B, C i D. Najwyżej punktowane warianty w analizie wielokryterialnej A i C zostały masowo oprotestowane przez mieszkańców i przedsiębiorstwa górnicze tj. KWK „Brzeszcze” przeciwko wariantowi C oraz Przedsiębiorstwa Górniczego „SILESIA” przeciwko wariantowi A. W wyniku rozmów GDDKiA Oddział w Katowicach z ww. przedsiębiorstwami górniczymi ustalono, że zostanie opracowany dodatkowy wariant trasy - E, który nie będzie powodował wpływu na zasoby węgla obu kopalń. W związku z faktem, iż przedsiębiorstwa górnicze były inicjatorami nowego wariantu trasy, PG „Silesia” zleciła opracowanie nowego wariantu trasy - E. Opracowania uzupełniające STEŚ i Materiały do decyzji środowiskowej o wariant E wykonano w terminie do 07.01.2015 r. Na posiedzeniu ZOPI w dniu 13 marca 2015 r wskazano wariant E jako preferowany do uzyskania decyzji środowiskowej, a następnie do realizacji. W dniu 30 kwietnia 2015 r. odbyło się posiedzenie KOPI, na którym przyjęto przebieg drogi ekspresowej S1 według wariantu E. Wariant ten polecono rekomendować we wniosku o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. 12 czerwca 2015 r wystąpiono do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, w którym jako wariant rekomendowany do dalszej realizacji wskazano wariant E.
Obiekty inżynierskie dla wariantu E wraz z obwodnicami Bierunia i Oświęcimia:
- wiadukty - 40 szt.
- mosty - 16 szt.
- przejścia dla zwierząt (niezależne) - 3 szt.
- estakady - 1 szt.
- kładki dla pieszych - 1 szt.
- przejazd gospodarczy 2 szt.
Węzły dla wariantu E:
- Węzeł „Kosztowy II" na terenie gminy Mysłowice oraz Imielin (skrzyżowanie z istniejącą drogą S1),
- Węzeł „Lędziny" na terenie gminy Lędziny (połączenie z drogą powiatową 5922S Lędziny-Chełm i ul. Dzikowa DP 5923 S),
- Węzeł „Bieruń" na trenie gminy Bieruń (skrzyżowanie z drogą krajową nr 44 w Bieruniu),
- Węzeł „Oświęcim" w wariancie E położony jest na terenie gmin: Bojszowy i Oświęcim (połączenie projektowanej drogi S1 z projektowaną obwodnicą Oświęcimia),
- Węzeł „Wola” położony na terenie gminy Miedźna (połączenie drogi powiatowej nr DP 4137S ul. Pszczyńska w miejscowości Wola)
- Węzeł „Brzeszcze" – na terenie gminy Brzeszcze (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 933 - ul. Pszczyńska i wyprowadzeniem obwodnicy Brzeszczy w kierunku północnym wzdłuż torów kolejowych)
- Węzła „Stara Wieś" na terenie gminy Wilamowice (skrzyżowanie z drogą powiatową 4444S ul. Bielska / ul. Krakowską),
- Węzła „Suchy Potok" na terenie Bielska Białej (skrzyżowanie z planowaną Beskidzką Droga Integracyjną).
Miejsca Obsługi Podróżnych:
- MOP II Km 7+500 na granicy gmin Lędziny, Chełm Śląski i Bieruń
- MOP III Km 7+500 na granicy gmin Lędziny, Chełm Śląski i Bieruń
- MOP II Km 28+400 gmina Wilamowice,
- MOP III Km 28+400 Gmina Wilamowice
Budowa bazy materiałowej
Powierzchnia bazy to około 2,0ha. Baza będzie ogrodzona oraz będzie miała podłączenie do drogi ekspresowej S1 dla wszystkich możliwych relacji z pomocą wydzielonych pasów włączenia i wyłączenia.